Hej!
Jag vill köpa ett äldre timmertorp, plocka ner det, flytta det och bygga upp det igen. Allt arbete som går vill jag göra själv och tänkte anlita fackmän till sånt som VA och el o.dyl. Jag vill också försöka att göra det så billigt jag kan, t.ex. köpa begagnade grejer och material när det går men jag vet att det är mycket som behöver köpas sprillans nytt också. Nu behöver jag göra någon slags kalkyl över vad materialkostnaderna kan uppgå i. Jag har tänkt mig ett torp på ca 11x7 m. med nedervåning och vindsvåning. Jag vet att det är omöjligt att säga exakt men finns det någon erfaren själ som kan ge mig ett ungefärligt hum om vad man kan råka på i värsta fall och i bästa fall? Kanske någon som har gjort liknande förut?

Tacksam för all hjälp jag kan få, lite eller mycket!
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Hej. Ska man bara få en grov uppskattning skulle jag säga att det kommer kosta ungefär lika mycket som att bygga nytt. Antar att det är för fritidsboende? Då får man jämföra med det.

Grund och markarbeten, förberedning av vatten, avlopp, el kommer kosta samma lika. Fördelen är att du kan återbruka och köpa begagnat material, det gör man kanske inte när man bygger nytt. En helt ovetenskaplig gissning: skalhus på plats med grund, tak och vädertätt - 1 miljon. Sedan tillkommer hela inredningen. Kan ju kosta en miljon till, men de kostnaderna går det att styra mer över beroende på hur mycket du gör själv, återbrukar osv.

Men det låter som ett kul projekt som jag gärna följer om du postar uppdateringar. Jag har själv en liknande dröm. Lycka till
 
Jag arbetade ungefär 400 arbetstimmar och ägaren gissningsvis 100 timmar på kilastensstenfot och uppmontering och byte av ruttna stockar då vi satte upp en liknande timra för många år sedan.

Gör du det själv blir det ett pennigsmässigt billigt bygge eftersom du satsar tid i stället för pengar. Räknar man timpenning blir det grovt räknat samma pris som ett nybygge.
 
Låter som egen tid, vs köpe tid.
Hur mycket orkar man och har möjlighet att sätta av tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.