Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att styrelsen menar att det enbart föreligger en teoretisk risk för skada men några problem inte har konstaterats så ser det ut smalt ut för dem. Föreningen kan naturligtvis i stadgarna skriva in detta krav på kranar. Eller i t ex de lokala ordningsreglerna. De får då stöd för sin politik i denna utförandedetalj.

Annars gäller bostadrättslagens skrivningar. Ni har ansvar för för dessa blandare (om inte annat står i stadgarna). Det betyder att ni väljer blandare, servar dem och väljer hur de ska bytas ut. Ni ansvarar för att bedöma om problem med dem förekommer och hur dessa problem ska lösas. Ni måste följa andra krav i stadgarna när detta arbete sker, t ex den mycket vanliga formuleringen att utförandet ska vara "fackmannamässigt". D v s installationerna ska följa den standard som branschen använder. Är detta kommersiellt tillgängliga blandare på den svenska marknaden för detta ändamål så har ni uppfyllt det kravet. Skulle det uppstå faktiska tryckstötar som är störande föra era grannar så har ni en skyldighet att åtgärda installationen enligt bostadsrättslagen.

Styrelsen då? Ja det här är i grund och botten inte deras fråga. Nu är de oroliga över framtida problem med sitt vattensystem med grund i ert blandarval. Det de kan göra är att informera er och vädja precis som de gör. De kan lära sig av sin okunskap och föreslå stadgeförändringar eller nya skrivningar i ordningsreglerna så att kranar i framtiden installeras med mjukstängande funktion. Skulle de faktiskt notera problem med tryckstötar som påtagligt riskerar skada på huset så kan de enligt bostadrättslagen uppmana er att byta blandarna och om ni inte gör det så kan de göra bytet på er bekostnad.

(Jag tror att styrelsen har blivit skrämda av nån VVS-besiktningsman som har muttrat lite eller skrivit någon not i ett protokoll. Är styrelsemedlemmarna dessutom lite äldre så fastnar sånt lätt i huvudet, det sitter nog i vårt biologiskt kodade beteende att oroa sig över förändringar på ålderns höst.)
1 123Anders skrev:
Problemet nu är att han beter sig som om det är allmän kunskap och branschstandard att man installerar vattenkranar med mjukstängningsfunktion. Han skriver som jag sa ovan att "bara för att vi ej informerar om qtt man ej får ha öppen eldstad i bostaden så betyder det inte att man kan ha det". Är det verkligen branschstandard med mjukstängande kranar?

Såhär skriver styrelsen som svar:

De förändringar ni gör i lägenheten faller på er att kontrollera mot regelverk och branchstandarder, innan ni gör dem

Att ha snabbstängande kranar går säkert i en villa med några bars tryck, och man kanske även har tryckdämpare vid varje tappställe.
I vilket fall förstör man bara sin egen egendom om något händer
Men i ett flerfamiljhus med ca. 5 gånger högre tryck och flera hundra meter dold ledningsdragning går det inte.
Om en tryckstöt får ett rör att brista översvämmar du ett helt våningsplan på några minuter och har skador för miljoner att vänta.

Här måste det vara mjukstängande kranar.
(Design verkar viktigare än funktion för många, så flera företag säljer dem till folk i villa, även om man tycker de borde vara förbjudna i Sverige)

Så ansvaret att byta dem faller på er som installerat dem. Jag tror inte att du vill riskera att något händer lika lite som vi.

Men jag kan såklart lägga till en rad även om detta för framtiden i dokumenten.

Om det hindrar någon mer att göra samma misstag, är det värt det.

Men som sagt; dessa dokument är ingen bibel som skall beskriva alla regler i en lägenhetsrenovering, och man kan inte friskriva sig om något inte nämns där.

Han i stort sätt dumförklarar och skuldbelägger oss ifall nått händer
 
Han tror säkert att det är så. Problemet, där det är ett problem brukar vara större med tvättmaskiner och diskmaskiner. Ventilerna där är verkligen abrupta.
Det kanske är läge att du engagerar dig i styrelsearbetet? Kan rekommenderas, min ”session” för drygt 30 år sedan ångrar jag inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har inte hört talas om att det skulle distribueras något annat vattentryck till flerfamiljshus. Och det är definitivt inte 5ggr högre. Det skulle i så fall överstiga alla gränser. Det förekommer iofs trychöjningspumpar i höga byggnader, men så vitt jag vet gäller det skyskrapor.
Kravet på mjukstägning är iofs rätt vettigt, men man kan ju inte komma med det i efterhand, så länge det som installerats uppfyller alla kända regler.
 
