Bygger sutteränghus, och har under bygglovsprocessen försökt med alla medel att slippa sätta in ett kök på entréplan (riktiga köket övre plan) för tillgängligheten utan att lyckas. Man förstår ju grundprincipen, men när det också är uttalat från både mig och handläggare att det här köket alltså ska stå där i tio minuter när kommunen kommer på besök blir det smått bisarrt.
Frågan är om någon har erfarenhet av vad som exakt krävs i ett kök enligt svensk standard? Kommer stå temporärt i tvättstuga så lite bänkyta samt ho finns. Men räcker det med en minikyl, kokplattor? Eller är spis/frys krav?
 
D DavidLEkero skrev:
Bygger sutteränghus, och har under bygglovsprocessen försökt med alla medel att slippa sätta in ett kök på entréplan (riktiga köket övre plan) för tillgängligheten utan att lyckas. Man förstår ju grundprincipen, men när det också är uttalat från både mig och handläggare att det här köket alltså ska stå där i tio minuter när kommunen kommer på besök blir det smått bisarrt.
Frågan är om någon har erfarenhet av vad som exakt krävs i ett kök enligt svensk standard? Kommer stå temporärt i tvättstuga så lite bänkyta samt ho finns. Men räcker det med en minikyl, kokplattor? Eller är spis/frys krav?
Jag tror inte att det är beskrivet i detalj utan blir upp till enskild handläggare. Alternativet är väl att det finns väg och P möjlighet på ovansidan så att det går att säga att det är entréplan.
 
T TypRätt skrev:
Jag tror inte att det är beskrivet i detalj utan blir upp till enskild handläggare. Alternativet är väl att det finns väg och P möjlighet på ovansidan så att det går att säga att det är entréplan.
Tack, det kommer vi inte ha. Det en handläggare (som sedan bytts ut) sagt i processen är att det ska vara enligt Svensk standard. Vi har alltså bygglov idag/huset står i princip klart. Funderar bara på om jag kan köpa Trinett eller ska jaga gammal ugn osv
 
Ja det finns ju inget krav på att det ska vara nytt men det är väl att det ska gå att ha minst ett enmanshushåll med spis (skulle säga två plattor) ugn kyl + frys men räcker säker med frysfack, diskho samt någon meter arbetsyta. Det är ju rätt vanligt att det byggs uthyrningsdel på nedervåningen för att komma runt dessa vansinniga krav och då är det ju minikök som byggs.
 
  • Gilla
Chrec och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D DavidLEkero skrev:
Man förstår ju grundprincipen, men när det också är uttalat från både mig och handläggare att det här köket alltså ska stå där i tio minuter när kommunen kommer på besök blir det smått bisarrt.
Det måste ju också finnas på plats den dag någon permanent eller tillfälligt behöver använda en rullstol och klara sig själv på nedre planet, dvs. den andra vuxna måste på några få dagar fixa till det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Min högst personliga åsikt i frågan är att jag tycker att dessa tillgänglighetsregler är helt vansinniga. Att allmänna platser ska handikappanpassas är ju i någon grad rimligt och när det gäller platser som bibliotek ,vallokaler, sjukhus, tågstationer mm som måste anses vara hörnstenar i samhällets infrastruktur är det självklart att man skall göra det yttersta för att göra dessa tillgängliga på så bra sätt som möjligt för hela befolkningen. Men när det kommer till hus och hem tycker jag inte alls att det är rimligt med dessa krav då jag faktisk anser det betydligt bättre för alla om de äldre inser sina begränsningar i tid och lämnar sin stora villa när kroppen inte längre pallar med det underhåll som ett hus faktiskt kräver och flyttar till en lägenhet. Jag utvecklar detta mer efter nästa mening. Nu finns det givetvis andra än äldre som behöver ett anpassat boende men att samtliga personer i Svearike ska behöva bygga sina hus för att men eventuellt råkar ut för en skada som gör att man blir rullstolsbunden ter sig i mina ögon som ett enormt resursslöseri.
Så åter till de äldre då den inledningen säkert retar någon. =)
När vi blir gamla så funkar det efter ett tag inte att klättra på stegar mm och för många pensionärer så medger inte pensionen att man tar in hantverkare för att fixa taket eller dränera om huset när behovet börjar uppstå. Måna av de skruttigare husen där man anser att det är dags att blåsa ut kåken har ett underhåll som är eftersatt med minst 30 år och det har bott någon äldre där själv som inte har haft möjlighet eller intresse för att åtgärda problemen. Många bor kvar i sina stora villor då det är billigare för dem än att flytta till en mindre och mer centralt belägen lägenhet som egentligen kanske passar bättre både för behov och förutsättningar. Om huset skulle säljas innan det blir dags för totalrenovering skulle det kanske mer passande husera en barnfamilj igen som inte alls passar så bra i en liten tvåa mitt i centrum, men att en barnfamilj ska ta över ett hus i total renoveringsbehov är mindre troligt (eller i alla fall mindre lyckat).
Kontentan är helt enkelt att jag tycker vi behöver mer incitament för att de äldre ska vilja flytta ur sina villor i god tid, innan de är dementa o inte kan lära sig att orientera sig på en ny plats och för att husen inte ska förfalla, så därför ska vi inte cementera dem där genom att kräva att alla ska anpassa sina hus för att man ska kunna bo där till döddagar.
 
