Vi vet inte hur dräneringen gjordes.
Grunden står sannolikt på någon slags sula. Det är big no-no att gå under den nivån.
Och min tilltro till markentreprenörer är nog inte lika stor som din ;)
 
A Alelil skrev:
Tack för din information! Hur ska jag tänka utifrån det svar han eventuellt ger mig? Vad för skillnad gör det om sättningen är 50 eller 5 år gammal?
om sättningarna är så gamla som 50 år kan du vara säker på att de avstannat. Är de bara 5 kan du nästan vara lika säker på att det kommer fortsätta. Lera rör sig långsamt. Följ besiktningsmannens råd och kontakta geotekniker, annars får du killgissningar här av högs varierande kvalitet
 
Putsen ser ju ut att vara rätt ny (kan ju varit målad bara) men oavsett så ser ju sprickan på utsidan ut att ha tillkommit sedan det målades vilket jag skulle tro bara var några år sedan. Jag hade passat på detta hus om jag inte fick det mycket billigare än marknaden runt omkring. Jag säger som jag sagt i några andra trådar, titta inte bara på ytskikt ett 100år gammal hus är gammal på många sätt det är ofta man ser att begärt pris är det samma som för ett nästan nytt bara för att alla gips är ny.

Så att kolla på enligt mig när byttes stammarna i och under huset, när drogs elen om, när byttes taket, när byttes fönster, hur är det med ventilation, självdrag eller moderniserat med FTX. Värmesystem? Finns det bergvärme? Är radonmätning gjord senaste 5 åren, huset har antaget en tun kaka på några få cm och sedan mark direkt under, med dessa sprickor kommer eventuell markradon in direkt så är dessa värden väldigt höga lär de vara det inne med.
Jag missade mycket med mitt eget husköp och tycker jag betalade för mycket för det med det jag lärt mig sedan vi flyttade in, lätt att man tittar på det man ser istället för att fundera på det man inte ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.