Nu har jag hunnit köra en del med min nya 928a. Den matar på bra men det är några saker jag funderar över.

När kör slungan och slungar snö hör jag ett gnekande ljud från själva aggregatet (där snön åker in, är osäker på vad det heter). Det låter inte om jag bara kör driften på slungan eller slungar väldigt små mängder snö. Alltså bara när det går lite tyngre. Svårt att beskriva ljudet men jag tycker inte att det låter som metall som skrapar som metall. Gnekande är den bästa beskrivning jag kan komma på.

En annan sak jag märkt är att slungan behöver vara igång en stund innan man börjar köra. Direkt efter start är den väldigt svag och tar sig knappt framåt. Det är inget problem eftersom det räcker att varmköra den kanske 1 minut. Jag märkte problemet när jag drog igång den inne i mitt förrådsställt och var väldigt sugen på att backa ut den snabbt.

Ytterligare en liten detalj är att den knappt orkar dra maskinen bakåt på låga backväxeln. Höga backen går fint. Jag funderar på om det kan vara en fråga om att justera staget mellan växelreglaget och vad den nu ansluter till. Har inte orkat fundera så mycket på det eftersom alla andra växlar fungerar fint. Kanske att den känns onödigt snabb på lägsta växeln framåt, vilket kanske skulle kunna bero på samma sak?

Kanske något proffs här som har några tipps? Själv gillar jag att snickra men hatar att skruva..
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Nu har jag hunnit köra en del med min nya 928a. Den matar på bra men det är några saker jag funderar över.

När kör slungan och slungar snö hör jag ett gnekande ljud från själva aggregatet (där snön åker in, är osäker på vad det heter). Det låter inte om jag bara kör driften på slungan eller slungar väldigt små mängder snö. Alltså bara när det går lite tyngre. Svårt att beskriva ljudet men jag tycker inte att det låter som metall som skrapar som metall. Gnekande är den bästa beskrivning jag kan komma på.

En annan sak jag märkt är att slungan behöver vara igång en stund innan man börjar köra. Direkt efter start är den väldigt svag och tar sig knappt framåt. Det är inget problem eftersom det räcker att varmköra den kanske 1 minut. Jag märkte problemet när jag drog igång den inne i mitt förrådsställt och var väldigt sugen på att backa ut den snabbt.

Ytterligare en liten detalj är att den knappt orkar dra maskinen bakåt på låga backväxeln. Höga backen går fint. Jag funderar på om det kan vara en fråga om att justera staget mellan växelreglaget och vad den nu ansluter till. Har inte orkat fundera så mycket på det eftersom alla andra växlar fungerar fint. Kanske att den känns onödigt snabb på lägsta växeln framåt, vilket kanske skulle kunna bero på samma sak?

Kanske något proffs här som har några tipps? Själv gillar jag att snickra men hatar att skruva..
driften låter som fukt på drivskivan..
Kan alternativt vara en justering..

gneket är när snön skall komprimeras från stor yta in i röret upp.. Då kan det låta lite så..
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
BigR
@nybyggarn3 Att den skulle vara så svag kall känner jag inte igen men jag förvarar iofs min 928:a i 12-15 graders värme, så den är ju aldrig riktigt kall. Angående backväxlarna så har jag justerat min att gå just så, jättesakta på 1:an och lagom på 2:an. Jag tror det var Paul Sikkema som hade bra genomgång på 928:an på sin Youtubekanal.
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte en Toro 828 OXE i december 2009 efter att jag hade ägnat 3 timmar och att röja 3 dm blötsnö på skaftvägen och garageplan. Total drifttid är bara 29 timmar hittills men den är ovärderlig när det kommer mycket blötsnö. Toro är Amerikanskt bondsmide. Ibland dyker det upp sådana från 70-talet på blocket. De är svåra att ta död på.

