2019 beställde vi en friggebod av Gunnars Såg. Det skulle vara en isolerad bod för övernattning med badumsdel. Sommaren 2020 påbörjades bygget. Utlovad monteringstid var 3-4 dagar för de färdigbyggda modulerna. Efter 4 veckor fans ett oskyddat regelverk uppställt. Enligt Gunnarssåg så var det bra om boden gick stå och "lufta" sig. Vi såg direkt att det var otaliga saker som inte stämde med ritningar eller beställning. Fönster var fel placerade. Innerväggen var fel. Yttertaksbanelen föll bokstavligen ner pga. felmontering. Materialen stämmer inte enligt kontrakt etc. Efter ytterligare veckor skruvades delar av ytterpanelen upp och golvet monterades. Felen blev fler och fler. Bla. var blindbotten ett plockepin av obehandlade osb skivor med stora glipor rakt igenom. De "lånade" impregnerade reglar från ett trädäcksbygge på tomten utan att fråga och monterade som del av fasaden. I det här läget tog vi in en besiktningsman och gjorde en status besiktning. Han dömde ut boden totalt, en lång lista med fel. Dessutom såg han ingen annan lösning än att riva och börja om från början. Vi var förkrossade och insåg att vi blivit blåsta. Gunnars Såg eller Studio Gul som det står på fakturan (vi gjorde misstaget att delbetala 2/3) gick mer eller mindre under jorden. Svarade på besiktningsprotokollet att det inte stämde och slutade sen svar på mail och telefon helt. Desperata att kanske kunna rädda vraket tog vi in ytterligare en besiktningsman och byggnadsingenjör som dömde ut det ännu hårdare än den första. Förutom en lång lista med allvarliga fel var även här slutsatsen att det måste rivas och göras rätt. Ett år senare har vi nu tyvärr rivit fukbygget och påbörjat bygget av en ny bod med riktiga snickare. Det är ännu mer uppenbart hur dåligt gjort det var när man kan jämföra exakt samma byggnad. Undvik Gunnar Såg eller Studio Gul (eller vad det ev. byter namn till nästa gång) till varje pris. Hoppas ingen slipper uppleva det vi gått igenom.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Loppppanlopp och 3 till
  • Laddar…
Hej, efter 3 år har vi nu avklarat fallet med den fuskbyggda friggeboden. Inte bara en trist utan även en lång historia. Jag vill här passa på att ytterligare varna då det här företaget nu kallar sig Svensk Stuga på blocket och nätet. Undvik det här oseriösa företaget till varje pris.
#svenskstuga
 
  • Gilla
Loppppanlopp och 3 till
  • Laddar…
Smart att kalla sig ”svensk stuga” på nätet , rätt många felaktiga träffar. Länka gärna till hemsidan :)

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Smart att kalla sig ”svensk stuga” på nätet , rätt många felaktiga träffar. Länka gärna till hemsidan :)

Med vänlig hälsning, fremax
https://www.svenskstuga.se/

Här är länken till deras sida.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Org nummer?
hittade inget på hemsidan (varning 1)
Och inget på allabolag..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Org nummer?
hittade inget på hemsidan (varning 1)
Och inget på allabolag..

Med vänlig hälsning, fremax
På våran faktura stod det Studio Gul som fakturerade företag. Vet inte om de fortfarande använder det för fakturering.

Ja, det är många tydliga varningsklockor här. Man känner ju sig väldigt korkad när man blivit blöt då det i efterhand är tydligt att något är fel. En erfarenhet rikare...
 
W Woodbox skrev:
På våran faktura stod det Studio Gul som fakturerade företag. Vet inte om de fortfarande använder det för fakturering.

Ja, det är många tydliga varningsklockor här. Man känner ju sig väldigt korkad när man blivit blöt då det i efterhand är tydligt att något är fel. En erfarenhet rikare...
det var inte så jag menade, har själv gjort grövre missar :) tänkte att ett org nummer hade varit hjälpsamt.
hoppas ni är nöjda med er stuga idag !

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Woodbox
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
det var inte så jag menade, har själv gjort grövre missar :) tänkte att ett org nummer hade varit hjälpsamt.
hoppas ni är nöjda med er stuga idag !

Med vänlig hälsning, fremax
Sök på XXXXXX
Svenska Stugan verkar vara en enskild firma.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
det var inte så jag menade, har själv gjort grövre missar :) tänkte att ett org nummer hade varit hjälpsamt.
hoppas ni är nöjda med er stuga idag !

