Hej! Vi är relativt nyinflyttade till en villa med luftvattenvärmepump+elpatron som värmer både element och varmvatten. I anslutning till huset finns garage, med element. Förra ägaren har "aldrig haft de påslagna" och kunde inte svara på så mycket kring LVVP:n. Jag har hittat två rör som går till garaget, båda med skjutventiler. Först trodde jag att de satt fast men lyckades efter lite försiktiga tester få dem att öppna sig och släppa igenom varmvatten. Elementen i garaget blev märkbart svagt varma. Det var först dagen efter som jag började fundera på om LVVP:n är tillräckligt dimensionerad för att värma även dessa ca 40 kvadrat och stängde ventilerna igen.

I garaget står en oljetank då det har eldats olja förr i tiden, gissar på att elementen varit påkopplade på den tiden.

Så, hur får jag reda på om den är korrekt dimensionerad och vad händer om vi försöker värma garage och det skulle visa sig att dessa extra kvadrat inte varit med i beräkningarna? Riskerar vi att köra slut på LVVP:n eller är det bara att räkna med högre elräkning?

Det är ca +6 grader i garaget nu och det är isolerat, men det har inte varit uppvärmt på många år enligt säljaren.
 
Redigerat:
Inte bra att ha värmen helt avstängt i garaget om det blir köldväder och rör/radiator riskerar att frysa. Är värmepumpen underdimensionerad blir det mer elpatron när det är kallt väder. Gränsen för vad värmepumpen klarar utan elpatron flyttas uppåt från t.ex. -8° till -4° men man måste räkna på det specifika fallet.
 
J Josth skrev:
Inte bra att ha värmen helt avstängt i garaget om det blir köldväder och rör/radiator riskerar att frysa. Är värmepumpen underdimensionerad blir det mer elpatron när det är kallt väder. Gränsen för vad värmepumpen klarar utan elpatron flyttas uppåt från t.ex. -8° till -4° men man måste räkna på det specifika fallet.
Nu sen december har temperaturen i garaget hållt sig på +5c som lägst, trots att det varit -12c ute. Glömde nämna att halva garaget ligger under jord.

Om bara gränsen för när elpatronen måste jobba flyttas så känns det okej att testa med att vrida på värmen ner till garaget. Så får vi hålla lite extra koll på förbrukningen och se hur tydlig förändring det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.