Sotarren var i dag och sotade min fars panna och hittade då tjära i både skorstenen och i tuberna.Pannan är en Perifial solo + 30 kw (ga Baxi) Sotarren påstår att det är ganska vanligt att solon tjärar pga att den brinner med fördålig fart och lite låg effekt.Skulle enligt honnom bara ligga på ca 25 kw.Hur ska han förhindra att den fortsätter att koka tjära ?
 
Går det att öka primär luften på solon så den ger lite mer?
 
Jag har en Perifal Solo+ 40kW(1994) och det har hänt att det blivit så mycket smuts på primärluftsfläkten att den inte snurrar alls eller snurrar för långsamt.
Åtgärd: Gör rent fläkten. På min panna finns ingen justering av primärluften. Jag har också tjära i mina tuber men jag vet ingen bra metod för rengörning. Har provat med borrmaskin med tubrensare samt olika sliprondeller och det hjälper lite men de blir långt ifrån så rena som man vill. Jag eldar nästan bara med torr granved.
 
Det går inte att ställa primärluften.Farsan eldar också mycket gran och tall.Han ska kolla fläkten och se hur mycket tjära som går att få bort.Undra om ved sorten har någon påverkan?
 
aprilia-tobbe skrev:
Undra om ved sorten har någon påverkan?
Tjäran bildas när temperaturer är för låga ( vid uppstart, vid pyreldning).
Det bildas mer tjära av mera kådrika sorter men med ful fart i eldstaden blir detta utan betydelse.
Kanske starta med lövträ och elda tal,gran när pannan och skorsten har kommit upp i högre arbetstemperatur?

Gissar att det inte finns akumulatortank - en sådan ger möjlighet att slippa pyrelda och sota ihjäl pannan.
gaia
 
Bengt_j skrev:
Jag har en Perifal Solo+ 40kW(1994) och det har hänt att det blivit så mycket smuts på primärluftsfläkten att den inte snurrar alls eller snurrar för långsamt.
Åtgärd: Gör rent fläkten. På min panna finns ingen justering av primärluften. Jag har också tjära i mina tuber men jag vet ingen bra metod för rengörning. Har provat med borrmaskin med tubrensare samt olika sliprondeller och det hjälper lite men de blir långt ifrån så rena som man vill. Jag eldar nästan bara med torr granved.

Har du provat Baxis tubborste ? Den är ganska elak mot beläggningar.
 
gaia skrev:
Tjäran bildas när temperaturer är för låga ( vid uppstart, vid pyreldning).
Det bildas mer tjära av mera kådrika sorter men med ful fart i eldstaden blir detta utan betydelse.
Kanske starta med lövträ och elda tal,gran när pannan och skorsten har kommit upp i högre arbetstemperatur?

Gissar att det inte finns akumulatortank - en sådan ger möjlighet att slippa pyrelda och sota ihjäl pannan.
gaia
Jo han har 2m2 accvolym och pannan har funkat utan att det kokt tjära i ca 6 år.
det ända jag kan komma på är att det har blivit täppt någonstans så att det brinner med för dålig fart. Nu i sommar är det väl inget problem för han har solfångare han med. men till hösten måste han få det att funka bättre.
Ska se hur det går att få bort belägningarna men det löser ju bara problemet kortvarit
 
aprilia-tobbe skrev:
Jo han har 2m2 accvolym och pannan har funkat utan att det kokt tjära i ca 6 år.
det ända jag kan komma på är att det har blivit täppt någonstans så att det brinner med för dålig fart.
AHA! Då gissar du rätt :) och då är det ett bra tips att kolla fläkten och ännu viktigare kolla luftkanal/ spjäll där luften går in till eldstaden. Kanske någon plåt blivit skev av värme eller annat som ligger i vägen och täper till?

Eller kanske dras tjuvluften in på fel ställe och missar brasan? Pannan har ju några år på nacken så kanske är pakningar något stela i fex sotningsluckan, vedluckan? Du behöver inte elda för att kolla detta ... starta fläkten , kolla att den verkligen är i gång och sen kolla draget runt alla stängda luckor med en cigarett ;). Hoppas det är bara en så enkel fel som du kan lösa med ny pakning :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.