Hej alla kloka!

Efter att ha utrustat villan med KNX i samband med om- och tillbyggnad är det nu dags att uppgradera elen i sommarstugan.

Jag har egentligen inget jättebehov av smartness där, och skulle klara mig rätt långt med klassisk kabeldragning. Men det är en känslig miljö (gammalt hus i gammal stil) så främst för att slippa dra utanpåliggande kablar mellan önskad placering av strömbrytarknapp och lamputtag funderar jag på Zwave. (Och då få lite kul smartness "på köpet", även om jag egentligen inte behöver den.)

Dock är driftsäkerheten viktig. KNK blir driftsäkert genom sin distribuerade struktur. Dvs går en aktor sönder påverkas bara den, och inget annat. Men i Zwave uppfattar jag att intelligensen till stor del finns i en enda centralenhet, typ Fibaro Homecenter eller liknande. Men vad händer om den centralenheten pajar, eller tillfälligt hänger sig? Jag förstår att appstyrning och liknande då också går ner, men kan jag konfigurera så att basic-funktionerna (typ att knapp på vägg styr lamputtag) blir Zwave-styrda, men oberoende av centralenheten?

(Jag förstår att det jag vill göra här även går att göra med typ Nexa eller Telldus, billigare. Men det är en del tjock sten i huset och då tror jag att mesh-strukturen hos Zwave är att föredra så att signalerna alltid hittar fram. Och eftersom det är en liten installation blir det ändå ingen jättestor kostnad på totalen.)
 
Titta på Plejd med deras trådlösa brytare / vriddon så slipper du mycket av tråddragningen.
 
Som sagt, jag vet att det finns proprietära system som löser detta billigare. Men jag vill ha en öppen standard och inte vara beroende av en tillverkare. Därav min fråga om Zwave. Någon som kan svara på om enheterna klarar att leverera den grundläggande funktionen (t.ex. tänd/släck via knapp) även om centralenheten pajar?

Det borde ju rimligen vara så, men jag har inte kunnat hitta svatet, därav frågan.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, de kommer fortsätta fungera utan controller. Även kommunikationen mellan enheter (associations) ska fungera om man sätter upp styrning direkt mellan enheterna.

Fibaros controller är väl både dyr och lite gammal, jag skulle rekommendera att du kollar på Home Assistant med en usb-controller eller Homey Pro.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
ullberg
J Jaif skrev:
Ja, de kommer fortsätta fungera utan controller. Även kommunikationen mellan enheter (associations) ska fungera om man sätter upp styrning direkt mellan enheterna.
Hur gör man det rent praktiskt? Jag kommer också i grunden från en KNX-miljö men har ganska nyligen börjat komplettera med Zwave för viss styrning där jag (ännu) inte dragit fram KNX så ganska grön på zwave. I mitt fall är controllern/hubben en Homey PRO och i min anläggning är Homeyn essentiell för att det ska fungera mellan (separata) sensorer och aktorer.

Jag har exv. en taklampa i ett uthus kopplad till en kombinerad sensor / aktor (tror en fibaro single switch) och den i sig funkar givetvis utan hubben (det är ju ”internt” i samma box) men den styr också en bordslampa i samma hus som är en separat aktor som sitter direkt i ett uttag, dvs. Knappen för taklampan tänder och släcker både sig själv och bordslampan.

Att bordslampan tänds och släcks är i mitt fall beroende av att controllern / Homeyn är tillgänglig, och det är imho så konstigt då logiken för att tända och släcka bordslampan är i mitt fall skapad genom ett ”flow” i Homey, och finns inte Homey online körs inte detta flow.

Har jag då konfigurerat det på ”fel sätt” genom att använda flow och borde egentligen ha skapat någon direktkoppling (det du benämner ”association”?) mellan taklampans sensor/aktor-kombo och bordslampans aktor? Hur gör man det?

Som sagt, ganska grön på zwave så mycket intresserad av att lära mig hur man kan få mitt zwave-nät mer stabilt / ”resillient” - vilket jag inte tycker det är i dagsläget

/U
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Hur gör man det rent praktiskt? Jag kommer också i grunden från en KNX-miljö men har ganska nyligen börjat komplettera med Zwave för viss styrning där jag (ännu) inte dragit fram KNX så ganska grön på zwave. I mitt fall är controllern/hubben en Homey PRO och i min anläggning är Homeyn essentiell för att det ska fungera mellan (separata) sensorer och aktorer.