  • Gilla
data55 och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte prova att blidka styrelsen genom att erbjuda att installera dämpare?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kan du inte prova att blidka styrelsen genom att erbjuda att installera dämpare?
Med ett tillägg att alla lägenheter behöver inventeras av styrelsen med avseende på vilka kranar som är installerade.
 
Styrelsen borde erbjuda samtliga medlemmar installation av dämpare då ledningarna tillhör föreningen. Kanske inte ledningar i bostäderna men vid en vattenläcka blir det ofta föreningens ansvar.
 
H hempularen skrev:
Kan du inte prova att blidka styrelsen genom att erbjuda att installera dämpare?

Det kommer väl att landa i något sådant för jag har som sagt inga önskemål om att bidra till att vattenstammar slits pga mina blandare, men det är bara sättet de talar till en som får en att bli fundersam och lite förbannad. Känns som att de skjuter ifrån höften utan riktig kunskap och hoppas att man glatt skall lyda.

Och på tal om styrelseuppdrag, jag vet faktiskt inte om jag skulle kunna med. Vi har inte ens blivit hälsade välkomna till föreningen när vi flyttade in förra året. Det är en ganska ny förening som uppkom efter ombildning av hyresrätter och i dtyrelsen sitter mest gamla svenskar som förmodligen inte kan så mycket om styrelseuppdrag och lagar. När vi inte ville betala för 3 badrumsbesiktningar så körde de skuld och samvetssnack i stil med "tycker du att Vi ska betala för er?" Varpå man svarar att det inte finns någon lag som säger att vi måste bekosta detta.. och då slutar det bara med att de blir sura och ger efter..men när man möter dem i hissen så syns det att de ogillar en..
 
Claes Sörmland
1 123Anders skrev:
Såhär skriver styrelsen som svar:

De förändringar ni gör i lägenheten faller på er att kontrollera mot regelverk och branchstandarder, innan ni gör dem

Att ha snabbstängande kranar går säkert i en villa med några bars tryck, och man kanske även har tryckdämpare vid varje tappställe.
I vilket fall förstör man bara sin egen egendom om något händer
Men i ett flerfamiljhus med ca. 5 gånger högre tryck och flera hundra meter dold ledningsdragning går det inte.
Om en tryckstöt får ett rör att brista översvämmar du ett helt våningsplan på några minuter och har skador för miljoner att vänta.

Här måste det vara mjukstängande kranar.
(Design verkar viktigare än funktion för många, så flera företag säljer dem till folk i villa, även om man tycker de borde vara förbjudna i Sverige)

Så ansvaret att byta dem faller på er som installerat dem. Jag tror inte att du vill riskera att något händer lika lite som vi.

Men jag kan såklart lägga till en rad även om detta för framtiden i dokumenten.

Om det hindrar någon mer att göra samma misstag, är det värt det.

Men som sagt; dessa dokument är ingen bibel som skall beskriva alla regler i en lägenhetsrenovering, och man kan inte friskriva sig om något inte nämns där.

Han i stort sätt dumförklarar och skuldbelägger oss ifall nått händer
Vad ska man säga, det här är en helt felinformerad individ som fabulerar.

Ett tips: Inga fler email. Alls. Det leder ingen vart och håller bara frågan aktuell för styrelsen. Nu är det långbänk och ett minimum av kommunikation som gäller. Alltid artigt alltid "ska ta tag i det", "ska fundera på det", "ska undersöka det", "vi får höras senare i frågan". Snart är det vår och stämma och det byts lite folk i styrelsen. Snart hittar styrelsen något mer tryckande (!) att oja sig över.
 
  • Gilla
123Anders
  • Laddar…
1 123Anders skrev:
Såhär skriver styrelsen som svar:

De förändringar ni gör i lägenheten faller på er att kontrollera mot regelverk och branchstandarder, innan ni gör dem

Att ha snabbstängande kranar går säkert i en villa med några bars tryck, och man kanske även har tryckdämpare vid varje tappställe.
I vilket fall förstör man bara sin egen egendom om något händer
Men i ett flerfamiljhus med ca. 5 gånger högre tryck och flera hundra meter dold ledningsdragning går det inte.
Om en tryckstöt får ett rör att brista översvämmar du ett helt våningsplan på några minuter och har skador för miljoner att vänta.

Här måste det vara mjukstängande kranar.
(Design verkar viktigare än funktion för många, så flera företag säljer dem till folk i villa, även om man tycker de borde vara förbjudna i Sverige)

Så ansvaret att byta dem faller på er som installerat dem. Jag tror inte att du vill riskera att något händer lika lite som vi.

