S
Hej,

Vi har precis köpt en villa och upptäckte svartmögel bakom listerna i vardagsrummet redan dag två.

Jag kontaktade direkt mitt eget försäkringsbolag för att ta reda på hur jag går fram. Fick till svar att detta går på säljarens hemförsäkring,

Vi tog in en besiktningsman som konstaderade att det var mögel och att det var något förhöjda värden i bottensyll.

" Skadorsak: Del av yttervägg i vardagsrum har mikrobiella skador bakom golv socklar finns även påväxt vissa golvsocklar. Även förhöjda fuktvärden mättes upp i träsyll. Detta beror på största sannolikhet på det kondensvatten som kommer från luftvärmepumpens utedel, som har blött upp betong sockeln och betongplattan.

Konstruktion: Yttervägg i vardagsrum: Färg, bredspackling, vävtapet, gips skiva med plastfilm på baksida, träregelstomme med typ Gullfiber isolering, skiva sannolikt asfaboard, luftspalt, tegel.
Golv i vardagsrum: Parkettgolv med holländskt förband, plast, sandavjämning, betongplatta.

Skadeomfattning: Synlig mikrobiell påväxt på nedre del av vägg ca 5-7 löpmeter i vardagsrum yttervägg ( se skissbilaga).Det finns även mindre deformation på ändträ parkett intill yttervägg, förhöjda fuktvärden i trä syll vid MP 2 markerat på skissbilagan.

Åtgärdsförslag
Riva gips på nedre del av vägg ca 30-40 cm upp från golv, öppna del av parkettgolv 20-30 cm ut från vägg. Kontrollera hur isolering, nedre del av stående reglar, trä syll ser ut om det finns mikrobiella skador, se hur ren sand avjämningen är så det inte finns träflis spån i denna vilket kan medföra det finns mikrobiell påväxt i sanden."


Förra ägare anmälde därefter skadan till sitt försäkringsbolag, och fick direkt svar att det inte täcktes.

Hur går jag fram nu?

1. Kan jag börja kapa ut gipsen och åtgärda problemet utan att påverka möjligheten att kräva dolt fel? (Förutom en kommentar om luftvärmepumpen "Värmepumpen saknar vattenavledning, vilket kan medföra fuktskador på fasad och grundmur" så var fasad, grund och vardagsrummet besiktigat och bedömd "utan anmärkning")
2. Borde jag kontakta en jurist för att skriva ihop ett krav till säljarens dolda fel försäkring?
3. Andra tips och råd på vägen?
 
Claes Sörmland
Blir nog svårt med dolt fel när det står så tydligt att luftvärmepumpen kan förväntas orsaka fuktskador på ytterväggen och grundmur. D v s exakt det som står i besiktningen är ju det nu konstaterade felet. Något man alltså kunde förvänta sig med den tekniska lösningen.
 
  • Gilla
Hans G2 och 5 till
  • Laddar…
Ni skriver inte om ni gjort en egen besiktning eller ej. Om ni gjort det så borde den nämnt risken med denna konstruktion för värmepumpen. Om det endast finns säljarens besiktning med en försäkring så är detta primärt som stöd för säljaren. Det ni då kan göra är att kräva ersättning för fel från säljaren som då kan anlita försäkringen. I praktiken är era chanser små då detta är ett förväntat fel när en värmepump installeras som i ert fall. Så det bästa för er del är nog att lösa problemet på egen bekostnad med ett bättre hus som resultat.
 
Du säger att du tog in en besiktningsman efter att ha upptäckt möglet.
Gjordes en besiktning innan köpet?
 
En del av definitionen av dolt fel är att det inte ska vara upptäckbart vid en vanlig kontroll/besiktning. Ni upptäckte dock felet direkt efter inflytt och besiktningsmannen ni tog in i upptäckte en massa fel, och skriver till och med uttryckligen SYNLIG mikrobiell påväxt på 5-7 meter (!!) av väggen, och DEFORMATION på parketten osv.

Hur i hela friden kan du tycka att detta inte är upptäckbart och att någon annan ska betala?

Släpp det där spåret, ta ert ansvar och lägg energin på att fixa problemet. Sedan googlar du på vad undersökningsplikt och dolda fel är. Dvs det som ni borde gjort långt innan köpet.
 
  • Gilla
  • Wow
datja och 8 till
  • Laddar…
Börjar det inte dyka upp lite väl mycket "dolda fel" trådar nu för tiden?