Jag har exv. en taklampa i ett uthus kopplad till en kombinerad sensor / aktor (tror en fibaro single switch) och den i sig funkar givetvis utan hubben (det är ju ”internt” i samma box) men den styr också en bordslampa i samma hus som är en separat aktor som sitter direkt i ett uttag, dvs. Knappen för taklampan tänder och släcker både sig själv och bordslampan.

Att bordslampan tänds och släcks är i mitt fall beroende av att controllern / Homeyn är tillgänglig, och det är imho så konstigt då logiken för att tända och släcka bordslampan är i mitt fall skapad genom ett ”flow” i Homey, och finns inte Homey online körs inte detta flow.

Har jag då konfigurerat det på ”fel sätt” genom att använda flow och borde egentligen ha skapat någon direktkoppling (det du benämner ”association”?) mellan taklampans sensor/aktor-kombo och bordslampans aktor? Hur gör man det?

Som sagt, ganska grön på zwave så mycket intresserad av att lära mig hur man kan få mitt zwave-nät mer stabilt / ”resillient” - vilket jag inte tycker det är i dagsläget

/U
Det kallas som sagt för Associations. Man anger på den sändande enheten att den ska skicka vidare en viss associationsgrupp till id-nummret för den mottagande enheten.
Du får läsa manualerna för dina enheter för att se vad för associationsgrupper de stödjer.
Hur man gör i Homey Pro vet jag inte.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Har kört Z-Wave (med Home Assistant och Aeon USB-sticka) i snart fem år.
Sammanfattningsvis så håller jag på att migrera ifrån Z-Wave nu.

Z-Wave är inte så dåligt att jag vill totalt rekommendera folk att avstå från det.
Men jag har haft tillräckligt med problem för att ledsna. Detta har jag hållit på med under snart fem år:

Nätet blir delvis oresponsivt, vissa enheter slutar helt enkelt svara eller blir väldigt sega. Det kan eller kan inte hjälpa med Heal av nätverket, omstart av nätverket eller omstart av enheten. Vad som hjälper är lite slumpmässigt, ibland ingenting, man får para ihop enheten igen. Tidsödande felsökning och åtgärder.

Nätet blir helt oresponsivt, hänt mig två gånger att hela nätet packat ihop. Bara att sätta ihop allt från början - alltså skrota allt och para ihop allt från början. Tidsödande och minst sagt frustrerande.

Associationer skapas utan medvetenhet. Kaffebryggaren gick igång när rörelsedetektorn i källaren triggade - varför är för mig en gåta för någon association kunde jag inte se och vid mina döda katters gravar har jag inte gjort någon sådan heller, men para om enheterna fick den att sluta med beteendet.

Dåliga enheter - vissa tillverkares enheter är inte så bra som man önskar. Har exempelvis en klase med uttagsbrytare från Telldus där de ibland bara kastar sig själv ut från nätet och måste resetas/paras om. Har hänt med ett par inbyggda puckar från Philio också.

Prylarna är dyra - tvärtom vad TS påstår är inte Z-Wave "öppet", det är en licensbelagd proprietär teknik där tillverkarna av prylar köper licenser för att använda sig av Z-Wave-chippen som enheterna bygger på. Det fördyrar enheterna så att exempelvis ett dosrelä med två kanaler och strömmätning är 2x så dyr som motsvarande färdig produkt för Wifi (Shelly).

Har inget emot trådlös teknik.
Däremot har jag tröttnat lite på Z-Wave och försöker då och då byta ut enheter samt vid nyinstallation endast använda annan teknik. Det blir med Shelly-puckar och egna små byggen av ESP8266-baserade sensorer. Nästan alla enskilda belysningspunkter har jag via Philips Hue/Zigbee där både mesh och enheter fungerar prickfritt över tid. Större belysningssystem där behovet av att detaljstyra inte finns, som "all källarbelysning", går via puckar, alltså i dagsläget både Z-Wave och Shelly.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Har sett att betydligt fler har problem med Telldus Zwave-enheter än andra tillverkare.
Själv kör jag nästan uteslutande Qubino till Zwave-enheter utan problem i fem år. Har haft betydligt mer problem med Zigbee. Wifi faller ju på TS krav att de ska fungera självständigt.
 
