Håller på att bygga badrum. Jag har dragit fram rör från väggtermostat för att kunna sätta extern givare i golvet. Jag vill kunna reglera min temp på golvet här för att kunna hålla behagliga golv året runt..

Det jag funderar på är, hur jag skall avsluta med röret.
Jag vill inte skicka i en givare som gjuts fast. Då är eventuell service i framtiden helt körd. Samtidigt så behöver jag ju täta ändan på något sätt innan gjutning. Annars fylls röret av flytspacklet.
Har två idéer. Antingen en tunn plast längst fram på röret för att hindra spacklet att flyta in vid gjutning. Så får givaren en rätt skral kontakt i toppen när man skjuter i den.
Elelr så får jag börja att spackla en liten "tätning med en hålighet för bulben med tex gips, i ändan på röret. Som bildar en plugg mot röret.
Det ända här är att jag får skaffa en givare innan som jag för ner, och då "gipsar in, men drar ut innan det härdar helt. Tänker jag rätt här, elelr överarbetar jag detta:p

Kanske finns det redan smarta lösningar för detta med gjutbara ändstopp hylsor etc...
 
Brukar medfölja en flexslang svart. den lägger du så att det går att få i en givare. Tänk på att i kurvan mellan vägg och golv kan det bli för tvärt och givaren inte kommer förbi. Lämpligt att sätta fast slangen i väggen och se till att när den gåt ut i golvet, prova att stoppa i givaren . Slangen fästas med limpistol mot golvet och ytterändan tejpas och limmas fast. mot golvet.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
T
Ja, antingen så sätter du vanlig eltejp i änden eller så sätter du smältlim i hålet när du ändå fäster elkabeln.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
OBS Tänk på att givaren får inte ligga utmed V-kabeln, då är det kört med värmen. Den ska ligga mitt emellan två slingor och dom är normalt ca 10 cm från varandra.
 
När jag jobbade med el tejpade vi röret i änden. Finns särskilda pluggar också.
Naja eller limma röret så att det sitter fast ordentligt, prova så givaren går i innan du gjuter.
Var noga med var givaren hamnar, inte för nära värmekabeln eller något annat varmt.
 
Normalt tejpar man änden. Till den medföljande tunna flexslangen följer ofta med en propp. Skulle rekommendera att lägga den i 16mm flexslang av god kvalitet så blir det möjligt att byta givare i framtiden.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
När jag jobbade med el tejpade vi röret i änden. Finns särskilda pluggar också.
Naja eller limma röret så att det sitter fast ordentligt, prova så givaren går i innan du gjuter.
Var noga med var givaren hamnar, inte för nära värmekabeln eller något annat varmt.
Jag lägger vattenburen värme. Kommer lägga den mitt emellan 2 rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.