Men jag kan såklart lägga till en rad även om detta för framtiden i dokumenten.

Om det hindrar någon mer att göra samma misstag, är det värt det.

Men som sagt; dessa dokument är ingen bibel som skall beskriva alla regler i en lägenhetsrenovering, och man kan inte friskriva sig om något inte nämns där.

Han i stort sätt dumförklarar och skuldbelägger oss ifall nått händer
Här har du lagen om vattentjänst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

punkt 1.4.3, sida 12,
https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf
”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur 1.1 nedan.

· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”

10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.

Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.

Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning

Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.

Illustration som visar gränser för vattentryck i ett hus och vid brandpost enligt riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
1 123Anders skrev:
Det är en ganska ny förening som uppkom efter ombildning av hyresrätter och i dtyrelsen sitter mest gamla svenskar som förmodligen inte kan så mycket om styrelseuppdrag och lagar.
Ok, det är okunnigt hyresgästfolk som inte förstår vad en bostadrättsförening är. Styrelsen tror i praktiken att de är en hyresvärd.

Inget gott kan komma ur detta. Det behövs nytt folk i styrelsen över tiden. Det är den enda lösningen.
 
  • Gilla
Kastar_spjut_i_radhus och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Styrelsen borde erbjuda samtliga medlemmar installation av dämpare då ledningarna tillhör föreningen. Kanske inte ledningar i bostäderna men vid en vattenläcka blir det ofta föreningens ansvar.

De är okunniga och av åsikten att brf inte borde bekosta något som "vi har gjort fel". Så istället för att sluta bränna pengar på konsulter som kommer och skrämmer upp dem så borde de läsa lite i lagbalken för en sån här grej borde en brf inte kunna debitera bostadsrättsinnehavaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det någon information någonstans om deras krav, stadgar, hemsida, stämmoprotokoll? Det betyder att alla boenden med ”fel” sorts kranar måste byta och det blir inte lätt för styrelsen att tvinga fram.

Finns ingen info någonstans att ta till sig om just kranar med mjukstängande funktion. Det är först nu efter en inventering av en extern firma som frågan har kommit upp med våra kranar, men de beter sig som att det är något man tar för givet att det skall finnas dämpare i Alla kranar, och att vi begått ett fel när vi har installerat sådana som saknar dessa funktioner.

Ett stycke ur styrelsens svar på frågan om varför det inte finns någon info kring krav/önskrmål om mjukstängande kranar vid renovering: "Men jag kan såklart lägga till en rad även om detta för framtiden i dokumenten. Om det hindrar någon mer att göra samma misstag, är det värt det."
 
Redigerat:
C
1 123Anders skrev:
Såhär skriver styrelsen som svar:
Känner igen retoriken. Ingen idé att spilla energi och argumentera mot bror duktig som vet bäst, utan, som sagt, meddela dem att allt är i sin ordning och att dina "kranar" uppfyller alla regelverk och branschstandarder, och att om de är av någon annan uppfattning så har de misstagit sig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag brukar föredra att aldrig själv stå för argumenten. I detta fall så finns ju en fackman som man kan hänvisa till. Det blir lite uppförsbacke när lekmanna styrelsen ska argumentera då.

Sen så tycker jag att man ska luska i hur många som har diskmaskin samt tvättmaskin. Förhoppningsvis så är det många och då kan man ju skriftligt upplysa styrelsen om detta så de kan informera alla om detta så att alla får installera mjukstängare. Om det gäller dig så ska det gälla alla.

Och är det något folk älskar så är det när andra tvingar en att betala för saker.
 
Min erfarenhet av styrelsearbete i BRF är att man som styrelse har en rätt så begränsad makt i vad man kan kräva av de boende i föreningen när det kommer till det de äger i sin bostadsrätt. Framförallt om det inte finns tas upp av stadgar, regler, eller lagar.

Så har man inte specifik fört in ett krav på mjukstängande blandare i stadgar eller reglemente så har inte styrelsen något att hämta här, då det vad jag kan se inte finns någon branschstandard som säger att man ska ha mjukstängande blandare.

Reagerar även på detta citat från representanten:
"Men som sagt; dessa dokument är ingen bibel som skall beskriva alla regler i en lägenhetsrenovering, och man kan inte friskriva sig om något inte nämns där."

Här har han fel. Det är precis det dokumentet ska vara. Så länge det man gör följer gällande lagar, stadgar, reglementen, och branschstandarder har styrelsen inget att hämta. Finns det egna önskemål från föreningens sida måste dessa tydligt kommuniceras till de boende.
 
  • Gilla
123Anders och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.