Honda påstås vara de bästa (och dyraste) slungorna. Jag har ingen erfarenhet av annat än vår Toro. Där jag köpte den hade dom slutat sälja Stiga p g a plastbussningar till inmatningsskruven. Det har kanske hänt något sedan 2009. 928 är väldigt lik 828, 265 cc istället för 250 cc, drygt 9 hk mot 8 hk, 124 kg mot 108 kg. B&S motorn i 828 har ett munstycke som är på gränsen till för litet vilket gör att den är känslig för avlagringar. Lämnar man den med bensin i flottörhuset över vintern kan den gå snålt om munstycket sätter igen. Då blir den slö och går lite ojämnt. Dock lätt att fixa. Kör med alkylatbensin så blir det mindre med avlagringar och kör förgasaren tom innan slungan ställs undan efter vintern.
 
  • Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
Hallå,
Dagens snöröjning slutade med fiasko. 1-2 dm kall nysnö på marken så jag såg framför mig en trivsam upplevelse. Snöslungan startar och går men slungar bara snön någon enstaka meter. Stannar jag driften så att att det går lätt så slungar den den sista snön lite längre, alltså när det går lätt.

Ljudet jag hörde tidigare är mer påtagligt. Jag gissar att det är remmen som slirar? Eller något annat? Slungan har gått kanske 3h och är inte alls plågad speciellt hårt.

Kollade i manualen vad den har att säga om remmen:
Instruktionsmanualtext om att byta drivremmar på en snöslunga, varnar för slitage eller skador.

Trist läge inför kvällen. Bara att ta fram snöstyraren och planera in en dusch in middagen.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Dagens snöröjning slutade med fiasko. 1-2 dm kall nysnö på marken så jag såg framför mig en trivsam upplevelse. Snöslungan startar och går men slungar bara snön någon enstaka meter. Stannar jag driften så att att det går lätt så slungar den den sista snön lite längre, alltså när det går lätt.

Ljudet jag hörde tidigare är mer påtagligt. Jag gissar att det är remmen som slirar? Eller något annat? Slungan har gått kanske 3h och är inte alls plågad speciellt hårt.

Kollade i manualen vad den har att säga om remmen:
[bild]

Trist läge inför kvällen. Bara att ta fram snöstyraren och planera in en dusch in middagen.
Har du kollat så att ingen brytbult till snöskruven gått av?
 
M Myckling skrev:
Har du kollat så att ingen brytbult till snöskruven gått av?
Hallå,
Två (dumma) frågor angående det:
  • Har denna snöslunga brytpinnar?
  • Kan den slunga snö om den är av?
För övrigt tycker jag att del låter misstänkt att en rem slirar.
 
I princip alla slungor har brytpinnar. Det brukar vara två för snöskruven (en för höger och en för vänster skruv) samt en för snöfläkten. Om en bult går av kan den slunga snö men betydligt sämre. Du kollar enkelt om någon skruv är av genom att testa att snurra på snöskruven när slungan är avstängd. Det ska inte gå att snurra på dem, snurrar de fritt är en bult av.

Det är inte alls säkert att detta är problemet men det är snabbt och enkelt att utesluta.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
M Myckling skrev:
I princip alla slungor har brytpinnar. Det brukar vara två för snöskruven (en för höger och en för vänster skruv) samt en för snöfläkten. Om en bult går av kan den slunga snö men betydligt sämre. Du kollar enkelt om någon skruv är av genom att testa att snurra på snöskruven när slungan är avstängd. Det ska inte gå att snurra på dem, snurrar de fritt är en bult av.

Det är inte alls säkert att detta är problemet men det är snabbt och enkelt att utesluta.
Skulle det vara dom här då (Bild från nätet på rätt slunga?
 
  • Röd och svart snöslunga rotor detaljvy
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på snöslungas inre mekanismer med markerade delar som är ifrågasatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Japp, ser ut som det är dessa. Om någon är av kan alltså snöskruven rotera fritt på axeln.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Japp, ser ut som det är dessa. Om någon är av kan alltså snöskruven rotera fritt på axeln.
Dom är hela på min maskin.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
A
jag tror mer på rem eller spännrulle..
 
Maskintok skrev:
jag tror mer på rem eller spännrulle..
Jag med. Vad gör man då?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 skrev:
Jag med. Vad gör man då?
Du har en kåpa framför motorn, den skall väck..
Sedan så ser du remmarna..
Då kollar du justeringen när du ser remmarna..

Man sätter en packrem på handtaget så man kan sträck samtidigt..
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.