J
Ska plantera vintergrön liguster. Behöver först fylla upp marken med ca 4-5dm jord för att komma till rätt nivå.

Vilken/vilka jordtyper bör jag använda för att ligustern ska må som bäst?

Den kommer stå i rakt sydligt och oskuggat läge där det även är slänt nedanför, alltså god dränering.

Vad tycker ni om planteringsavstånd?

Ska man plantera i linje eller i sicksack?

Övriga tips?
 
J
Någon som har erfarenhet angående min frågeställning?
 
Plantera i en bra jord med mycket organiskt material. Ligister är inte kinkig med jord egentligen men ju mer näring och organiskt material den får desto gladare blir den.

Du behöver inte plantera dubbelrad om du inte vill ha en väldigt bred häck. Sätt med c/c 30-40 cm.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Jiji Jiji skrev:
Plantera i en bra jord med mycket organiskt material. Ligister är inte kinkig med jord egentligen men ju mer näring och organiskt material den får desto gladare blir den.

Du behöver inte plantera dubbelrad om du inte vill ha en väldigt bred häck. Sätt med c/c 30-40 cm.
Med tanke på att jag ska fylla upp endel, finns det risk att jorden sjunker ihop över tid om det är för mycket organiskt material?
 
Bottna med ett lager mineraljord. Helst så lik omgivande som möjligt. Men hela rotens höjd kan vara i fin jord. Plantorna stabiliserar jorden (om det inte är en brant sluttning).
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Jag är inte bergsäker men jag tror att den bladfällande ligustern är härdigare än den vintergröna i Sthlmområdet. Kolla med en seriös plantskola i ditt närområde.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Den bladfällande är härdigare, det är riktigt, men om det inte är allt för utsatt läge borde det gå. Det som är värst är eg syd och sydvästslutningar där växterna kan få för sig att våren kommit tidigare när solen ligger på en dag i slutet av vintern.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
J
yonna yonna skrev:
Jag är inte bergsäker men jag tror att den bladfällande ligustern är härdigare än den vintergröna i Sthlmområdet. Kolla med en seriös plantskola i ditt närområde.
Dock faller intresset med tillsammans med bladen ;)

Vill gärna att de sitter kvar så länge som möjligt och att växten klarar sig annars går jag på någon barrhäck.
 
Jag har både läst, frågat och testat på två olika ställen med både vanlig och vintergrön liguster i Stockholm. Båda tappar de flesta av sina blad på vintern, både enligt lokala trädgårdsmästare och mina egna häckar. De zonbetäckningar du hittar om den vintergröna stämmer på det sätt att den klarar sig och trivs, men inte att den behåller bladen på vintern.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Tack för all hjälp, lutar åt plantera ligustern i omgångar för att se hur den trivs. Häcken är naturligt tvådelad så börjar med ena sektionen detta år.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.