Claes Sörmland
K polxlt skrev:
Självklart så skottar jag men när allt kommer på en gång från grannens tak är det inte säkert att man precis är där då.
Det viktiga är väl att också grannen skottar tänker jag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med den "solklara" delen är att det inte finns en objektiv bedömning vad som är försummelse/vårdslöshet från grannen förrän det har prövats i domstol efter att en skada uppstår. Så processen är följande:

1. Grannen gör bedömningen hur hans fastighet ska skötas.
2. En skada uppstår.
3. Du gör bedömningen om du menar att grannen har varit vårdslös/försumlig i sin skötsel av fastigheten. Om du finner det så ställer du ett skadeståndskrav på grannen.
4. Grannen tar ställning till kravet och bestrider det (eller mer osannolikt, ändrar sin bedömning från 1 och betalar för skadan som då bedöms ha orsakats av hans vårdslöshet/försumlighet).
5. Du stämmer grannen.
6. En eländigt lång och ekonomiskt riskfylld process startar.
Det är väl lite så jag tänker också för att slippa den där processen så måste det ju bli bäst för bägge parter om snörasskydd monteras hela vägen istället för att snåla in den sista biten. Snålheten bedrar visheten helt enkelt. Sedan är det ju så också att snörasskydd som inte monteras hela vägen belastas extra hårt och det är stor risk att det knäcks och tar med en del av grannens tak och då är det ju inte särskilt "personsäkert" längre.
 
Claes Sörmland
K polxlt skrev:
Det är väl lite så jag tänker också för att slippa den där processen så måste det ju bli bäst för bägge parter om snörasskydd monteras hela vägen istället för att snåla in den sista biten. Snålheten bedrar visheten helt enkelt. Sedan är det ju så också att snörasskydd som inte monteras hela vägen belastas extra hårt och det är stor risk att det knäcks och tar med en del av grannens tak och då är det ju inte särskilt "personsäkert" längre.
Ja det är ett argument att ta upp med grannen. Sen är det väl som alltid i sådana här trådar oklart vad som rör sig i grannens huvud, om denne tycker lösningen med snörasskydd är den vettiga, om grannen istället vill lösa det med regelbunden skottning eller helt enkelt inte alls tror på din bedömning att snö rasar lätt från nya betongpannor.

Du kan ju överväga om det kanske t o m behövs ett ekonomiskt incitament för att få grannen att se världen på ditt sätt. Att du helt enkelt tar den där fakturan för att installera snöraskydd på grannens tak där du vill ha dem. Fakturan borde ju hamna på under 10 000 kr, kan det röra sig om en halv dags jobb för en hantverkare med restid, inköpstid och monteringstid?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då måste man väl skotta för att ta hand om sina byggnader? Här nere i södern skottas platta tak redan vid betydligt mindre snötäcke om taken är plattare. Men det händer ju så sällan att det bygger på rejält här.
Frågan är varför. Tak ska dimensioneras för 100-års snölast.
 
Claes Sörmland
W witten skrev:
Frågan är varför. Tak ska dimensioneras för 100-års snölast.
Det verkar finnas gott om byggnader som inte är dimensionerade för det. T ex TS garage.

När kom kraven för t ex garage och uthus att klara detta?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar finnas gott om byggnader som inte är dimensionerade för det. T ex TS garage.

När kom kraven för t ex garage och uthus att klara detta?
Om vi tar ts radhuslänga borde det gjorts utifrån att konstruktion inte ändrats.
Grannen har dock bytt från tegel till betongpannor vilket inte ska ha någon betydelse. Risk för snöras fanns även med tegelpannor.
Jag ser risken mindre med att snön snabbare kommer ned i mindre mängd än att det samlar på sig större mängd innan det kommer nedrasande.
TS skriver brant tak och då kasar den efter ett tag oberoende av tegel eller betong.
 
Det går även att förstärka sina takstolar om man har klena dimensioner. Har ni kollat på det?
 
A AndersS skrev:
Om vi tar ts radhuslänga borde det gjorts utifrån att konstruktion inte ändrats.
Grannen har dock bytt från tegel till betongpannor vilket inte ska ha någon betydelse. Risk för snöras fanns även med tegelpannor.
Jag ser risken mindre med att snön snabbare kommer ned i mindre mängd än att det samlar på sig större mängd innan det kommer nedrasande.
TS skriver brant tak och då kasar den efter ett tag oberoende av tegel eller betong.
Med tegelpannor rörde sig snön aldrig. Inte på något hus. Med betongpannor släpper snön. Så skillnaden är därför stor
 
K polxlt skrev:
Med tegelpannor rörde sig snön aldrig. Inte på något hus. Med betongpannor släpper snön. Så skillnaden är därför stor
Då kan inte det vara branta tak.
Och du jämför gamla takpannor före bytet med nya pannor. Nya tegelpannor var helt släta förr så det du upplever är identiskt med när husen byggdes.
Ta en bild på taket där man bytt pannor och där det åker ned snö.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det viktiga är väl att också grannen skottar tänker jag.
Skulle aldrig ske.
 
Claes Sörmland
K polxlt skrev:
Skulle aldrig ske.
Då är det nog värt att fundera över att ge erbjudandet att du står för att det monteras snörasskydd på grannens tak. För att minimera din risk menar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.