Nissens
surris surris skrev:
Det är snarare att kondenspunkten inte kommer uppstå inne i isoleringen. Mer isolering så uppstår kondenspunkten inne i isoleringen och då kan den aldrig torka ut.
Självklart hamnar daggpunkten i isoleringen, självklart torkar den ut. Det bästa är förstås om man har ångspärr.
 
surris
Nissens Nissens skrev:
Om du säger att 5cm isolering räcker långt och att isolering kostar mycket när man gör jobbet själv så har du inte koll.
Bygger man som TS tänker med luftspalt så är det inga problem med att ha rätt tjocklek pä isoleringen.

Just isoleringen i taket är viktig, har man för tunn isolering där så förlorar man mycket värme.

Proffs behöver inte vara isoleringsföretag om man nu är konspiratoriskt lagd.
Läs ordentligt. Jag sa att de första 50 mm gav bäst effekt som du ser i diagrammet. Jag rekommenderade 145mm som ger U-värde på 0,24 det är bättre än U-medelvärdet som krävs vid nybyggnation av hus.

Luftspalten hjälper inte ett piss om det fäller ut fukt mitt i isoleringen och den inte kan torka ut.

En byggnadsdel har samma U-värde oavsett om det är tak eller vägg vilket betyder att om temperaturerna är desamma så kommer det vara samma transmissionsförluster.

Bygg på din kunskap innan du kommer med påpekanden som du inte har någon aning om.
 
Redigerat:
surris surris skrev:
Läs ordentligt. Jag sa att de första 50 mm gav bäst effekt som du ser i diagrammet. Jag rekommenderade 145mm som ger U-värde på 0,24 det är bättre än U-medelvärdet som krävs vid nybyggnation av hus.

Luftspalten hjälper inte ett piss om det fäller ut fukt mitt i isoleringen.

En byggnadsdel har samma U-värde oavsett om det är tak eller vägg vilket betyder att om temperaturerna är desamma så kommer det vara samma transmissionsförluster.

Bygg på din kunskap innan du kommer med påpekanden som du inte har någon aning om.
Nackdelen med att titta i ett sånt diagram enbart är att det inte ser ut att hända ett skit över 100mm isolering. Zoomar man in nedre delen ser man dock lite förändring. Dubblar man isoleringen halverar man värmeledningen så visst vinner man mindre och mindre per satsad krona men HELT meningslöst är det inte.
Diagram som visar värmeledningens minskning vid ökad isoleringstjocklek, avtar vid över 100mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad gäller U-värde så var det sist jag tittade på det förljande:
Tak 0,13 W/m2K
Vägg 0,18 W/m2K
Golv 0,15 W/m2K
Fönster 1,2 W/m2K
Ytterdörrar 1,2W/m2K

Så att sikta på 0,24 för att det är under medel i huset låter inte så lyckat. Visst, har man inga fönster och dörrar så kanske det funkar men då har man kanske inte så stor nytta av huset längre?
 
surris
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nackdelen med att titta i ett sånt diagram enbart är att det inte ser ut att hända ett skit över 100mm isolering. Zoomar man in nedre delen ser man dock lite förändring. Dubblar man isoleringen halverar man värmeledningen så visst vinner man mindre och mindre per satsad krona men HELT meningslöst är det inte.
[bild]
Nej meningslöst är det inte.
 
surris
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad gäller U-värde så var det sist jag tittade på det förljande:
Tak 0,13 W/m2K
Vägg 0,18 W/m2K
Golv 0,15 W/m2K
Fönster 1,2 W/m2K
Ytterdörrar 1,2W/m2K

Så att sikta på 0,24 för att det är under medel i huset låter inte så lyckat. Visst, har man inga fönster och dörrar så kanske det funkar men då har man kanske inte så stor nytta av huset längre?
Det är rekommendationer vid nybyggnation.
Nu pratar vi renovering av ett gammalt hus och inte en nybyggnation.
Hade jag byggt nytt så hade det varit 400 mm isolering.

Man kan inte bara ta ett gammalt hus och isolera efter dagens standards och tro att det ska funka. Man får isolera precis hur mycket man vill, men börjar man leka med det i ett gammalt hus måste man inse att det kan få negativa konsekvenser.
 
M MånsG skrev:
Hej, jag ska renovera vinden i mitt gamla trähus och tänkte isolera upp till nock för att få känslan av mer rymd. Tänkte använda luftspalt, oljejärdad board, glasfiber, plast och sen något innertak av trä. Är det någonting jag måste tänka på?

Är det nödvändigt med luftning i nock eller räcker det med lufthål vid takfoten mellan varje takstol? Vi har precis fått nytt plåttak lagt och jag insåg nu att det kanske blir svårt att sätta mögelstoppare nu när plåten redan ligger.

Är det alldels förlite med 14,5 cm isolering eller duger det skapligt? Huset är ett påbyggt timmerhus från 1889 så det läcker som ett soll som det är.

Tacksam för svar !
Mvh Måns
Annars kolla på andra val av isolering. Som träfiberisolering eller cellulosa. Det kan hantera fukt och du behöver inte ångspärr utan bara ångbroms! Känns mer optimalt till ett gammalt hus. Om jag inte har fel för mig har träfiberisolering även högre isolerförmåga än glasull. Så inte i behov av lika hög tjocklek.
 
Jag har funderat på det tidigare men had hoppats på att det går att köra med glasfiber så jag kunde lägga mellanskillnaden på lite finare golv men det kanske är bäst att köra cellulosa helt enkelt (y)

Tack för svar!!
 
U
Jag röstar också för fuktbuffrande isolering. Har man inte kontrollerad mekanisk frånluft av någon sort så känns det absolut säkrats att välja material som kan avge fukten för man kommer inte ifrån att kondenspunkten hamnar inne i väggen när luften går från varmt till kallt.
 
  • Gilla
MånsG
  • Laddar…
Nissens
M Matilda1992 skrev:
Annars kolla på andra val av isolering. Som träfiberisolering eller cellulosa. Det kan hantera fukt och du behöver inte ångspärr utan bara ångbroms! Känns mer optimalt till ett gammalt hus. Om jag inte har fel för mig har träfiberisolering även högre isolerförmåga än glasull. Så inte i behov av lika hög tjocklek.
Detta är ju upponervända världen… träfiber isolerar sämre, och riskerar att sjunka ihop med tiden.
Cellolosa som lösull kan ju vara ett alternativ.

Dock tycker jag att det inte känns bra att släppa ut fuktig luft i bjälklaget. Ångspärr är att föredra för att undvika det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.