Jag har fått massor av gröna (metallic) flugor i min trädgård....de sitter på buskar bla och är hemskt många....äckligt! Inte är de rädda heller de, sätter de sig på en flyttar de sig inte fast man vevar bort dom. Någon som vet vad detta är och hur jag ska bli av med äcklen? tack!
 
Har du en kompost i trädgården? Om den är för våt kan det bli ett tillhåll för flugor.
Du kan smälla upp några fågelholkar i trädgården, fåglar äter flugor och har hört att detta har funkat för folk med liknande problem.
 
GreenBottleFlyFly4.JPG

är det sådana hära tro?
i sådant fall skulle jag kika efter något som är ruttet alt. dött...
Dessa flugor lägger nästan uteslutande ägg i ruttet kött, och uppstår då i
stora mängder!
 
precis sånna är det, fy vad otäckt....
Hoppas verkligen intre det ligger ngt dött/ruttet där....dom är ute i ett stort lande som är i trädgården där växer, hallon, vinbär, rabarber och olika perenner. har bara bott i huset i ett år och hoppa verkligen inte de förra ägarna har ett lik begravet. usch.....
Det måste ju gå att bli av med dom?.,...
 
hmm, jo men det kan ju också vara matrester, hundmat etc...

hittade lite mer info om dem...

Green bottle fly - Wikipedia, the free encyclopedia

Blow Fly - Green Bottle Fly

"The blow flies, (family Calliphoridae) especially the bluebottle and greenbottle, lay their eggs almost exclusively in dead or rotting flesh. They are usually the first insects attracted to a fresh carcass, sometimes within minutes of death; they are attracted by the organic odors of decomposition The eggs are most often laid around natural body orifices or open wounds, and the larvae molt and pupate at predictable rates for any given temperature and humidity condition; it is for these reasons the blowflies are so important in forensic patholgy. Maggots (larvae) and pupariums (the hollow cases left behind after the adult fly emerges) collected from a body can be used to determine, sometimes very accurately, the time of death. "
 
Om det är såna här flugor, så är det till å leta upp källan till dem och ta bort den.
Hade själv en fasan som dött på vår tomt och det var paradiset för dessa flugorna... jag eldade upp aset och blev av med flugorna.
 
tack så mycket för hjälpen
Fy, vilka otäckingar dom är
har inspekterat och kan inte hitta någonting dom skulle kunna tänkas gilla.....konstigt.....
Finns det växter som de dras till oxå tro?
 
Läste någonstans om dem att dem pollinerar växter som är starkt doftande...
kommer dock inte ihåg vad det var för växter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.