Hej!

Blir snart husägare till ett hus byggt av Nässjöhus/norrlandshus på 115 kvm byggt -79, och skulle vilja öppna upp köket mer och göra badrummet större.

Har läst lite här i forumet och någon nämnde att husen verkar ha byggts i moduler, och att de ”tjockare” ritade väggarna på planritningen troligtvis är bärande. Lägger upp min egen planritning och hoppas på att någon kan ge sin åsikt.

De rödmarkerade väggarna är de jag hade velat öppna upp.

tack på förhand,
 
  • Planritning av en enplansvilla från 1979 med rödmarkerade väggar som indikerar önskad ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är byggt i rumsmoduler. Problemet är bara att man inte med din ritnings hjälp säkert kan lista ut hur gränserna mellan modulerna går. Om man inte tror på indiska reptricket måste några modulgränser innehålla avlastningsbalkar. Frågan är vilka? Jag skulle inte lita på streckens tjocklek. Får jag gissa tror jag att väggen mellan kök och sovrum finns inuti en modul. Likaså väggen mellan bad och tvätt, MEN det är ju en typisk installationsvägg som man inte pillar med ostraffat. Väggen mellan sovrummets kortsida och hallen gissar jag är bärande. Du bör inte gå vidare på gissningar utan helst få tag på en detaljritning till just detta hus. Du kan få ett hum om hur det ligger till genom att studera golvbjälkarnas riktningar på andra våningen. Dessutom kan du leta efter balkar i taket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Hej, @Tim Ce
Vi har nyligen köpt ett likadant hus som du. Har ni öppnat upp något där nere? Vilka väggar var bärande? Hade varit kul att se resultat om ni hunnit göra något ännu, då vi tänker samma.
 
Jag har ett lika dant hus, minus det sovrummet som ni funderar på att ta bort. Jag och min sambo var inne på att ta bort väggen mellan wc och tvättstugan. Problemet blev hur ska vi lösa planlösningen på bästa sätt då elcentralen och i vårt fall värmeväxlaren sitter i tvättstugan. Vi har kommit fram till att behålla dem som separata rum. Arkitektritning av ett enplanshus med måttangivelser och detaljer för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AK1981 och 3 till
  • Laddar…
K
1 117kvadrat skrev:
Jag har ett lika dant hus, minus det sovrummet som ni funderar på att ta bort. Jag och min sambo var inne på att ta bort väggen mellan wc och tvättstugan. Problemet blev hur ska vi lösa planlösningen på bästa sätt då elcentralen och i vårt fall värmeväxlaren sitter i tvättstugan. Vi har kommit fram till att behålla dem som separata rum. [bild]
vet du vilka väggar som är bärande i huset? Vi trodde att en del väggar som ni inte har med på er ritning är bärande, så nu blev man osäker.
 
K Kvadratsmart skrev:
vet du vilka väggar som är bärande i huset? Vi trodde att en del väggar som ni inte har med på er ritning är bärande, så nu blev man osäker.
Om du syftar på sovrumsväggarna så är de troligtvis inte bärande. Vi fick med massa ritningar till vårt hus, samt även en original broschyr till huset. Det verkar som ert sovrum närmast köket var ett tillval. Enligt en ritning så är väggen vid trappen bärande samt väggen mellan förråd och tvättstuga. Ska leta upp ritningen och skicka den
 
  • Gilla
Kvadratsmart
  • Laddar…
K
1 117kvadrat skrev:
Om du syftar på sovrumsväggarna så är de troligtvis inte bärande. Vi fick med massa ritningar till vårt hus, samt även en original broschyr till huset. Det verkar som ert sovrum närmast köket var ett tillval. Enligt en ritning så är väggen vid trappen bärande samt väggen mellan förråd och tvättstuga. Ska leta upp ritningen och skicka den
Ja, tar gärna emot all info ni har! Vi fick inga ritningar till huset och det finns inte mkt info online eller från kommunen.
Vi tänkte öppna upp väggen till det stora sovrummet men det är en modulvägg så vi är osäkra på hur vi ska lösa det.
 
BirgitS
Säkrast är väl att ta in en byggnadskonstruktör som kan studera huset på plats, undersöka golvbjälkar och leta efter balkar i taket som Justus föreslog i höstas.
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
Säkrast är väl att ta in en byggnadskonstruktör som kan studera huset på plats, undersöka golvbjälkar och leta efter balkar i taket som Justus föreslog i höstas.
Ja, jag är inte ts.
Vi inväntar att det ska komma kunnig personal och kolla men vi vill kunna planera och undersöka saker i förväg ändå för att vara förberedd på olika scenarion.
 
Hej. vi har ett likadant hus sedan 2018 men med källare. Förra ägaren hade flyttat ned tvättstugan. Vi kände precis som er att vi ville få större badrum. Det var inga problem att flytta väggen 40cm mellan gamla tvätten och badrum. Vi funderade oxå på att bygga ihop dessa. Men valet föll på att göra badrummet större.
Ninis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.