Maskintok skrev:
Du har en kåpa framför motorn, den skall väck..
Sedan så ser du remmarna..
Då kollar du justeringen när du ser remmarna..

Man sätter en packrem på handtaget så man kan sträck samtidigt..
Tack för svar. Alltså sträcka samtidigt som man kör mataren? Finns det någon tumregel för vad som är lagom spänt? När det slutar slira?

Jag får börja med skruva bort kåpan och se hur det ser ut.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Alltså sträcka samtidigt som man kör mataren? Finns det någon tumregel för vad som är lagom spänt? När det slutar slira?

Jag får börja med skruva bort kåpan och se hur det ser ut.
Nja när handtaget går tungt..
När det inte går att trycka in normalt utan man får verkligen ta i, då är det för sträckt..
 
BigR
Det finns ganska mycket justermån på wiren till drivningen. Det står i instruktionsboken ungefär hur den ska spännas.
 
Nu har jag plockat bort kåpan och känt på remmen. Helt klart slak. Jag hittar ingen annan justering än den på vajern. Missar jag något eller är det där det ska ske?
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Nu har jag plockat bort kåpan och känt på remmen. Helt klart slak. Jag hittar ingen annan justering än den på vajern. Missar jag något eller är det där det ska ske?
Det är på justeringen för vajern som gäller..
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
[QUOTE="BigR, post: 4641873,
Nu har jag spännt vajern enligt instruktion i manualen. Ca 1.5 mm gap mellan armen som spännrullen sitter på till väggen.

Det gjorde ingen skillnad. Jag tror remmen är slut. Manualen säger skjutsa maskinens till auktoriserad återförsäljare. Ska det verkligen vara nödvändigt?
 
  • Hand håller en gammal, sliten rem framför maskinens spännrulle och vägg med ca 1.5 mm gap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N nybyggarn3 skrev:
[QUOTE="BigR, post: 4641873,
Nu har jag spännt vajern enligt instruktion i manualen. Ca 1.5 mm gap mellan armen som spännrullen sitter på till väggen.

Det gjorde ingen skillnad. Jag tror remmen är slut. Manualen säger skjutsa maskinens till auktoriserad återförsäljare. Ska det verkligen vara nödvändigt?
Nä men de är inte så roliga att byta..
Man får lossa slungdelen och lossa på justeringen.. samt hålla i spännaren medans man lägger på remmen..
 
A
N nybyggarn3 skrev:
[QUOTE="BigR, post: 4641873,
Nu har jag spännt vajern enligt instruktion i manualen. Ca 1.5 mm gap mellan armen som spännrullen sitter på till väggen.

Det gjorde ingen skillnad. Jag tror remmen är slut. Manualen säger skjutsa maskinens till auktoriserad återförsäljare. Ska det verkligen vara nödvändigt?
såg inte farligt ut... är verkligen alla brytpinnar hela?
 
Maskintok skrev:
såg inte farligt ut... är verkligen alla brytpinnar hela?
Ok. Den känns väldigt slak tycker jag. Jag provade köra lite utan kåpa och direkt det blir lite mer snö slirar remmen och axeln till skruven stannar.
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Ok. Den känns väldigt slak tycker jag. Jag provade köra lite utan kåpa och direkt det blir lite mer snö slirar remmen och axeln till skruven stannar.
Då är det något fel på remmen.
Går ju att sträcka mer men det kan skada annat
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då är det något fel på remmen.
Går ju att sträcka mer men det kan skada annat
Får ringa och kolla med återförsäljaren. Tyvärr var jag lat och beställde den på nätet

Ska man tro att jag orsakat detta genom att kört med dålig justering? Maskinen har som sagt inte gått mer än ca 2h
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Får ringa och kolla med återförsäljaren. Tyvärr var jag lat och beställde den på nätet

Ska man tro att jag orsakat detta genom att kört med dålig justering? Maskinen har som sagt inte gått mer än ca 2h
Detta är leverans service...
dvs garanti..
Kan bli gnäll om att det skulle vara förbrukningsmaterial... Men inte inom 2 Tim körning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.