Jag är helt ny på det här med renovering och har just köpt hus. Golven behöver slipas och nya tapeter ska upp, samt att väggar och snickerier ska målas.
I vilken ordning gör man det här?
Det skulle kännas bäst att ta golven sist (även om man täcker med papp för att skydda medan man gör övrigt arbete), men dammar det för mycket när man slipar så att allt man just gjort blir alldeles nerdammat?
Några råd?
 
Ta golven sist. Om du hyr en golvslip så brukar det vara dammuppsamlare på dem som tar hand om det värsta. Men lite dammigt blir det alltid ändå. Men det blir väldigt dammigt när du slipar spacklet på väggarna också.
 
Hemmakatten
Golven först skulle jag säga!! Vi renoverade vårt förra hus, målade alla väggar och snickerier och slipade alla golv. Det dammar något alldeles FÖRDJ...IGT!! Vi målade först. Det var en professionell firma som slipade golven och sedasn oljade. Men damm blev det, PRECIS ÖVERALLT. Vi fick tvätta av ALLA väggar och snickerier. Två väggar och kupan ovanför öppna spisen fick vi måla om en gång till eftersom det inte gick att får bort allt damm (vi hade vita väggar, under var glasfiberväv, så väggen var ju lite "skrovlig"). Det var ett hästjobb jag inte vill göra igen.

Nä, jag skulle slipa och olja o lacka golven först. Låta det torka, täcka golven med papp (inte plats) och sedan måla.
 
Har varit med och tagit golven sist i ett antal rum i både lägenheter ch nu sist i vårat hus. Och Hemmakatten måste haft otur med golvslipare eller nått för att hos oss har jag aldrig sett en massa damm kvar när golven har varit färdiga och då senast gick det inte att stänga till där det slipades. Golvkillen måste ju se till att det är rent innan han börjar lacka för att inte riskera att damm flyger runt och hamnar på den blöta lacken.
 
Har ni möjlighet kan golven grovslipas först, sen tar ni vägg/tak och sist finslipningen av golven. Så gjorde vi och slapp bry oss om damm och färgspill. Fast så mkt dammar det inte om det görs rätt, som sagt Hemmakatten måste haft otur.
 
vi uplevde det inte heller som dammigt när golven slipades. Slipdammet som hamnade till sist i säckarna var fuktig ... slipmaskinen dammade inte ;).
gaia
 
Tänk på att man ofta slipar om golven utan att man samtidigt renoverar resten av rummet. Det har jag gjort vid ett par tillfällen. Dammigt blir det naturligtvis, men inte värre än att det går att städa bort med dammsugare och trasa.
 
Hemmakatten
Det var en erkänd Stockholmsfirma som gjorde det. Hade fått många goda referenser. Resultatet blev jättebra och priset var rimligt. Men som sagt, dammade gjorde det.
 
Tack för alla svar och för att ni delar med er av olika erfarenheter. Nu har jag en bra grund för att fatta mitt beslut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.