Ibland undrar jag om folk köper utan att gå på visning.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Om du vill häda att detta är ett dolt fel, så bör du framföra kravet omgående till säljaren. Säljaren (eller doldafelsförs. bolaget) måste få en chans att själv undersöka felet.

I princrp tvivlar jag på att detta kan gå som dolt fel.¨

Det beror dock på vad som står i ev. besiktningsprotokoll från före köpet. Eftersom här finns en dolda felsförsäkring, så förutsätter jag att säljaren har låtoit göra en besiktning före försäljningen. Finns där inga skrivningar om risk med syllarna? Gjorde du en egen besiktning före köpet?

OM vi tänker oss att här har gjorts en besiktning som inte tar upp några problem med fukt i syllar, så kan du ev. ha ett case mot besiktningsföretaget. Är det en säljar besiktning, så har du i normalfallet ingen avtalssituation med den firman, därmed är de inte ansvariga. Men i vissa (många) säljarförsäkringar ingår att köparen tar över avtalet, gratis eller mot en ersättning till bes. företaget.

Men jag blir väldigt förvånad om det inte finns någon beskriven risk med fukt i syllarna eller grunden.
 
  • Gilla
Jonali75
  • Laddar…
W whak skrev:
Börjar det inte dyka upp lite väl mycket "dolda fel" trådar nu för tiden?

Ibland undrar jag om folk köper utan att gå på visning.
Jag tror snarare det handlar om att det är rätt svårt att veta var gränsen går, men det verkar ju i stort sett omöjligt att hävda "dolt fel" i dagsläget.
 
  • Gilla
mbjorling
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag tror snarare det handlar om att det är rätt svårt att veta var gränsen går, men det verkar ju i stort sett omöjligt att hävda "dolt fel" i dagsläget.
Omöjligt är det knappast, på denna sida har vi fått flera exempel på personer som fått ersättning för fel. Men visst är det svårt att veta exakt i förväg, de flesta fall är unika på något sätt. Det finns trots allt en utvecklad praxis. Ansvaret som köpare är stort och oerfarna köpare är kanske inte medvetna om sitt ansvar utan man tror att alla fel som upptäcks betalas av någon annan.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Börjar det inte dyka upp lite väl mycket "dolda fel" trådar nu för tiden?

Ibland undrar jag om folk köper utan att gå på visning.
En teori jag har är marknaden. Tittar man ex på Stockholm så går objekten på mindre än en vecka och det är många budgivare. Som säljare av bostad idag kan man princip sälja utan att köparen har en besiktningsklasul. Vill köparen ha med detta kan man enkelt sälja till en annan budgivare som hoppar över detta för att få objektet.
 
  • Gilla
Sniken och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Omöjligt är det knappast, på denna sida har vi fått flera exempel på personer som fått ersättning för fel. Men visst är det svårt att veta exakt i förväg, de flesta fall är unika på något sätt. Det finns trots allt en utvecklad praxis. Ansvaret som köpare är stort och oerfarna köpare är kanske inte medvetna om sitt ansvar utan man tror att alla fel som upptäcks betalas av någon annan.
Så är det säkert. Ibland känns det bara lite förenklat som att svaren nästan går i linje med att "om du upptäcker felet nu så borde du kunna upptäckt det innan köpet".

Men jag tror absolut att många slarvar med undersökningen innan köp. Jag gjorde heller ingen egen besiktning innan köp då det inte var något som jag var medveten om skulle behövas. Jag var dock medveten om att huset hade vissa brister och räknade med att åtgärda dessa de kommande åren. Hittills har vi dränerat grunden, kompletterat ventilationen och dragit om elen i hela huset, så nu börjar det snart bli dags att börja lägga pengar på sådant som faktiskt syns också.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
W whak skrev:
Börjar det inte dyka upp lite väl mycket "dolda fel" trådar nu för tiden?

Ibland undrar jag om folk köper utan att gå på visning.
När bostadsmarknaden är dopad med pengarna som folk verkar dra fram ur en magisk outtömlig hatt så blir det lätt så när andra ska ”försöka hänga med” eller ligga steget före.

Har aktivt letat hus i 2 år, lätt att hänga med som knegare när hus kring 3 miljoners sträcket går innan ordinarie visning för +20-40%? Tvek på den.

Då blir det lätt hänt att någon som verkligen vill in på marknaden blir fartblind och tar dumma beslut. Ibland funkar det, ibland går det åt helsike.
 