BirgitS
T TypRätt skrev:
Nu finns det givetvis andra än äldre som behöver ett anpassat boende men att samtliga personer i Svearike ska behöva bygga sina hus för att men eventuellt råkar ut för en skada som gör att man blir rullstolsbunden ter sig i mina ögon som ett enormt resursslöseri.
Det är rätt många som råkar ut för benbrott och går med kryckor i 6 veckor och i alla fall under 1-2 veckor i början är det väldigt svårt, tidsödande och mycket ansträngande att ta sig upp för trappor. Jag har en släkting som föll i skidbacken, bröt benet och skadade en axel svårt, vilket medförde att hen bara kunde ta sig fram med rullstol i två månader. Nu var det ju så lyckligt att hen bor i ett hus som är 10 år gammalt och därmed anpassat.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ju också finnas på plats den dag någon permanent eller tillfälligt behöver använda en rullstol och klara sig själv på nedre planet, dvs. den andra vuxna måste på några få dagar fixa till det.
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ju också finnas på plats den dag någon permanent eller tillfälligt behöver använda en rullstol och klara sig själv på nedre planet, dvs. den andra vuxna måste på några få dagar fixa till det.
Många kommuner/bygglovsenheter godkänner traditionellt att man förbereder för kök, av denna anledning. Streckade linjer på planlösning osv. Detta är ju fullt rimligt, just för att med enkelhet kunna anpassa. Men nu är det som sagt uttalat från samtliga att det ska stå vitvaror på plats, som sedan slängs ut efter inflyttningen. Det är då det blir bisarrt, oavsett vad man tycker om tillgänglighetsanpassning och reglerna i stort. Det är kapitalförstöring, försvårar nybyggandet och knappast hållbart.
 
