krillek skrev:
Ser att många kör med isodrän/pordrän och cellplast. Själv körde jag med tvättad makadam + Dow Floormate i min 100 m2 källare som jag precis håller på att färdigställa (bilder kommer kanske framöver...).

Någon som har synpunkter på för/nackdelar med de olika metoderna?
Det är nog ingen skillnad på slutresultatet.

Jag valde bort makadamen och använde 100mm pordrän för att få isolering och kapillärbrytande skikt samtidigt, allt för att inte behöva gräva allt för djupt.

Vad får Du betala för Floormate ?
 
Jag har inte fakturan tillgänglig, men jag har för mig att det blev ca 110 kr/m2 för 70mm. Jag la två lager.

Ytterst i kanterna där det var svårt att följa alla ojämnheter, eftersom Floormate-skivorna är inte helt lätta att forma, fyllde jag ut med Leca som fixerades med lite cementvatten före gjutningen..
 
Hej på er på tråden!

1:a inlägget på detta eminenta forum ...spännande värre hehe.

Jag har en enplanskåk med källare anno -42 som är tillbyggd 1978 och då med lecablock i källardelen. Som det är nu så är den "nya" källardelen endast uppsinglad till hälften av sulan och annars orörd (man kan säga att uppbilningen är utförd... lite flyt jag vet ;D). Jag har läst era inlägg och tänker köra med duk, singel, isodrän osv. och lägga in vattenburen golvvärme eftersom vi kör med vattenburet i resten av kåken. Sedan skall kåken omdräneras med isodrän runt om.

Min fråga och fundering är som många andras: hur blir det med fuktvandringen från den nya delen (med golvvärme) till den gamla...

Är det egentligen ngn som helst fara med just fuktvandringen eller hur f.n skall man göra/tänka?

Tack för utrymmet och en kanonsajt.

Mvh
//Tobben

Ps. Schyssta bilder i början av tråden, skall försöka visa lite jag med så småning om när man blir varm i kläderna... Ds.
 
Hej,

Svaret på Din fråga om fuktvandring hittar Du här: http://www.indoorair.se/graphics/PDF/Betongplatta_golvvarme.pdf

och här: http://www.indoorair.se/graphics/PDF/Betongplatta_mark.pdf.

Kortfattat kan man säga att det beror på hur mycket det gamla oisolerade källargolvet värms upp av det nya isolerade golvvärme försedda källargolvet.

I bifogade länkar kan Du läsa om omvänd fuktvandring till följd av golvvärme i oisolerade källargolv.

Om Du kan undvika att det gamla golvet värms upp, så är det nog ingen fara.

Jag tänker själv noga kolla om det blir någon märkbar fuktvandring upp i väggarna, i teorin borde det bli det, men frågan är om det blir ett problem.

Jag har också 2 mindre skrubbar i källaren som inte har isolerade golv, dessa golv kommer jag också att noga kontrollera med avseende på fuktgenomslag.

Eventuellt blir jag tvungen att bila ur dessa golv också, men det blir en senare huvudvärk.

/Per
 
Tack för snabb support psamuels, uppskattas mkt.

Lite övrig info.. Den nya sulan (som lecablocken står på) är ca 70 cm bred från ytterkant till den gamla sidan (långsidan på det gamla huset). Sedan så ligger det (grävde och kollade) ca 50 cm singel så jag skippar nog duken mot pinmon...lite halvjobbigt att först gräva ut och sedan tillbaka med singeln, om man inte vill deffa lite ;D.

Ringde även en av konsulterna på AK och han sa att det nog inte skulle vara några problem om man isolerade med minst 25 cm isodrän eller dyl.. Men det gäller väl att vara uppmärksam.

När jag ändå skriver, har du/ngn ngt bra märke på golvvärmeleverantör? Skall man köra med egen pumpdriven shunt eller måste man dimensionera om huvudpumpen (ev. hela pannan) i Elpannan etc? Ytan som skall täckas är ca 60m2.

Mvh
//Tobben
 
Jag valde Wirsbo glvvärme. Knappt 100 kvm källare. Rörmokaren kommer i morgon och sätter dit pushern och kör igång det :)
 
Cool. Wirsbo verkar va ett bra alt.
Har du inga bilder som ligger och dammar hehe, man vill ju se hur du har gjort ;)

mvh
//Tobben
 
tobben_74 skrev:
Tack för snabb support psamuels, uppskattas mkt.

Lite övrig info.. Den nya sulan (som lecablocken står på) är ca 70 cm bred från ytterkant till den gamla sidan (långsidan på det gamla huset). Sedan så ligger det (grävde och kollade) ca 50 cm singel så jag skippar nog duken mot pinmon...lite halvjobbigt att först gräva ut och sedan tillbaka med singeln, om man inte vill deffa lite ;D.

