S surfarn skrev:
Exakt vad?
Allt i det inlägget.
 
J JPW skrev:
Om man sammanfattar lite argument och hårddrar dem: "Jag vill ha frihet att leva som jag vill och det ska andra strunta i. Mitt intresse är att misshandla andra människor och göra dem illa." Eller: "Eftersom det finns människor där ute i samhället som mördar andra människor så är det helt ok att jag misshandlar lite, när mördarna sitter inom lås och bom då ska jag sluta slåss." Är något av dessa verkligen ok?
Ja, det var ju relevant i ärendet. Verkligen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
V videopac skrev:
Ja, det var ju relevant i ärendet. Verkligen.
Visst är det!
 
V videopac skrev:
Det är ingen som missunnar er ett fattigt och torftigt liv, ni är fria att leva som fornlämningar om ni vill.

Hoppas ni kan ha samma förståelse för oss som har andra intressen.
Hämta hjälmen, det regnar halmdockor!
Min definition på ett rikt liv inbegriper inte nödvändigtvis stora utsläpp av fossil koldioxid. Du påstår att främmande människor på internet lever fattigt bara för att vi argumenterar för att försöka leva ett klimatsmartare liv. Det haglar skällsord om 1800-talet och statare, från er som verkar sakna kunskaper om både 1800-talet och statarnas liv.
Är du helt säker på att det är jag, som inte kör ny bil, flyger utomlands på semestern eller bor på 250 kvadratmeter - som har minst pengar kvar när månaden är slut :thinking: ?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hämta hjälmen, det regnar halmdockor!
Min definition på ett rikt liv inbegriper inte nödvändigtvis stora utsläpp av fossil koldioxid. Du påstår att främmande människor på internet lever fattigt bara för att vi argumenterar för att försöka leva ett klimatsmartare liv. Det haglar skällsord om 1800-talet och statare, från er som verkar sakna kunskaper om både 1800-talet och statarnas liv.
Är du helt säker på att det är jag, som inte kör ny bil, flyger utomlands på semestern eller bor på 250 kvadratmeter - som har minst pengar kvar när månaden är slut :thinking: ?
Hur skall jag kunna veta det? Men har svårt att se att man skulle vilja leva på det sättet. Men det är ju upp till var och en.

Om du nu har så mycket pengar över; vad tänker du göra med dem? Samla på hög? Skänka till Greenpeace?
 
Just det där med att föra över sina kostnader och sin miljöbelastning på andra är någonting som konsumtionssamhället är bra på.
Man köper varor tillverkade i Kina av råvaror från Afrika och som har gett stora miljöproblem på båda ställen. Sedan säger man att man själv är så miljövänligt för man har ju inte förorenat någonting.
Tar man med hela kedjan från råvara till färdig produkt så är Sverige ett nedsmutsarland i absoluta världstoppen och jag tror inte att Finland är mer än marginellt bättre.

Ett extremt tydligt exempel på det här är människor som blir veganer för klimatets skull och ersätter sitt kött och sin fisk med soja som har odlats på svedjebränd regnskogsmark i Amazonas vilket är extremt skadligt för klimatet.
När de kunde ha åstadkommit en påtaglig minskning av utsläppen genom att börja köpa sin fisk av en lokal fiskare och sitt kött av något lokalt småskaligt charkuteriföretag som slaktar lokalt uppfödda kor som till stor del har ätit gräs. Både i Finland och Sverige finns gott om ängar som inte duger att odla folkmat på och det klimamässigt bästa sättet att göra folkmat av gräset är att mata det igenom en ko eller ett får.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 5 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Hur skall jag kunna veta det? Men har svårt att se att man skulle vilja leva på det sättet. Men det är ju upp till var och en.

Om du nu har så mycket pengar över; vad tänker du göra med dem? Samla på hög? Skänka till Greenpeace?
Det är givetvis inte upp till var och en hur man ska leva, det är helt orimligt och naivt att tro. Det skulle medföra katastrof. Så klart.
 
87 m² boyta 180 m² biyta/garage två vuxna och ett hemmaboende "barn" funkar för oss
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
V videopac skrev:
Hur skall jag kunna veta det? Men har svårt att se att man skulle vilja leva på det sättet. Men det är ju upp till var och en.