J Jaif skrev:
Wifi faller ju på TS krav att de ska fungera självständigt.
Jag vet inte riktigt var du läser in det kravet och hur du tolkar det. Det som står i tråden är nedanstående:

WaldenWoods StockholmM skrev:
Men vad händer om den centralenheten pajar, eller tillfälligt hänger sig? Jag förstår att appstyrning och liknande då också går ner, men kan jag konfigurera så att basic-funktionerna (typ att knapp på vägg styr lamputtag) blir Zwave-styrda, men oberoende av centralenheten?
WaldenWoods StockholmM skrev:
Någon som kan svara på om enheterna klarar att leverera den grundläggande funktionen (t.ex. tänd/släck via knapp) även om centralenheten pajar?
Har du en puck i en dosa, där pucken är kopplad till både lampknappen och lampan, så fungerar den "självständigt" i nästan alla system så vitt jag vet, så till vida att är din centralenhet onåbar så fungerar knappfunktionen för att tända och släcka lampan. Så är det med min Z-Wave-puckar, och så är det med Shelly-puckarna. Att de inte kan nå centralenheten gör att man inte kan fjärrstyra dem eller förändra deras konfiguration.

I fallet Z-Wave kan man med associationer även få enheter att prata med varandra även om centralenheten inte fungerar, som nämnt i tråden.

Samma funktion kan du i Shelly uppnå genom att anropa en annan Shelly-pucks API med en URL, så även Shellys fungerar ihop "självständigt" utan en centralenhet. Shellys kan man dessutom anropa via deras webgränssnitt så man kan egentligen få ihop ett Shelly-system utan någon centralenhet alls. Det enda kravet är att de kan prata med Wifi-nät, så avsaknaden av Wifi vore väl den svaga länken då om man vill hitta en.
 
T tompaah7503 skrev:
Jag vet inte riktigt var du läser in det kravet och hur du tolkar det. Det som står i tråden är nedanstående:




Har du en puck i en dosa, där pucken är kopplad till både lampknappen och lampan, så fungerar den "självständigt" i nästan alla system så vitt jag vet, så till vida att är din centralenhet onåbar så fungerar knappfunktionen för att tända och släcka lampan. Så är det med min Z-Wave-puckar, och så är det med Shelly-puckarna. Att de inte kan nå centralenheten gör att man inte kan fjärrstyra dem eller förändra deras konfiguration.

I fallet Z-Wave kan man med associationer även få enheter att prata med varandra även om centralenheten inte fungerar, som nämnt i tråden.

Samma funktion kan du i Shelly uppnå genom att anropa en annan Shelly-pucks API med en URL, så även Shellys fungerar ihop "självständigt" utan en centralenhet. Shellys kan man dessutom anropa via deras webgränssnitt så man kan egentligen få ihop ett Shelly-system utan någon centralenhet alls. Det enda kravet är att de kan prata med Wifi-nät, så avsaknaden av Wifi vore väl den svaga länken då om man vill hitta en.
Ja, det var avsaknaden av Wifi-nät när enheter ska kommunicera sinsemellan jag åsyftade. Kunde varit tydligare där.
Systemet som sådant kan alltså inte fungera självständigt, även om enskilda brytare givetvis behåller sin knappfunktion.
 
J Jaif skrev:
Ja, det var avsaknaden av Wifi-nät när enheter ska kommunicera sinsemellan jag åsyftade. Kunde varit tydligare där.
Systemet som sådant kan alltså inte fungera självständigt, även om enskilda brytare givetvis behåller sin knappfunktion.
Ja, helt rätt att Shelly m.fl. är beroende av ett fungerande Wifi-nät.
Även Z-Wave behöver dock ett fungerande nät, om enheterna inte kan nå varandra på grund av att en nod i meshen gått kaputt så befinner man sig i samma läge, då fungerar inte deras associationer heller.