Ringde även en av konsulterna på AK och han sa att det nog inte skulle vara några problem om man isolerade med minst 25 cm isodrän eller dyl.. Men det gäller väl att vara uppmärksam.

När jag ändå skriver, har du/ngn ngt bra märke på golvvärmeleverantör? Skall man köra med egen pumpdriven shunt eller måste man dimensionera om huvudpumpen (ev. hela pannan) i Elpannan etc? Ytan som skall täckas är ca 60m2.

Mvh
//Tobben

Du kan ju alltid lägga duk på singeln för att skydda Pordrän skivan mot pinnmon.

Tänk också på att väggarna måste kunna andas, ingen tät plastfärg eller liknande. Färg skall vara diffusionsöppen, kakel går bra med breda fogar och ingen fuktspärr under alternativt diffusionsöppen fuktspärr.

Du har ju ett äldre hus, så jag antar att Du har vanliga element i resten av huset, då skall Du utan tvekan satsa på en egen shunt/pump för golvvärmeslingan.

Wirsbo Push 15 från http://www.rinkabyror.se/ eller
Shuntgrupp 255 MD3 från http://www.tgolvvarme.se/.

Båda ovanstående förslagen är dimensionerade för upp till 100m2 golvyta.

20mm golvvärmeslang hittar Du på Silvan, 900:- för 120 meter.

Lycka till !

/Per
 
Dags för lite nya bilder :)


Klinker i hall och pannrum:
klinker1.jpg


Klinker i tvättstugan:
klinker2.jpg


Börjat sätta kakel på väggarna i tvättstugan idag:
kakel1.jpg


 
Tack för tipsen psamuels. Coolers med klinkers. Är de gråa 30x30-plattor? Ser bra ut. Behandlar du väggen och golvet i tvättstugan med ngt innan kaklet & klinkret åker på?

Det blir klinkers för våran del också samt slammade väggar, allt för fuktens skull. Sedan gäller det att ventilera ut den också....

Mvh
//Tobben
 
Klinker är ju stort taget det enda alternativet vid den här typen av problemställning.

Eventuell fukt måste kunna vandra så klinker med 6mm fogar är helt enkelt bäst, också med tanken på värmegolvet och upplevd komfort, tröghet, mm.

De grå plattorna är 30x30 från Bauhaus, klinker i tvättstugan är 20x20, de ännu ej lagda klinker i allrummet är 40x40, grafitsvarta och riktigt snygga (tycker jag).

Jag använder Fästmassa K80 från Biltema och behandlar golv och väggar med deras Primer C innan.

Skarven golvvägg samt runt golvbrunnen i tvättstugan är fuktspärrad med fiberremsa och tätgucka.
 
Har du inte tätskikt på hela golvet i tvättstugan?
 
Hej

Lånar tråden litet. Jag är nu snart redo att gjuta eftersom isolering och armeringsnät ligger på plats. Golvvärmeslangen skall dit i helgen och sedan skall det gjutas.

Golvet skall vara helt platt och jag tänkte lägga några raka reglat att dra av betongen mot. Men hur skall man fixera dem? De ligger ju ovanpå armeringsnätet som inte ligger still som ligger ovanpå frigolit som också rör sig om man klivet runt på det. Någon som har tips?

Kan man f.ö. gjuta i omgångar? Någon som vet hur långt tid det kan ta att gjuta ca 8 kvm 10cm tjockt? Jag kommer använda färdig typ gjuta grov som bara blandas med vatten och hyra en tombola.

/Martar
 
Välkommen till tråden :)

När jag gjöt, använde vi järnrör som distans, det låg kvar av egen tyngd.
Tror inte att Du kommer att få några jätteproblem med det, när Du väl får på lite betong så ligger dina reglar kvar.

Gjuttiden beror väl närmast på om Du är själv eller om Du har hjälp.

Mina 40kvm tog 8 timmar på 2 man, då blandade vi traditionellt.

Allt var klart för gjutning, spångar, sand, vatten, grus, riktigt brukkärra, (ingen trädgårdsskottkärra).

Jag har tidigare gjutit ca 12 kvm 10cm tjockt på egen hand, det tog nog 10 - 12 timmar och var jävligt slitigt, men det går.

Vet inte hur det funkar att gjuta i omgångar.
 
krillek skrev:
Har du inte tätskikt på hela golvet i tvättstugan?

Förhoppningsvis inte. Fukten underifrån måste få komma fram.

Man brukar väl säga att det endast är lokalt i duschar man lägger tätgummi i källare av denna typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.