BirgitS
D DavidLEkero skrev:
Många kommuner/bygglovsenheter godkänner traditionellt att man förbereder för kök, av denna anledning. Streckade linjer på planlösning osv. Detta är ju fullt rimligt, just för att med enkelhet kunna anpassa. Men nu är det som sagt uttalat från samtliga att det ska stå vitvaror på plats, som sedan slängs ut efter inflyttningen. Det är då det blir bisarrt, oavsett vad man tycker om tillgänglighetsanpassning och reglerna i stort. Det är kapitalförstöring, försvårar nybyggandet och knappast hållbart.
Jag vet inte något om hur olika kommuner tolkar vad Boverket skriver men det jag menade var att det är dumt att slänga vitvarorna eftersom det kan bli så att de behövs med bara några enstaka dagars varsel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte något om hur olika kommuner tolkar vad Boverket skriver men det jag menade var att det är dumt att slänga vitvarorna eftersom det kan bli så att de behövs med bara några enstaka dagars varsel.
Jo men man kan ju inte gärna ha ett helt kök på nedervåning för risken av att man blir invalidiserad det måste väl även du tycka är vansinnig? Om du nu behövde detta kök i 1-2 veckor kan det väl inte motivera att det ska ta upp ett helt rum under säg 60år eller vad man nu vill räkna på. Att man ska brädda dörrar till badrum så att de är 60cm breda eller vad standard nu säger må väl vara en sak det gör sällan någon större skada. Har man gjort sig så illa att man inte ens kan ta sig upp för en trapp så kanske man inte är i stånd att gå ut och handla eller dylikt heller dvs det är inte orimligt att parkera på övervåningen istället under den akuta fasen då någon annan får antas hjälpa en med att handla. Är det ett handikapp som förväntas vara under många månader eller år där man omöjligt kan ta sig upp och ner för trappen kanske en försäljning och flytt till rimligare planlösning får stå som alternativ eller att man väljer att byta trappen mot en hiss eller vad som nu krävs.
 
  • Gilla
DavidEken och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vad TS tycker och vad som är lagkrav är gudskelov helt olika saker. Hoppas naturligtvis inte att TS eller familjemedlemmar eller påhäksande vänner råkar illa ut. Men hoppas verkligen att SBK gör ett antal besök och då ser till att TS verkligen installerar kök på entrevåningen och gör huset tillgängligt för alla.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad TS tycker och vad som är lagkrav är gudskelov helt olika saker. Hoppas naturligtvis inte att TS eller familjemedlemmar eller påhäksande vänner råkar illa ut. Men hoppas verkligen att SBK gör ett antal besök och då ser till att TS verkligen installerar kök på entrevåningen och gör huset tillgängligt för alla.
Kan du inte utveckla lite varför du tycker att det är rimligt att ha två kök i ett hus? Det finns ju väldigt mycket man skulle kunna göra om man skulle gardera sig mot alla former av olyckor som man inte gör och hur kommer det sig att två kök känns rimligt bland allt?.
 
Problemet är handikappanpassning. Kommunen har ingen lust att betala för installation av trapphiss när någon familjemedlem blir rörelsehindrad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T TypRätt skrev:
Jo men man kan ju inte gärna ha ett helt kök på nedervåning för risken av att man blir invalidiserad det måste väl även du tycka är vansinnig? Om du nu behövde detta kök i 1-2 veckor kan det väl inte motivera att det ska ta upp ett helt rum under säg 60år eller vad man nu vill räkna på. Att man ska brädda dörrar till badrum så att de är 60cm breda eller vad standard nu säger må väl vara en sak det gör sällan någon större skada. Har man gjort sig så illa att man inte ens kan ta sig upp för en trapp så kanske man inte är i stånd att gå ut och handla eller dylikt heller dvs det är inte orimligt att parkera på övervåningen istället under den akuta fasen då någon annan får antas hjälpa en med att handla. Är det ett handikapp som förväntas vara under många månader eller år där man omöjligt kan ta sig upp och ner för trappen kanske en försäljning och flytt till rimligare planlösning får stå som alternativ eller att man väljer att byta trappen mot en hiss eller vad som nu krävs.
Det är ju inte fråga om något helt stort kök utan så vitt jag vet brukar då en kyl med frysfack och två plattor räcka i kombination med tvättstugans ho.

Ditt förslag kräver ju att man kan,ta sig upp till övre planet när man kommer från sjukhuset. Det är inte heller säkert att det går att utrymma vid en brand där upp när man sitter i rullstol.

Har man ingen som kan handla i familjen så kan man få hemtjänst för det.

Om ingen bygger tillgänglighetsanpassat så finns det ingenstans att flytta.
 
BirgitS
M magnu skrev:
Problemet är handikappanpassning. Kommunen har ingen lust att betala för installation av trapphiss när någon familjemedlem blir rörelsehindrad.
Det tar dessutom flera månader att få en trapphiss tillverkad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.