Så det blir väl lite hårklyveri att säga om respektive system fungerar "självständigt", eftersom man kan hitta sårbara punkter i bägge gällande kommunikation enheter emellan och allt handlar om var man sätter systemgränserna. Det som fungerar självständigt är som tidigare sagt att puckar kan styra sina laster med anslutna knappar även om nätverk/centralenhet är borta ur leken, i det avseendet är bägge system likvärdiga.
Inget av systemen fungerar mellan enheterna om deras nät inte finns.

Till Z-Waves fördel kanske man kan lägga meshandet, så det kan sägas vara robustare på ett sätt. Wifis fördel kanske då skulle kunna vara att man snabbare upptäcker om nätet är nere, då man använder Wifi till så mycket annat. Särskilt om man har barn mellan 2-99 år så brukar man få höra om nätet är nere relativt snabbt.
 
Tack för förklaringar.

Eftersom mitt primära syfte är att undvika besvärlig kabeldragning mellan knapp och lamputtag kommer ju dessa två således inte vara kopplade till samma puck. Så lösningen med Zwave är alltså "Associations" har jag fått lära mig nu. Tack för detta! Får titta vidare på det.

Tompas erfarenheter känns ju skrämmande. Jag är bortskämd med KNX, inser jag. Visst har det hänt mig ett par gånger att en enhet gått sönder, och att det krävts lite felsökning för att förstå det. Men när man bytt ut den funkar allt igen. Och på 8 år med KNX har jag aldrig stött på något som helst "oförklarligt" beteende. Allt har funkat som det ska, förutom vid (rätt sällsynta) hådvarufel eller mänskligt fel (dvs mitt fel) i programmeringen.

Har aldrig närmat mig KNX-RF, eftersom jag har ordentligt med tråd draget i min villa och därför inte behövt det. Men det kan ju vara ett alternativ i torpet. Kanske får titta vidare på det också.
 
Har du wifi i stugan så välj Shelly är min rekommendation. Har själv haft z-wave många år, sen 2014 tror jag men allt nytt sen 3 år är shelly. Z-wave har iof fungerat bra om man inte rör det, dvs inte ändrar eller uppdaterar när man väl fått det stabilt. Shelly är väl lite samma, if it aint broken dont fixit... shelly är stabilare om du vill styra andra enheter direkt utan komplicerade scenarios.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ja, helt rätt att Shelly m.fl. är beroende av ett fungerande Wifi-nät.
Även Z-Wave behöver dock ett fungerande nät, om enheterna inte kan nå varandra på grund av att en nod i meshen gått kaputt så befinner man sig i samma läge, då fungerar inte deras associationer heller.

Så det blir väl lite hårklyveri att säga om respektive system fungerar "självständigt", eftersom man kan hitta sårbara punkter i bägge gällande kommunikation enheter emellan och allt handlar om var man sätter systemgränserna. Det som fungerar självständigt är som tidigare sagt att puckar kan styra sina laster med anslutna knappar även om nätverk/centralenhet är borta ur leken, i det avseendet är bägge system likvärdiga.
Inget av systemen fungerar mellan enheterna om deras nät inte finns.

Till Z-Waves fördel kanske man kan lägga meshandet, så det kan sägas vara robustare på ett sätt. Wifis fördel kanske då skulle kunna vara att man snabbare upptäcker om nätet är nere, då man använder Wifi till så mycket annat. Särskilt om man har barn mellan 2-99 år så brukar man få höra om nätet är nere relativt snabbt.
Njea, befintliga associationerna mellan två zwave-enheter kommer fortfarande fungera även om controllern är offline. Däremot kommer du inte kunna ändra i zwave-nätet utan controllern.

Tycker skillnaden faktiskt är värd att beakta. Att Wifi-nätet måste fungera för att tända taklampan är uppenbart för den som sätter upp system, men resten av familjen eller gäster som lånar stugan lär inte göra den kopplingen när de inte kan tända taklampan när de kommer till stugan.

Jag har själv en del Shelly-enheter så jag har absolut inget emot systemet som sådant, men jag anser att zwave är att föredra för inbyggda enheter.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.