Hej, som rubrik lyder så är jag ute efter hjälp med att avgöra om väggen ifråga är bärande eller ej.
Jag har inga konstruktionsritningar på huset (det finns inga hos kommunen) och det jag har är en ritning från när huset byggdes ut, den stämmer inte till 100% då det är gjort vissa förändringar.
Har också mäklarens planskiss av huset när vi köpte det som stämmer bättre.

Bifogar dom bilder jag har tillgängligt och hoppas det räcker för lite hjälp på vägen.
Om man tittar på murstocken och jämför mellan bilderna så är det mäklarhusets planritning som stämmer med
verkligheten nu.


Arkitektoniska ritningar av ett hus, inkluderar planlösning och fasader, med markeringar för utbyggnader och en vägg som ska tas ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom röda kryssen är en utbyggnad som inte fanns tidigare.
Dom röda boxarna är väggbiten jag vill ta ner, eller förstora dörröppningen.

Planritning av en våning i ett hus med markerade områden för utbyggnad och en vägg som användaren önskar modifiera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagsaktuell planlösning.
Blå är samma öppning som ska förstoras.

Planritning av källarvåning som visar rum och dörröppningar, märkt med ändringar användaren vill göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av ett hus med markerade väggar och öppningar som användaren vill förändra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Simon.
 
Glömde såklart att skriva att det är en plankstomme och träbjälklag, källare som grund, har inte mer kött på benen för tillfället.
 
Väggen du vill ta ner är bärande för bjälklaget till övervåningen.Vill du ta ner den eller göra öppningen större måste den ersättas av en balk och två pelare. Om tillbyggnadens grund är en betongplatta(utan källare) måste du förvissa dig om att plattan tål trycket från pelarna. Det kan bli svårt om du inte har några ritningar. Det som är positivt är att det inte rör sig om stora laster eftersom tillbyggnaden är ganska smal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väggen du vill ta ner är bärande för bjälklaget till övervåningen.Vill du ta ner den eller göra öppningen större måste den ersättas av en balk och två pelare. Om tillbyggnadens grund är en betongplatta(utan källare) måste du förvissa dig om att plattan tål trycket från pelarna. Det kan bli svårt om du inte har några ritningar. Det som är positivt är att det inte rör sig om stora laster eftersom tillbyggnaden är ganska smal.
Tack för svar, nästa fråga blir givet er som gjort liknande ingrepp, vart vänder man sig lämpligast och hur "jobbig" är processen att få till öppningen lite mer?
Vi ska renovera köket så gör vi inte det nu så kommer vi troligen aldrig göra det
Tacksam för alla svar
 
Det bästa är du vänder dig till en konstruktör i närheten som kan besiktiga på plats. Formellt sett kräver åtgärden bygganmälan som bör åtföljas av en dimensioneringsberäkning. Om du talar om i vilken snözon (=ort) huset ligger kan du få en uppskattning av laster och dimensioner här.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det bästa är du vänder dig till en konstruktör i närheten som kan besiktiga på plats. Formellt sett kräver åtgärden bygganmälan som bör åtföljas av en dimensioneringsberäkning. Om du talar om i vilken snözon (=ort) huset ligger kan du få en uppskattning av laster och dimensioner här.
Bor i Varberg Halland, vet inte snözon men det snöar sällan mycket.
Finns det uttalat bra konstruktörer man ska vända sig till eller är det möjligt att ett vanligt byggföretag tar jobb som dessa?
Nackdelen är ju avsaknaden av konstruktionsritningar gissar jag...
Huset är ju också gammalt och har endast 200cm i takhöjd så en balk eller dylikt kan inte bygga ner så mycket.

Vad gissar ni ett sånt här ingrepp skulle kosta?
Mvh
 
BirgitS
Man kan söka efter byggkonstruktörer på www.sbr.se.
 
Du menar att rumshöjden bara är 200 cm även i tillbyggnaden?
 
J justusandersson skrev:
Du menar att rumshöjden bara är 200 cm även i tillbyggnaden?
Ja det är samma takhöjd även i tillbyggnaden.
Nu är ju inte väggen som vi pratar om i tillbyggnaden utan i originalhuset, mellan köket och vardagsrummet, hoppas jag inte förklarat fel.
Tillbyggnaden är alltså hallen och sovrummet på entré plan, och motsvarande på övre plan.
Kollar man på planlösningen över källaren så ser man tydligt vad som har byggts till
Mvh
 
Med så liten rumshöjd är det svårt att göra en avväxling. 200 cm är normalt den fria höjden i en dörröppning så det kan inte finnas mycket plats ovanför den. Teoretiskt går det att lägga en avväxling i bjälklaget, men att göra det i ett befintligt hus i efterhand blir mycket omfattande och kostsamt. Nyttan står absolut inte i proportion till kostnaderna. Har du ett foto på dörröppningen så lägg ut det, så vi får se hur verkligheten ser ut.
 
J justusandersson skrev:
Med så liten rumshöjd är det svårt att göra en avväxling. 200 cm är normalt den fria höjden i en dörröppning så det kan inte finnas mycket plats ovanför den. Teoretiskt går det att lägga en avväxling i bjälklaget, men att göra det i ett befintligt hus i efterhand blir mycket omfattande och kostsamt. Nyttan står absolut inte i proportion till kostnaderna. Har du ett foto på dörröppningen så lägg ut det, så vi får se hur verkligheten ser ut.
Bilden är från vardagsrummet mot köket, murstocken är den helvita putsade delen.
Är inte mycket plats över.
Vy från vardagsrum mot ett vitputsat kök med synlig murstock och begränsat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Eweezy skrev:
Bilden är från vardagsrummet mot köket, murstocken är den helvita putsade delen.
Är inte mycket plats över.
[bild]
Det är 40cm mellan murstock och dörröppning samt 30 cm av väggen på andra sidan öppning som är tänkt att tas upp.
 
Det är möjligt att ni kan ta bort väggbiten mot murstocken om ni kan tänka er att sänka den fria höjden på öppningen några cm. Annars ser jag ingen realistisk lösning.
 
J justusandersson skrev:
Det är möjligt att ni kan ta bort väggbiten mot murstocken om ni kan tänka er att sänka den fria höjden på öppningen några cm. Annars ser jag ingen realistisk lösning.
Ja det är främst den biten vi vill ta bort och ha öppet runt murstocken in i köket, vet inte hur omfattande projekt det blir...
Den andra sidan kan jag lämna som den är om det skulle ställa till det.
Är ca 191cm i dörröppningen och således ca 9 cm upp till tak.
 
Hur bred skulle öppningen bli?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.