Jag behöver forumets hjälp att hitta rätt uppvärmning/lösning till mitt lilla projekt.

Har ett litet hus med följande fakta:
- 40kvm gjuten platta med vattenburen golvvärme
- 10 kvm sovloft
- vattenvolym i värmesystemet ca. 35 liter
- möjlighet till rördragning för eventuell luftvärmepump ute finns

Mitt behov:
- Uppvärmning året runt
- Varmvatten (4 pers.)
- Uppkopplat för styrning på distans
- Ej priskänslig, till viss gräns ;-). Föredrar bra och funktionell lösning

Begränsningar:
- Platsbrist plats för panna är 70x70 cm, höjd 230 cm
- Väldigt liten volym i systemet - ca. 35 liter

Funderingar:
- Bara köpa läget och köra en 100% el-lösning? "Kompensera" med lite solpaneler på sikt för att minska elbehovet
- Finns det ngn Luft-vatten-lösning som funkar utan utökningstank för att öka volymen (har inte plats för den)

Hur hade ni löst detta???

Tacksam för alla konkreta infallsvinklar.
 
Jag känner inte till en luftvattenvämepump som är gjord för så små utrymmen. Jag hade satt elvärme och en luftluft. Solpaneler gr en välkommen bonus om du har bra tak till det.
 
Finns ju NIBE VVM310 och F2040-6 men jag skulle tycka det blir alldeles för dyrt till 50 kvm. VVM310 rymmer totalt 270 liter varav 50 liter utjämningskärl för värmesystemet. Skulle nöjt mig med luftluftvärmepump, ett par el-radiatorer och elektrisk varmvattenberedare.
 
Redigerat:
Undrar hur mycket av betongens massa man kan räkna in i vattenvolymen och hur man kan få lämplig värmepump att jobba mot det.
Tänker att man får kanske låta radiatortempen svänga lite mer än i ett stort vattensystem.
Har inga svar men ett visst intresse i frågeställningen.
 
J Josth skrev:
Finns ju NIBE VVM310 och F2040-6 men jag skulle tycka det blir alldeles för dyrt till 50 kvm. Skulle nöjt mig med luftluftvärmepump, ett par el-radiatorer och elektrisk varmvattenberedare.
Jag skulle påstå att den är alldeles för stor för att värma 40m² + 10m² loft.
högt räknat kommer stugan dra 3kW kallaste dagen, och även då levererar pumpen mer än 3kW.
Resten av året kommer den pumpen gå otroligt dåligt.
 
Redigerat:
Den är varvtalsreglerad, inte on/off. F2040-6 ger max ca 3,8 kW vid -15°.
 
Redigerat:
B
Tänker spontant att du borde försöka få till en frånluftsvärmepump (om du inte ska ha en luft luft och skippa golvvärmen) och ev. Ta ett delflöde av luften till den från utomhusluft, eftersom ert ventbehov inte är tillräckligt högt. Men en flvp låter en del, och jag vet inte om jag skulle vilja ha det, om man bor på 40kvadrat. Men det skulle nog funka.

Förmodligen får du ganska bra ekonomi och slipper en del ljud om ni skaffar en tyst luft luft vp och gör varmvatten med elberedare. Runt 4000kWh/år borde beredaren förbruka, om ni är 4 i familjen.

Säg att du gör det med vp istället, så kanske du får ner det till 1/3, och sparar kanske upp till 5000kr om året, förmodligen mindre besparing än så, beroende på hur man gissar elpris.

Tror inte det finns nån luftvatten som är så liten. Runt 5kW med inverter hittar jag. Borde innebära en mineffekt på runt 2kW. Misstänker att det skulle bli mycket start och stopp om man har lite vatten i systemet och lite värmebehov, känns inte helt optimalt för värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.