Om du nu har så mycket pengar över; vad tänker du göra med dem? Samla på hög? Skänka till Greenpeace?
Är du elitidrottare? Det är ju främst såna som brukar kalla sig själva för "man".
Jag är inte elitidrottare, och använder mig av "jag" när jag beskriver mina åsikter.

För närvarande sparar jag och min bättre hälft pengar för att kunna underhålla våra hus. (Mm, precis, plural! Vi har nämligen 2 hus, vårt bostadshus och så fattigstugan ;).)
 
J JPW skrev:
Om man sammanfattar lite argument och hårddrar dem: "Jag vill ha frihet att leva som jag vill och det ska andra strunta i. Mitt intresse är att misshandla andra människor och göra dem illa." Eller: "Eftersom det finns människor där ute i samhället som mördar andra människor så är det helt ok att jag misshandlar lite, när mördarna sitter inom lås och bom då ska jag sluta slåss." Är något av dessa verkligen ok?
Det var verkligen en relevant jämförelse.... Att bygga ett hus som någon annan tycker är "för stort" är absolut jämförbart med misshandel.....

/Krille
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det var verkligen en relevant jämförelse.... Att bygga ett hus som någon annan tycker är "för stort" är absolut jämförbart med misshandel.....

/Krille
Jag ifrågasätter grunden i resonemanget. Du väljer att göra något onödigt lyxigt för dig trots att det är dåligt för någon annan och tycker att du har rätt att göra det. Samma grej men i ena fallet ok men i andra inte. Skillnaden är alltså storleken av effekten? Då är frågan vad värdet att förstöra klimatet är, visst? Går det ens att mäta?

Människor far absolut illa av klimatförändringarna men vi ser det inte som en direkt effekt av våra dåliga val. Hade vi gjort det skulle allt vara annorlunda.
 
J JPW skrev:
Jag ifrågasätter grunden i resonemanget. Du väljer att göra något onödigt lyxigt för dig trots att det är dåligt för någon annan och tycker att du har rätt att göra det. Samma grej men i ena fallet ok men i andra inte. Skillnaden är alltså storleken av effekten? Då är frågan vad värdet att förstöra klimatet är, visst? Går det ens att mäta?

Människor far absolut illa av klimatförändringarna men vi ser det inte som en direkt effekt av våra dåliga val. Hade vi gjort det skulle allt vara annorlunda.
"Onödigt lyxigt".... Jag bor i ett miljöeffektivt prefabricerat lite större standardhus från Smålandsvillan.

Du kan trolla vidare med någon annan - för mig är der helt ointressant att diskutera med någon som jämnställer det med att misshandla någon.

/Krille
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ett extremt tydligt exempel på det här är människor som blir veganer för klimatets skull och ersätter sitt kött och sin fisk med soja som har odlats på svedjebränd regnskogsmark i Amazonas vilket är extremt skadligt för klimatet.
Det där en väldigt vanlig feluppfattning. Sojan som odlas i Brasilien går till djurfoder - kött alltså. Sojan som odlas för människokonsumtion odlas i Europa. Till sisådär 90%, självklart finns alltid något undantag men det är inte veganer som driver på svedjebränningen i Amazonas utan den alltmer ökande konsumtionen av kött.

Inte riktigt för att jag förstår vad det här har med husstorlekar att göra men men. :thinking:
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det där en väldigt vanlig feluppfattning. Sojan som odlas i Brasilien går till djurfoder - kött alltså. Sojan som odlas för människokonsumtion odlas i Europa. Till sisådär 90%, självklart finns alltid något undantag men det är inte veganer som driver på svedjebränningen i Amazonas utan den alltmer ökande konsumtionen av kött.

Inte riktigt för att jag förstår vad det här har med husstorlekar att göra men men. :thinking:
Ett som det verkar dåligt valt exempel på att utlokalisera sin miljöbelastning och påstå att den beror på någon annan.
 