Med vänlig hälsning, fremax
Ja, nu är vi supernöjda. Tog lite längre tid än väntat bara. :crysmile:
 
  • Gilla
Loppppanlopp och 1 till
  • Laddar…
Gunnars såg/Studio Gul vill gemöta kritiken enligt följande:

"Gunnars Såg / StudioGUL har under drygt 15 år levererat kvalitets stugor till 20 talet kunder om året. Vi bygger inte för att vi måste utan för att det är roligt och passar vår kunskap och våra utbildningar i konstruktion träbearbetning med mera. Under våra drygt 15 år har vi haft två klagomål från två olika kunder vilket är beklagligt och lika tråkigt men ändå bara två av ca 300 kunder spridda över hela landet. Just detta klagomål slutade i en uppgörelse där ingen av oss vann och där vi i en dom konstaterade att i ett för allt skulle samtliga gemensamma relationer vara över efter dom, vilket även naturligtvis gäller fortsatt förföljelse och div. Nedskrivningar av vår verksamhet utan grund. Vi kommer följa detta noga för att bevaka våra intressen och accepterar inte fler överträdelse efter dom i ärendet."

/Moderator
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Gunnars såg/Studio Gul vill gemöta kritiken enligt följande:

"Gunnars Såg / StudioGUL har under drygt 15 år levererat kvalitets stugor till 20 talet kunder om året. Vi bygger inte för att vi måste utan för att det är roligt och passar vår kunskap och våra utbildningar i konstruktion träbearbetning med mera. Under våra drygt 15 år har vi haft två klagomål från två olika kunder vilket är beklagligt och lika tråkigt men ändå bara två av ca 300 kunder spridda över hela landet. Just detta klagomål slutade i en uppgörelse där ingen av oss vann och där vi i en dom konstaterade att i ett för allt skulle samtliga gemensamma relationer vara över efter dom, vilket även naturligtvis gäller fortsatt förföljelse och div. Nedskrivningar av vår verksamhet utan grund. Vi kommer följa detta noga för att bevaka våra intressen och accepterar inte fler överträdelse efter dom i ärendet."

