var preciiis på banken ok fick höra att vi kan låna ungefär 1.7 milj
för att bygga hus!!
Har kollat på flera hus bl.a smålandsvillan ~ duvemåla samt borohus ~ vitsippan 72...

Men man har ju inte vågat hoppas förrens nu!!

phew... ville bara eh...nämna det... he he..
 
Grattis!

:) pinebar
 
Grattis o välkommen till de svåra beslutens värld :) fast roligt är det ju :)
 
Grattis och välkommen till ett hårt liv med svåra val mm.
Anders
 
Skönt och grattis!
 
vadan detta? "hårt liv..." och "svåra beslut..."?

tyckte just att allt blev väldigt mycket lättare och enklare, besluten blev enklare att fatta! :)
 
Kan bara instämma! Massa svåra beslut med mycket ångest......men skitkul. Ju mer valmöjligheter en hustillverkare desto svårare är det att bestämma sig. Med smålansvillan blir det ju lite enklare då man inte kan välja så mycket :)
 
Vill inte förstöra glädjen, men räcker verkligen 1.7M till allt?
Jag har sett att smålandsvillan börjar på drygt miljonen.
Tomt skall köpas och markarbete samt grund går väl på en del.

En kompis till mig har nyligen byggt en smålandsvilla och totalt gick det väl på 1.8M ungefär. Då bor de lite off så tomtpriset var inte högre än 100k.
Annars tycker jag smålandsvillan fin och mycket prisvärd.

/Mikael
 
Mikael_L
Härligt att höra, äntligen blir det ett riktigt hus för er! ;)

Men jag måste fråga, har ni flyttat och sålt det gamla? (eller brände du upp det ... :D )

Eller ska ni bygga det nya på den gamla tomten.

Hursomhelst, jätteroligt att det börjar ordna upp sig...
 
jo jag är nog säker på att det räcker då vi har tomten och el + vatten och tele.
Har dessutom tagit in 2 olika företag som kollat för nya grunden och fått ca pris av båda två på ca 50-75.000 kr.
Nej vi sålde aldrig, det står fortfarande och måste hållas intakt tills det nya är klart! och så fort vi flyttat in ska jag ta ut all agression jag nånsin haft på det nuvarande huset med en yxa och slägga! :D

Det svåraste jag tycker verkar vara med att köpa hus är att bilda sig en uppfattning om dem olika hus-företagen.
Och vad som ingår i dem ena och måste väljas till i dem andra...
utrymmes mässigt så skiljer det sig kanske 10 kvm som mest så det spelar inte så stor roll.
 
Mikael_L
Jag lovade nästan bort mig att komma och spika råspont med dig, och dela på ett flak öl, kommer du ihåg?
Det är väl inte så dum ide nu heller...
Ska jag ta med mig egen slägga?
:D :D :D
 
swecul skrev:
vadan detta? "hårt liv..." och "svåra beslut..."?

tyckte just att allt blev väldigt mycket lättare och enklare, besluten blev enklare att fatta! :)
menade inte att låta negativ, hittills har husbygget varit den roligaste tiden i våra liv, menade bara att vi var ganska säkra på vad vi skulle ha innan vi började kolla runt och det finns ju så himla mycket att välja på! men det är ju bra :) tror nog det blir bra tillslut, skönt att man har tid på sig iaf :)
 
Mikael_L skrev:
Jag lovade nästan bort mig att komma och spika råspont med dig, och dela på ett flak öl, kommer du ihåg?
Det är väl inte så dum ide nu heller...
Ska jag ta med mig egen slägga?
:D :D :D

he he, hmm... fast den här gången får du ge mig ett flak bira ...som agressionsterapi avgift!! :p
 
Mikael_L
Jag tror swecul ligger ganska bra till i startblocken, efter ha funderat på diverse nybyggen, ombyggen och tillbyggen (och tillhyggen till och med :) ).

Jag tror att all tankemöda ni redan lagt ner lönar sig nu...
 
1.7 miljoner låter inte som att det räcker till ett hus. Det kanske beror på vart ni skall bygga. Bor själv norr om stockholm - bara tomt här kostar mellan 700.000 och 3 miljoner. Smålandsvillan med lite extra (dvs trägolv) garage tomat....runt 2.4 Milj.......

Men ni hade tomt ja! KOM ihåg att smålandsvillans grundutrustningar är rättså trista så det plockar på med pengar med tillvalen.......

/Bor i smålandsvillan och är supernöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.