H heimlaga skrev:
Det är inte alls subjektivt. Det finns en subjektiv gråzon men det mesta är inte subjektivt.
Jag som många gånger har haft knappt om pengar har lärt mig att göra skillnad på produktiva och improduktiva verksamheter och kostnader och tillhörigheter.
Exempel:
-En fungerade bil att ta sig till arbetet är produktiv. Den möjliggör inkomster. Vilken kostnad för bil som faller innanför produktivitetens gränser beror på användningen. För en handelsresande eller en taxichaufför kan en ny Mercedes vara produktiv medan för en pensionär som kör till butiken en gång i veckan kan det räcka gott och väl med en 20 år gammal Ford Fiesta för att fylla behovet. Allt som man satsar utöver det behovsstyrda är improduktivt.
-Några hektar skog är produktiv. Beroendet av köpt ved och köpt virke minskar och därmed minskar också behovet av kontanter att köpa för. Kan man inte bruka den själv kan man betrakta den som en räntebärande investering åt nästa generation eller som en extra pensionsförsäkring.
-En båt är inte produktiv för en fastlandsbo såvida man inte fiskar med nät eller andra hyfsat effektiva metoder och har en extremt billig båt till det. Det är omöjligt att dra loss naturainkomster så det täcker någon dyrbar båt genom husbehovsfiske och bärplockning och kanske litet skogsbruk på någon holme.
-En traktor är produktiv om dess värde är rimligt i proportion till användningen. Man kan ha en VolvoBM 400 att slå gräs och plöja potatislandet och skotta snö och köra hem några vedlass i året med men för att en hyfsat ny 100 hästars fyrhjulsdriven Valtra skall bli produktiv så krävs det antingen ett hyfsat stort jordbruk eller stort skogsbruk eller mycket entreprenadkörslor.
-Att besiktiga bilen varje år är produktivt. Minska risken för böter och körförbud som blir hutlöst dyrt om det inträffar.
-En säng med bra madrass är produktivt. Minskar antalet sjukdagar på grund av dålig rygg.
-Södernresor och fjällresorär inte produktiva. Man får ingen avkastning. Det går att ha precis lika högvärdig fritid i hemtrakten till lägre kostnad.
-Uthus är produktiva om de har en produktiv funktion. Livslängden ökar på många slags utrustning om den får stå under tak. Man kan undvika kostnader genom att äga billig utrustning i stället för att köpa dyra tjänster.
-Boningshus är produktivt om dess storlek och kostnad står i proportion till det praktiska behovet. Alla behöver vi ha en varm sovplats och någon slags kök och någonstans att tvätta och torka kläder och allmänt så mycket utrymme att vardagen fungerar. Allt därutöver är improduktivt.

Nu när världen håller på att förändras och vi måste minska förbrukningen av naturresurser kan man tillämpa samma tankesätt på det. I stället för att låta ego och status och påhittade "måste ha" bestämma kan man fundera på vilka naturresurskostnader som är produktiva och vilka som inte är det. Sedan kan man skära ned de improduktiva till ett minimum och hitta på nya sätt att ha trevligt till lägre naturresurskostnad.
Gillar verkligen ditt svar. Många tjänar verkligen alldeles för mycket, ena fördärva sitt mänskliga utseende till ett monster, andra tatuerar sig i fördärvet bara för att det är inne. Visst, gör det, jag bryr mig inte, men själv tycker om att fråga: Behöver jag varken detta? Är det bra att ha? Vad innebär en stor bostad? Mycket att städa, mycket att handla till, mycket att förnya, reparera, värma upp och ha belysning till. Hur mycket av huset använder jag, köket, badrummet, sovrummet, vardagsrummet, hur många personer ska bo där, osv. Jag skulle aldrig köpa hus för att ha en balsal för att underhålla mina gäster och visa runt hur rik jag är. Men det är klart att jag inte är rik. Kanske därför tänker jag så också. Det hade faktiskt varit bra att göra en teveserie om att människor byter liv med varandra. De som tjänar jättemycket skulle leva en fattigpensionärs liv ett halvår, utan visa kort. Och tvärtom, en fattigpensionär skulle bo (och förmodligen vantrivas) i ett enormt bygge av skryt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.