Jag prövar att förstå skillnaden på puts och spackel och när man använder vad ? Blir mer förvirrad ju mer jag läser

För mig låter verkar det användas om vartannat, men något definition har jag säkert missat!
 
Vanligen tänker man på spackel som en produkt för målning, eller underarbete för målning. Det är då ofta ett organiskt bindemedel liknande det som finns i målarfärg, i spacklet. Används oftast på trä, eller olika skivmaterial.

Puts är vanligen baserat på kalk o cement och sand/grus. Alltså oorganiskt. Används oftast på murade konstruktioner eller betong.

Men det finns cementbaserade spackel, som används för att reparera betong eller putsade ytor, används också på våtrumsskivor, eftersom organiskt spackel inte får användas under kakel. Skilnaden mot puts är framförallt att spackel kan läggas på i väldigt tunna lager.

Sedan kompliceras det ytterligare av att det finns organisk puts, det är alltså puts som innehåller ex. Latex som bindemedel, Det blir en tätare yta, som är en bidragande orsak till problemen med de s.k enstegstätade fasaderna (mögelproblem). Organisk puts kan liknas vid vanlig målarfärg med grus inblandad.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vanligen tänker man på spackel som en produkt för målning, eller underarbete för målning. Det är då ofta ett organiskt bindemedel liknande det som finns i målarfärg, i spacklet. Används oftast på trä, eller olika skivmaterial.

Puts är vanligen baserat på kalk o cement och sand/grus. Alltså oorganiskt. Används oftast på murade konstruktioner eller betong.

Men det finns cementbaserade spackel, som används för att reparera betong eller putsade ytor, används också på våtrumsskivor, eftersom organiskt spackel inte får användas under kakel. Skilnaden mot puts är framförallt att spackel kan läggas på i väldigt tunna lager.

Sedan kompliceras det ytterligare av att det finns organisk puts, det är alltså puts som innehåller ex. Latex som bindemedel, Det blir en tätare yta, som är en bidragande orsak till problemen med de s.k enstegstätade fasaderna (mögelproblem). Organisk puts kan liknas vid vanlig målarfärg med grus inblandad.
Åh tack för ett uppklarande svar! Då förstår jag lite mer vad jag ska se efter. :)

Så i bilden här är det allltså puts mot tegelstenen och sedan spackel uppe på det igen som är vitmålad om jag förstår riktigt?

Lite off topic nu kanske men hur skulle man enklast "klä in" stommen? Går det att lägga puts direkt mot träet eller kanske kan jag först klä den med en våtrumsplatta som jag sen använder cementbaserade spackel på innan det målas?
 
  • Närbild på puts mot tegelsten och en trästomme, spackel lagd ovanpå vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mickis741
  • Laddar…
N
Putsa med 3mm c bruk rakt mot virket, och liva med virket.
Behövs en lång käpp för att få smygen rak.
Sen spackla putsen. Strunta i våtrumsplatta och och cementbaserat spackel.
 
Kan det inte vara lite enklare att bygga ut det mesta med gips och sen finlira med spackel ? Om man inte är van vid puts dvs?
 
N
I såna fall gipsbruk.
Du måste ändå ha en käpp för att få hörnan rak, man kan aldrig spackla det rakt sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.