Hej!
Jag har ett avlopp med trekammarbrunn (totalt 1st 3kubik plus trekammare) och infiltrationsbädd på 10*2 meter.

Vi kommer ha ett bröllop på våran gård och tanken var att ställa ut två stycken bajamajjor, då någon sagt att avloppet inte skulle klara en kväll med 70personer.
Tror eller vet ni om det skulle klara det? Tänker att man kan ju beställa en extra tömning innan.
Också att det är lite trevligare med vanliga toaletter.

Mvh
 
Om trekammarbrunnen är tom borde det väl gå att spola åtminstånde 500ggr så det borde inte vara nått problem
 
  • Gilla
paaalma
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skulle säga att den inte klarar det. En vanlig slamavskiljare är dimensionerad för 5 boende. Den där kvällen kommer toaletterna att gå. Ska vi gissa mellan 70 och 210 toalettbesök på en enda kort kväll. Slam lär ta sig igenom slamavskiljaren och gegga igen infiltraion/markbädd.

Kanske som ni skriver om den är t o m när kvällen börjar. Den fylls ju inte i teorin. Å andra sidan ska en slamavskiljare fyllas med vatten innan man tar den i drift igen. Annars tar sig toapapper och annat slam förbi första kammaren.
 
Jo vet att anläggningen inte är dimensionerad för detta. Men om man tömmer den dagen innan så i teorin om man räknar krasst med att vid varje toalettbesök går det åt 10liter vatten (obs, i överkant)

Vi bortser från att man egentligen ska fylla den (vilket vi aldrig gör i vanliga fall efter tömning)
Då om alla 70personer (även killar) går 4ggr var på toaletten, så kommer väl inte ens första tanken fyllas? Och alltså kommer inget klegg ens in i trekammarbrunnen , eller tänker jag fel?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle säga att den inte klarar det. En vanlig slamavskiljare är dimensionerad för 5 boende. Den där kvällen kommer toaletterna att gå. Ska vi gissa mellan 70 och 210 toalettbesök på en enda kort kväll. Slam lär ta sig igenom slamavskiljaren och gegga igen infiltraion/markbädd.

Kanske som ni skriver om den är t o m när kvällen börjar. Den fylls ju inte i teorin. Å andra sidan ska en slamavskiljare fyllas med vatten innan man tar den i drift igen. Annars tar sig toapapper och annat slam förbi första kammaren.
Det går väl att töma efteråt oxå så risken att sätta igen infiltration minskar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om du tömmer brunnen innan tror jag inte det är några problem, sen skulle jag sätta upp baja major också för 70per och en toa är ingen höjdare.

/N
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N niblom skrev:
Om du tömmer brunnen innan tror jag inte det är några problem, sen skulle jag sätta upp baja major också för 70per och en toa är ingen höjdare.

/N
Okej, vi har flera toaletter såklart :)
 
Karrock
Ni har enskilt avlopp, hur är det med vatten? Är det enskilt också kanske det blir tajt med att få det att räcka till spolningarna.
 
Som sägs , aldrig tömma en slambrunn och bara låta vara och inte fylla upp till fullt med vatten, då kan det bli slamflykt ut i bädden och den kan om ni har otur slamma igen i fördelarrören.. En slambrunn ska alltid återfyllas med vatten till nivå. Vet att en del kommuner/slamsugare gör det andra inte, hos oss inte , får fylla upp själv. Så dit med bajamajor så är ni säkra på att inte få problem i framtiden och är nog billigare än att gräva om en infiltration.
 
  • Gilla
paaalma
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som sägs , aldrig tömma en slambrunn och bara låta vara och inte fylla upp till fullt med vatten, då kan det bli slamflykt ut i bädden och den kan om ni har otur slamma igen i fördelarrören.. En slambrunn ska alltid återfyllas med vatten till nivå. Vet att en del kommuner/slamsugare gör det andra inte, hos oss inte , får fylla upp själv. Så dit med bajamajor så är ni säkra på att inte få problem i framtiden och är nog billigare än att gräva om en infiltration.
Jag har å andra sidan hört att många infiltrationsbäddar får dödsstöten när slamsugarna återfyller med centrifugerat vatten som tydligen fortfarande innehåller rätt mycket partiklar. Sagt av entreprenör som gjorde ny anläggning hos mig, han hade tydligen fått ett uppsving i affärerna när slamsugarna började med det. Han rådde oss att betala extraavgiften för att slippa det och fylla själva istället.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag har ett stort badkar som rymmer många liter, även om 2 personer tar ett bad och några tar en dusch, borde avloppet klara det.
Så toabesök under ett bröllop är inte en onormal stor belastning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.