Spån rinner faktiskt inte som vatten, tryck i en tuss mineralull så stannar det mesta kvar, jag har äver provat att spruta in fogskum först och sedan öppnat, funkar väl sådär.

Prototypen
 
Motorsåg, det körde snickaren med hemma hos sig själv... Fingerade faktiskt djäkligt bra.

OBS, använd en eldriven....
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Spån rinner faktiskt inte som vatten, tryck i en tuss mineralull så stannar det mesta kvar, jag har äver provat att spruta in fogskum först och sedan öppnat, funkar väl sådär.

Prototypen
Hmmm, undra om man skulle kunna använda fogskum på nåt sätt för att fixera flexslangen inne i väggen?

Peta in en bit plywood vid varje hål som "klammer" och skruva genom väggen på var sida om slangen. Blir mindre "sladdlikt"
Jamen det är ju bra, för sladd vill vi ju inte ha i väggen, utan ledare i rör, väl... :D *kunde inte låta bli...*
 
Bra att man kan roa någon.

Prototypen
 
el_richard skrev:
Motorsåg, det körde snickaren med hemma hos sig själv... Fingerade faktiskt djäkligt bra.

OBS, använd en eldriven....
Skulle varit en syn att se en snickare med en motordriven motorsåg inne i huset
 
prototypen skrev:
Vet ju inte hur det ser ut hos dig men såga upp hål (dosfräsen) lite härochvar och trä in flexslang bakom sponten. Sågar du tvärs över så går ju väggen av och dessutom så kommer slangen lite längre in i väggen och sitter inte stumt vid spikning i väggen utan kan flytta sig om det behövs.

Prototypen
Flexrör NEJ tack Hederligt VP-rör är stabilare att jobba med
 
Elis!

Jodå visst går det att dra in VP rör i befintlig vägg, jag har gjort det men i detta fall så får vi väl ta oss omaket med slang då trådskaparen ska in med ledning bakom brädorna.

Om slangen är så dålig som alla säger så borde den förbjudas.

Min åsikt är att man drar VP rör så långt det går och även böjer med fjäder men använder slang där det är trångt och bökigt. Meter efter meter med rakdragen slang kostar mer i klammring och jobb än ett VP rör med nån fästpunkt här och var. Alla dosstudsar ska hursomhelst ha låsfjäder.

Som vanligt är det kombinationen av olika tekniker som är bästa lösningen.

Prototypen
 
Slang kräver ett lite annat 'tänk' då den rör sig på ett annat sätt när man drar i kabel. Fäster man den på rätt sätt och låter bli att dra 'berg och dalbanor' och 'loopar' så funkar den lika bra som rör tycker jag.
 
Än en gång slang är helt överlägsen, bara man inte fuskar utan gör rätt fäster den enligt normen och inte gör tvärare böjar än man skulle gjort med rör.
 
Motorsåg och slang, det är det smidigaste!
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Bra att man kan roa någon.

Prototypen
Jodå, vi andra är jätteglada att ha dig här på forumet... :D
;)

Tänkte skriva att jag delar din åsikt om det tveksamma i att dela en vägg med fräsen. Jag har fräst in rör i en lägenhet jag bott i, rätt genom tretex-skivorna och sen en bit in i råsponten. Sen spacklade vi in rören och tapetserade.
Jag har mången gång undrat hur det ser ut där idag, skulle inte vara det minsta förvånad om tapeten vill på att spricka överallt där vi dragit rör...
Jobbet gjordes med hyresvärdens goda minne, så där har jag inte dåligt samvete.

Så din ide med att pilla in slang in i väggen, är god nog att fundera på.

Men jag skulle vara lite orolig för en massa hängande slang inne i väggen som krånglar om man en dag vill dra om ngn ledare. Undra om man skulle kunna borra lite mindre hål, ca 10mm med jämna mellanrum där slangen ligger, och låsa slangen mha en klutt fogskum. Problemet är väl hur man ska få slangen på "rätt ställe" medan man fogskummar.

edit:
Ide: om man lägger in dragfjädern i slangen, och sträcker den rakt, sen skummar, drar ut fjädern då det torkat, skulle det kunna fungera?
 
Nu var det spån i väggen och det flyttar ju inte på sig så lätt, så dra i slangen, täta hålen och banka på väggen så rör nog inte slangen på sig så mycket sedan.

Man kanske inte ska göra alltför mycket i en yttervägg, det kan fattas spån längst upp efter mycket bankande.

Prototypen
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Nu var det spån i väggen och det flyttar ju inte på sig så lätt, så dra i slangen, täta hålen och banka på väggen så rör nog inte slangen på sig så mycket sedan.
Ja det har du alldeles rätt i.

Men om man ser mitt resonemang som ett allmänt fall, t.ex. tomma innerväggar kanske det kan vara smart att fästa med fogskum. :)
Men det behöver väl inte avhandlas mer i denna tråd iaf. ;)

Men nästa gång jag har det problemet ska jag prova det (det kanske aldrig blir en nästa gång).
 
Jag har ännu inte tagit tag i projektet, men det blir nu i sommar.

Man kan försöka naja fast slangen med ståltråd. Jag tänker mig att man för in ståltråden med en ganska vid böj (på insidan) och låter båda ändarna komma fram på framsidan. När man sedan drar igenom slangen drar man åt tåtarna och najar fast slangen. Att det blir en liten tunn ståltrådsklump på framsidan spelar ju mindre roll när ytan klätts in med gipsskivor.
 
el_richard skrev:
Motorsåg, det körde snickaren med hemma hos sig själv... Fingerade faktiskt djäkligt bra.

OBS, använd en eldriven....
Precis! Vis av erfarenheten så stänker det för mycket olja om en bensindriven... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.