/Moderator
Jaha, var vi den 3:e kunden då eller? Tyvärr kunde jag inte hitta någon sån här varning innan vi gjorde våran beställning av Attefallshus. Jag får nästan hjärtklappning bara jag läser om det här då det året vi var i era händer var ett rent helvete. Värre skojare har vi aldrig råkat ut för. Och tydligen fortsätter ni på samma sätt, det ser man ju på ert svar här. Jag känner precis igen det föregående skrev. Och när jag pratade med ARN så fanns det flera anmälningar mot er där sedan tidigare.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
W Woodbox skrev:
Hej, efter 3 år har vi nu avklarat fallet med den fuskbyggda friggeboden. Inte bara en trist utan även en lång historia. Jag vill här passa på att ytterligare varna då det här företaget nu kallar sig Svensk Stuga på blocket och nätet. Undvik det här oseriösa företaget till varje pris.
#svenskstuga
Hej! Jag håller med dig helt och hållet. Värre skojare får man leta efter. Orkar inte ens skriva om alla turer vi hade med ”Gunnars Såg”, nu Svensk stuga. Vi blev blåsta på både pengar och färdigställt hus. Martin Alsveden var såå trevlig innan vi skrivit på kontraktet. Sedan började alla lögner. Helt sjukt! Vid kontakt senare med ARN fick jag höra att flera andra också anmält dem dit. Tyvärr hittade jag inga varningar om företaget innan vi beställde vårt Attefallshus från dem. Det skulle ta några veckor och huset skulle komma färdigt i element men det stämde inte alls. De kom med lösvirke i omgångar och när de ställt upp väggarna utan panel så fick det stå så över hela hösten i ur och skur. Utan dörrar o fönster och isoleringen blev fuktig. Till slut, efter 10 månader bad vi dem att flyga och fara och fick betala ett riktigt byggföretag att färdigställa huset.
Bläää säger jag bara!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
L Loppppanlopp skrev:
Hej! Jag håller med dig helt och hållet. Värre skojare får man leta efter. Orkar inte ens skriva om alla turer vi hade med ”Gunnars Såg”, nu Svensk stuga. Vi blev blåsta på både pengar och färdigställt hus. Martin Alsveden var såå trevlig innan vi skrivit på kontraktet. Sedan började alla lögner. Helt sjukt! Vid kontakt senare med ARN fick jag höra att flera andra också anmält dem dit. Tyvärr hittade jag inga varningar om företaget innan vi beställde vårt Attefallshus från dem. Det skulle ta några veckor och huset skulle komma färdigt i element men det stämde inte alls. De kom med lösvirke i omgångar och när de ställt upp väggarna utan panel så fick det stå så över hela hösten i ur och skur. Utan dörrar o fönster och isoleringen blev fuktig. Till slut, efter 10 månader bad vi dem att flyga och fara och fick betala ett riktigt byggföretag att färdigställa huset.
Bläää säger jag bara!
Ojoj, mycket trist att höra. Eftersom jag antagligen har varit med om en liknande resa kan jag bara beklaga. Det är först nu jag såg att Martin/Gunnars Såg/Studio Gul/Svensk Stuga (alla olika företagsnamn i sig är ju en varningsklocka) svarat genom moderatorn. Det är inte mycket som stämmer i han svar. Det finns ingen dom då vi nådde en förlikning innan rättegång. Vi fick tillbaka våra pengar samt delar av de utgifter vi fick i samband med haveriet. Beroende på om ni anser det vara värt besväret kan ni stämma Martin (eller vad de numera heter) för att få tillbaka era pengar. Jag ställer gladeligen upp som vittne och med underlag från vårt fall om det behövs. Bra att du skrev i den här tråden så att den hålls i liv och ev. andra konsumenter kan slippa dessa skojare.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
W Woodbox skrev:
Ojoj, mycket trist att höra. Eftersom jag antagligen har varit med om en liknande resa kan jag bara beklaga. Det är först nu jag såg att Xxxxxx/Gunnars Såg/Studio Gul/Svensk Stuga (alla olika företagsnamn i sig är ju en varningsklocka) svarat genom moderatorn. Det är inte mycket som stämmer i han svar. Det finns ingen dom då vi nådde en förlikning innan rättegång. Vi fick tillbaka våra pengar samt delar av de utgifter vi fick i samband med haveriet. Beroende på om ni anser det vara värt besväret kan ni stämma Xxxxxx (eller vad de numera heter) för att få tillbaka era pengar. Jag ställer gladeligen upp som vittne och med underlag från vårt fall om det behövs. Bra att du skrev i den här tråden så att den hålls i liv och ev. andra konsumenter kan slippa dessa skojare.
Tack, snällt av dig att erbjuda din hjälp. Men det här var också 2019 så det har gått för lång tid nu tycker jag. Orkar inte ha mer med dem att göra. Det var lögner och bortförklaringar hela tiden. Plus att Xxxxx försökte vända det mot mig mot slutet. Blev så besviken på Xxxxx som jag trodde var en bra kille. Däremot ska jag ha koll på så det inte kommit in fukt som ställt till det i väggar, tak o golv. Han skrev att de hade garanti på det jobb de gjort. Jag blev måttligt glad då en annan hantverkare sa att det var byggt som förrådsstandard fast Martin skrivit att det skulle vara småhusstandard. Vi skulle ha det som bostad till min son och det visste han. Jag har kvar alla våra mess och mail, säkert hundratals. Tänkte de kan vara bra att ha som bevis ifall man måste gå vidare med något.
Vilken otur vi haft båda två som råkat ut för såna skojare. Så tråkigt att man inte ska kunna lita på människor. Men bra gjort av dig att inte ge dig, att du fick rätt till slut.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
W Woodbox skrev:
Ojoj, mycket trist att höra. Eftersom jag antagligen har varit med om en liknande resa kan jag bara beklaga. Det är först nu jag såg att Martin/Gunnars Såg/Studio Gul/Svensk Stuga (alla olika företagsnamn i sig är ju en varningsklocka) svarat genom moderatorn. Det är inte mycket som stämmer i han svar. Det finns ingen dom då vi nådde en förlikning innan rättegång. Vi fick tillbaka våra pengar samt delar av de utgifter vi fick i samband med haveriet. Beroende på om ni anser det vara värt besväret kan ni stämma Martin (eller vad de numera heter) för att få tillbaka era pengar. Jag ställer gladeligen upp som vittne och med underlag från vårt fall om det behövs. Bra att du skrev i den här tråden så att den hålls i liv och ev. andra konsumenter kan slippa dessa skojare.
Jag tänkte, nu heter de visst Svenskstuga, kan du lägga in även det nya namnet i din varning? Så de som är i färd med att anlita dem nu kan få fram din varning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.