Fairlane
N ninju skrev:
Hej,

Jag har 6st proppar i mitt elskåp. 3st är 16A och 3st är 10A. Lägenheten har 16A in. Kan jag byta 10A propparna till 16A?

Mvh
Nej det kan du inte. Om vi talar porslinssäkringar så är de olika tjocka i botten så du får inte i en för stor. Viktigare är dock att du riskerar brand eftersom helheten måste hänga ihop. Troligen behöver du grövre kablar om du ska köra 16A.

Varför är det ens intressant? Har du en säkring som går väldigt ofta?
 
@Fairlane Nej men jag ska koppla in datorer i lägenheten som kommer dra ca 3k watt konstant, och uttaget är kopplat till en 10A säkring, dvs 2300w. Men jag har 16A in till lägenheten.
 
3000w konstant? Ska du extraknäcka som internetleverantör?

Lycka till med elräkningen...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det kan du inte. Om vi talar porslinssäkringar så är de olika tjocka i botten så du får inte i en för stor. Viktigare är dock att du riskerar brand eftersom helheten måste hänga ihop. Troligen behöver du grövre kablar om du ska köra 16A.

Varför är det ens intressant? Har du en säkring som går väldigt ofta?
Nej men jag ska koppla in datorer i lägenheten som kommer dra ca 3k watt konstant, och uttaget är kopplat till en 10A säkring, dvs 2300w. Men jag har 16A in till lägenheten. Går det ej att bara byta ut 10A säkringen mot en 16A för att klara effekten då det finns 16A till förfogande i lägenheten?
 
N ninju skrev:
Nej men jag ska koppla in datorer i lägenheten som kommer dra ca 3k watt konstant, och uttaget är kopplat till en 10A säkring, dvs 2300w. Men jag har 16A in till lägenheten. Går det ej att bara byta ut 10A säkringen mot en 16A för att klara effekten då det finns 16A till förfogande i lägenheten?
Det går att byta säkringar till 16A förutsatt att du har tillräckligt grova kablar efter säkringarna.
Sen kommer du inte kunna köra så mycket annat innan huvudsäkringarna går...

Det finns ju även 13A säkringar som är ok att byta ut till men är tveksam till om det en bra lösning i ditt fall.
 
Det krävs i allmänhet grövre ledare till 16A.
 
Aha, 16A propparna är bl.a. till spisen i köket, så den har en grövre kabel då in till köket antar jag?

Så om jag matar in en 16A säkring och kör igång datorerna på 3000w kan det kanske brinna i väggarna om kablarna inte är grova nog?
 
Du kan inte byta rakt av då 16A-säkring inte passar i 10A-passbiten. Du får ta dit en elektriker som går igenom anläggningen. Dels måste hen byta passbiten och säkring samt kablarna i elskåpet och kabeln fram till uttaget.

Enklast är att koppla en av datorerna till ett uttag som går på en av de andra säkringar.
 
Har du ”bara” 16 A in till lägenheten så har du troligen 3x16 A.
Hittar du då 2 uttag som går på olika faser så blir belastningen 1500 W per säkring, för visst var det flera datorer.
Hur löser du kylningen, 3 kW kommer göra det väldigt varmt i en lägenhet.

Låter som bitcoin, eller dess like.
Protte
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har du ”bara” 16 A in till lägenheten så har du troligen 3x16 A.
Hittar du då 2 uttag som går på olika faser så blir belastningen 1500 W per säkring, för visst var det flera datorer.
Hur löser du kylningen, 3 kW kommer göra det väldigt varmt i en lägenhet.

Låter som bitcoin, eller dess like.
Protte
Har projektet på inglasad balkong, finns bara 2 eluttag där som är på samma 10A säkring.
 
Du ska väl troligen bo i lägenheten och med alla datorer på samma fas så blir det inte så mycket utrymme kvar så endera får du avstå från halva hällen eller ugnen. Du får nog anlita en elektriker och dra ut trefas på balkongen, 1000 watt per fas så kan du nog leva i lägenheten samtidigt.
Dammsugning måste också gå på rätt fas.

Vet ju inte hur tät din balkong är men det finns risk att det blir för kallt på vintern för datorer är lite kinkiga på temperaturen, fast du kanske bor i Skåne.
Protte
 
Är du säker på att datorerna drar 3 kW?
Det som nätaggregaten klarar är inte vad datorn drar, det är oftast mindre eller betydligt mindre. Har du ett 750 W nätaggregat drar inte datorn 750 W per automatik.
 
prototypen prototypen skrev:
Du ska väl troligen bo i lägenheten och med alla datorer på samma fas så blir det inte så mycket utrymme kvar så endera får du avstå från halva hällen eller ugnen. Du får nog anlita en elektriker och dra ut trefas på balkongen, 1000 watt per fas så kan du nog leva i lägenheten samtidigt.
Dammsugning måste också gå på rätt fas.

Vet ju inte hur tät din balkong är men det finns risk att det blir för kallt på vintern för datorer är lite kinkiga på temperaturen, fast du kanske bor i Skåne.
Protte
Har en tre-fas 16A i lgh kanske, men måste dom riva väggar och så då?
 
Dina datorer drar mer ström än hela min villa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.