När vi skulle byta fönstret, hittade vi ett stort hål på regeln och en massa jord. Snickaren sa direkt att det var inte bra. Man såg att något har ätit upp träregel. Fick öppna upp ett parti för att se hur det ser ut under. När vi öppnade det ena parti var full med jord och de har ätit upp en stor del av regeln. Hittade dock inga myror. Funderar på att ringa Anticimex för att de ska komma och bespruta runt omkring. Funderar även att öppna lite till för att se om det inte finns flera ställen där de har gjort skada. Några förslag eller tips på vad jag borde göra? Någon som har haft samma problem?
 
  • Öppnad vägg med skadade träreglar och synlig jord, verktyg på golv framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jord i väggen , då är det svartmyror som hittat en bostad och inreder med jord för att odla sitt mögel och mata ungarna med. Bort med all jord , dammsug och spreja blött med vanlig insektsprej strax före igenspikning, det är nära marken där och tegelvägg . det är alltid små hål i en tegelvägg, se var dom kan tänkas komma in dom småååå liven och kanske kan täta där. Normalt brukar det vara några fogar som inte är fog i för vent bakom tegel, stoppa in myggnät lite halvhårt.
 
Tack för tipset. Vad heter den skivan som sitter mellan stommen och tegel. Hittar inte någonstans vad den heter.
 
J jonaserik skrev:
då är det svartmyror som hittat en bostad och inreder med jord för att odla sitt mögel och mata ungarna med.
Matar dom ungarna med mögel? Har du någon källa på det?



A Alex_p76 skrev:
Tack för tipset. Vad heter den skivan som sitter mellan stommen och tegel. Hittar inte någonstans vad den heter.
Det ser ut som asfaltsboard.
 
Är det verkligen myrorna som ätit upp regeln då? Ser ju mer ut som det trängt in vatten i hörnet där som påverkat allt. Om det nu är det gråbruna på stående regeln du menar?
 
Vi hittade en massa jord när vi öppnade upp. De har till och med ätit upp isoleringen. Det jag har läst lite om och det snickaren sa så borde det vara svart myra. Försäkringen kommer att skicka en skadedjur tekniker som ska kolla på detta på torsdag
 
A Alex_p76 skrev:
De har till och med ätit upp isoleringen
Inte ätit upp men förflyttat den för att få mer plats.
 
Idag fick jag besök av Länsförsäkringar. Deras tekniker för skadedjur var på platsen och kollade. Det som bodde i min vägg var svartglänsande trämyra. De kommer där det finns fukt och äter träd. De går inte på friska trästommar. Han besprutade inget utan sa att jag måste sanera det och då kommer de inte att komma eftersom det finns inte fukt längre.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T
Pudra lite myrr runt husgrunden nån gång varje sommar, det är effektivt för att hålla kryp borta.
 
Jag har hört sägas att det där problemet är vanligare än man tror på tegelreverterade trähus. Det blir fuktigt bakom teglet och då det blir litet halvruttet så flyttar myrorna in.
Det där är bara hörsägen så jag kan inte garantera att det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.