A
Hej!

Jag ska bygga ett fritidshus själv. Byggsats. Allt förutom platta, vvs, eldstäder och el - typ. Ca 144kvm med 4 rum på ca 40-45kvm av dessa. + glasveranda på ca 18kvm. Hur ska jag planera in självdraget? Kommer ha gamla allmogefönster, nytillverkade.

Måste jag ha ventiler i fönster? Nej väl?

En ventil i varje rum? Två sovrum, ett teknikrum och ett badrum. Sen hur många i det stora rummet? Kanske en i glasverandan? Ska man ta en pax-fläkt i badrummet trots att dom är fula och plastiga? :)

Ska ha en luft/vatten-värmepump och en luftluftvärmepump. En kakelugn och en vedspis med öppen eld brevid. Så två skorsstenar och - jag antar - tre kanaler. Om det spelar in dvs.


Tacksam för riktiga svar. Trista forumtomtar undanbedes vänligt men bestämt.
 
Får du bygglov för att bygga nytt med självdrag?
Jag vet inte vad som gäller för fritidshus men det känns spontant som något som är otillåtet med tanke på energihushållning osv.
 
A
V vinylskiva skrev:
Får du bygglov för att bygga nytt med självdrag?
Jag vet inte vad som gäller för fritidshus men det känns spontant som något som är otillåtet med tanke på energihushållning osv.
Fritidshus omfattas inte av Boverkets energikrav nej.
 
Då vill du ha friskluftventiler om du bygger ett någorlunda tätt hus enl modern standard.

Skulle föreslå att kika på väggventiler med lite ordentligare hål istället för spalter i fönstren. För att självdrag ska fungera krävs det att det kommer in ordentligt med luft.
Finns en anledning till att klassiska friskluftventiler är ett 14x14 hål genom väggen med en snurrtallrik på insidan.

Absolut en i varje sovrum och ett par i vardagsrummet.

En grundtanke är att ha ungefär lika stor total area på in och utsug.

Har självdragshus och har ingen fläkt i badrummet och har inga bekymmer med det, har dock original fönster och dörrar samt att det är lite klädsamt dragigt här och där och inget modernt kontrolldon i badrummet utan ett galler som täcker kanske 30% av arean.
Överventilerar säkert lite när det är klart och kallt och lite under på sommaren men då är vädringsfönster bra.

Finns lite sammanfattningar här
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/1995/sjalvdragsventilation-handbok.pdf

Vill man fördjupa sig är historiska byggregler bra, typ BABS 60.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
V vinylskiva skrev:
Då vill du ha friskluftventiler om du bygger ett någorlunda tätt hus enl modern standard.

Skulle föreslå att kika på väggventiler med lite ordentligare hål istället för spalter i fönstren. För att självdrag ska fungera krävs det att det kommer in ordentligt med luft.
Finns en anledning till att klassiska friskluftventiler är ett 14x14 hål genom väggen med en snurrtallrik på insidan.

Absolut en i varje sovrum och ett par i vardagsrummet.

En grundtanke är att ha ungefär lika stor total area på in och utsug.

Har självdragshus och har ingen fläkt i badrummet och har inga bekymmer med det, har dock original fönster och dörrar samt att det är lite klädsamt dragigt här och där och inget modernt kontrolldon i badrummet utan ett galler som täcker kanske 30% av arean.
Överventilerar säkert lite när det är klart och kallt och lite under på sommaren men då är vädringsfönster bra.

Finns lite sammanfattningar här
[länk]

Vill man fördjupa sig är historiska byggregler bra, typ BABS 60.
Stort tack för svar och tips! Ska skriva ut den där och läsa resten av kvällen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.