Hej trädgårdsexperter!

Jag och familjen köpte ett hus i somras av ett äldre par. De planterade ett gäng fina buskar på 70-talet, som sedan förökat sig med åren och ätit sig in på tomten de senaste 50 åren. Var som en djungel när vi flyttade in. Ägnade större delen av sommaren/hösten åt att röjsåga ner alla dessa, med ca 20-30 vändor till tippen med buskage.

Nu återstår bara nästa halvlek - ca 500 kvm trädgård fylld med rötter till spirea, snöboll etc. som bara väntar på att blomma upp igen. Vill gärna anlägga gräsmatta samt annan växtlighet istället. Har tagit in offerter från olika firmor - schakta, bort med gammalt, i med ny jord, men kalaset landar på hisnande summor. Hur hade ni gjort? Vad kan man göra?

Hyra en egen minigrävare och kört själva?
Stubbfräsning?
Lägga på markduk och låta allt dö ut slowly?

Bästa hälsningar,
 
  • Röjt område med stubbar och kvarvarande buskage i en trädgård redo för ny anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av jordig trädgårdsmark med synliga buskrötter omgivna av rött markeringsområde, löv och kvistar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
om det bara är buskar skulle jag bara gräva på
 
  • Gilla
tvbilagan
  • Laddar…
T tvbilagan skrev:
Hej trädgårdsexperter!

Jag och familjen köpte ett hus i somras av ett äldre par. De planterade ett gäng fina buskar på 70-talet, som sedan förökat sig med åren och ätit sig in på tomten de senaste 50 åren. Var som en djungel när vi flyttade in. Ägnade större delen av sommaren/hösten åt att röjsåga ner alla dessa, med ca 20-30 vändor till tippen med buskage.

Nu återstår bara nästa halvlek - ca 500 kvm trädgård fylld med rötter till spirea, snöboll etc. som bara väntar på att blomma upp igen. Vill gärna anlägga gräsmatta samt annan växtlighet istället. Har tagit in offerter från olika firmor - schakta, bort med gammalt, i med ny jord, men kalaset landar på hisnande summor. Hur hade ni gjort? Vad kan man göra?

Hyra en egen minigrävare och kört själva?
Stubbfräsning?
Lägga på markduk och låta allt dö ut slowly?

Bästa hälsningar,
Om det är buskar så gräver du bort rotvältan. Det är lite pyssel, men har du en öl eller två för vätskekontrollen, så håller du humöret uppe

Det kan dock komma lite småskott då och då, men om du ska anlägga gräsmatta så kommer du ju att kapa dom konstant. Och till skillnad mot gräset, så trivs sällan buskar att bli hårt nedklippta gång på gång och det hämmar återväxt avsevärt.

Jag hade ett stort ovårdat shabrak på tomten när vi köpte huset. Den klippte jag ner och grävde bort rotvältan på och den stod på gräsmattan. Jag kastade på fin matjord, trampade det, kastade på gräsfrö, krattade in och topptröck försiktigt med krattryggen. Det blev alla tiders

Lycka till med din framtida gräsmatta!
 
  • Gilla
tvbilagan
  • Laddar…
Tack! :cool:
Hur gjorde du med jorden du grävde bort, la du tillbaka den efter rens av rötter och sen fyllde på med nytt on top, eller körde iväg gamla och fyllde på med nytt allover?
 
T tvbilagan skrev:
Tack! :cool:
Hur gjorde du med jorden du grävde bort, la du tillbaka den efter rens av rötter och sen fyllde på med nytt on top, eller körde iväg gamla och fyllde på med nytt allover?
Precis! Jag ruskade av roten och resterande jord jag grävde upp plockade jag ur rotrester från och la som fyll i botten av gropen. Sen fyllde jag resten av gropen med ny och fin matjord (y)

Ett tips är att du sår in gräset så tidigt på våren som möjligt, eller under hösten. Då slipper du vattna som en tok ;)
Själv föredrar höst. Då hinner gräset att gro och får vila under vintern, för att sen komma med full kraft på vårkanten.
 
  • Gilla
tvbilagan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.