S
J Jonte Karlsson skrev:
En del av definitionen av dolt fel är att det inte ska vara upptäckbart vid en vanlig kontroll/besiktning. Ni upptäckte dock felet direkt efter inflytt och besiktningsmannen ni tog in i upptäckte en massa fel, och skriver till och med uttryckligen SYNLIG mikrobiell påväxt på 5-7 meter (!!) av väggen, och DEFORMATION på parketten osv.

Hur i hela friden kan du tycka att detta inte är upptäckbart och att någon annan ska betala?

Släpp det där spåret, ta ert ansvar och lägg energin på att fixa problemet. Sedan googlar du på vad undersökningsplikt och dolda fel är. Dvs det som ni borde gjort långt innan köpet.
Nu är inte detta något vi går och gråter över. Vi är mer av den inställningen att finns det en chans så försöker man. Finns det en så tydlig risk att det finns mögel/redan befintlig fuktskada så borde inte golv och grund klassas utan anmärkning i min värld. Alla konstruktioner kan vara än riskkonstruktion.

Möglet blev synligt när vi drog bort listerna.

Vi gjorde ingen egen besiktning. Huset kom ut som ”kommande” på en fredag. Måndag var det oannonserad visning för 15 familjer. Som tur var gick det inte till ett dold bud innan budgivning. Budgivningen startade tisdag och tisdag kväll hade 7 av dessa budat och priset gick som tur var ”bara” upp från 4.9 -> 5.5. Roligt att köpa hus i Sverige med dagens ränteläge och villabrist.

Lycka till att lyckas köpa något med egen besiktningsman.

Vi har råd, och frugan är dessutom gravid så antingen var det att skaffa något nu eller försöka klara sig i lägenheten där det hade blivit rätt trångt och vi verkligen inte hade haft möjlighet att ta emot våra familjer som bor långt bort.

Rev upp golvet i går och tog bort nedre del av gipsen. Det ser som tur är hanterbart ut. Tror inte vi behöver byta syll eller ständerna.

Visade sig dock att även dom cm av golvet som gick under den nyinstallerade balkongdörren hade fuktproblem så vi får väl installera om även den. Glad jag drog ut allt.
 
S
F Festlund skrev:
När bostadsmarknaden är dopad med pengarna som folk verkar dra fram ur en magisk outtömlig hatt så blir det lätt så när andra ska ”försöka hänga med” eller ligga steget före.

Har aktivt letat hus i 2 år, lätt att hänga med som knegare när hus kring 3 miljoners sträcket går innan ordinarie visning för +20-40%? Tvek på den.

Då blir det lätt hänt att någon som verkligen vill in på marknaden blir fartblind och tar dumma beslut. Ibland funkar det, ibland går det åt helsike.
Ja, det är inte alls något roligt läge för någon.

Vi tog den minste kalkylerade risken vi kunde. 70-tals hus utan källare och med nytt tak känns tryggare än allt annat på marknaden. Vi fick dessutom goda referenser på hus och säljare både från en granne bredvid som är en gammal kollega, och vår bankkontakt som känner dom personligen. Ska man ha något annat så är det antingen ockerpriser 20min utanför stan för nybyggt, eller 10-30 tals hus i stan med källare och blåbetong, dålig grund och renoveringsbehov överallt. Båda dom alternativen är i många fall dyrare.

Vårat hus ligger i ett eftertraktat område precis intill staden och med bra skolor och friluftsområden. Så det borde fortsätta vara attraktivt även i framtiden.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Sniken skrev:
Ja, det är inte alls något roligt läge för någon.

Vi tog den minste kalkylerade risken vi kunde. 70-tals hus utan källare och med nytt tak känns tryggare än allt annat på marknaden. Vi fick dessutom goda referenser på hus och säljare både från en granne bredvid som är en gammal kollega, och vår bankkontakt som känner dom personligen. Ska man ha något annat så är det antingen ockerpriser 20min utanför stan för nybyggt, eller 10-30 tals hus i stan med källare och blåbetong, dålig grund och renoveringsbehov överallt. Båda dom alternativen är i många fall dyrare.

Vårat hus ligger i ett eftertraktat område precis intill staden och med bra skolor och friluftsområden. Så det borde fortsätta vara attraktivt även i framtiden.
Ni köpte alltså ett 70-talshus utan källare ... får jag gissa att det står på platta? Då pratar vi i så fall om hus som är byggda för just fuktproblem i syllar och golv, en välkänd riskkonstruktion som man som köpare ska ha kontrollerat utta helsicke innan köp, för det är ingen som kommer komma någon vart med dolt fel på den konstruktionen.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.