Hej, jag ska renovera vinden i mitt gamla trähus och tänkte isolera upp till nock för att få känslan av mer rymd. Tänkte använda luftspalt, oljejärdad board, glasfiber, plast och sen något innertak av trä. Är det någonting jag måste tänka på?

Är det nödvändigt med luftning i nock eller räcker det med lufthål vid takfoten mellan varje takstol? Vi har precis fått nytt plåttak lagt och jag insåg nu att det kanske blir svårt att sätta mögelstoppare nu när plåten redan ligger.

Är det alldels förlite med 14,5 cm isolering eller duger det skapligt? Huset är ett påbyggt timmerhus från 1889 så det läcker som ett soll som det är.

Tacksam för svar !
Mvh Måns
 
Nissens
M MånsG skrev:
Hej, jag ska renovera vinden i mitt gamla trähus och tänkte isolera upp till nock för att få känslan av mer rymd. Tänkte använda luftspalt, oljejärdad board, glasfiber, plast och sen något innertak av trä. Är det någonting jag måste tänka på?

Är det nödvändigt med luftning i nock eller räcker det med lufthål vid takfoten mellan varje takstol? Vi har precis fått nytt plåttak lagt och jag insåg nu att det kanske blir svårt att sätta mögelstoppare nu när plåten redan ligger.

Är det alldels förlite med 14,5 cm isolering eller duger det skapligt? Huset är ett påbyggt timmerhus från 1889 så det läcker som ett soll som det är.

Tacksam för svar !
Mvh Måns
Jag gjorde precis detta på min garagebyggnad. Efter att ha pratat med några isoleringsfirmor så kom jag fram till att isoleringen inte skulle vara tunnare än 200mm… så om du skall isolera ett boningshus så lär du behöva tjockare än så…
 
Okej, då får jag slå några centimeter extra per takstol helt enkelt! Tack för svar
 
Nissens
M MånsG skrev:
Okej, då får jag slå några centimeter extra per takstol helt enkelt! Tack för svar
Jag skulle nog inte ta tunnare än 300-400mm i boningshus. Men kolla helst med proffsen.
 
Hur påverkar det att jagbinte har plastade väggar? Jag tänkte sätta in extra ventilation på övervåningen men det kanske inte räcker?
 
surris
145mm isolering räcker, inga konstigheter. Du får ett bra U-värde med det, ca 0,24. Det är de första 50mm som ger bäst effekt.
Det är ju betydligt bättre än nuvarande för det är väl troligen 100-200mm sågspån/kutterspån.
Graf som visar U-värdets minskning med ökad isolertjocklek, från 10mm till 490mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger du på mer finns risk för fukt, även om du plastar taket så finns det risk att i övergången mellan plast och oplastat att det trycker upp fuktig luft där pga konvektion, olika lufttryck.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
surris surris skrev:
145mm isolering räcker, inga konstigheter. Du får ett bra U-värde med det, ca 0,24. Det är de första 50mm som ger bäst effekt.
Det är ju betydligt bättre än nuvarande för det är väl troligen 100-200mm sågspån/kutterspån.
[bild]
Lägger du på mer finns risk för fukt, även om du plastar taket så finns det risk att i övergången mellan plast och oplastat att det trycker upp fuktig luft där pga konvektion, olika lufttryck.

Ja det har legat lite olika. Spån, glasfiber, herrtidningar och mattor samt allt som tidigare ägare haft till hands för tillfället :sweat:

Vad tror du om plastat tak men oplastade väggar?
 
surris
M MånsG skrev:
Ja det har legat lite olika. Spån, glasfiber, herrtidningar och mattor samt allt som tidigare ägare haft till hands för tillfället :sweat:

Vad tror du om plastat tak men oplastade väggar?
Så länge du håller dig till 145mm isolering, lägger du på mer så ser jag för stora risker.
 
Så om jag skulle ha mer isolering än 145 i taket så behöver jag plasta väggarna med?
 
surris
M MånsG skrev:
Så om jag skulle ha mer isolering än 145 i taket så behöver jag plasta väggarna med?
Det krävs ju att det verkligen blir tätt då och att det inte finns någon möjlighet till att fuktig luft kan komma in i konstruktionen. Inget jag skulle rekommendera att isolera för mycket i ett gammal hus. Det du vinner på att isolera mer överväger inte risken för problem som kan uppstå. Det finns organiska isoleringsmaterial som lämpar sig bättre vid vissa fall och tjocklek.

Ekonomiskt kommer återbetalningstiden vara lång med den extra investeringskostnaden för mer isolering kontra kostnadsbesparingen.
 
Så 145mm glasfiber kommer andas ut den möjliga fukten som kan leta sig in? Och är det då bättre med vindpapp än oljehärdad board innannluftspalten?
 
Nissens
M MånsG skrev:
Så 145mm glasfiber kommer andas ut den möjliga fukten som kan leta sig in? Och är det då bättre med vindpapp än oljehärdad board innannluftspalten?
Jag råder dig att prata med något kunnigt företag om hur tjock isolering du skall ha, för en sådan som surris här säger något helt annat än vad proffsen säger.
I det läget du är kostar det inte mycket extra att isolera korrekt istället för tunt. Det är i stort sett materialkostnaden som skiljer när du gör jobbet själv, och skillnaden är inte stor.
 
surris
Nissens Nissens skrev:
Jag råder dig att prata med något kunnigt företag om hur tjock isolering du skall ha, för en sådan som surris här säger något helt annat än vad proffsen säger.
I det läget du är kostar det inte mycket extra att isolera korrekt istället för tunt. Det är i stort sett materialkostnaden som skiljer när du gör jobbet själv, och skillnaden är inte stor.
Proffsen som du kallar det är försäljarna/företag som vill sälja mer isolering, material och arbete.

Tro vad du vill men påstå inte att jag inte vet vad jag pratar om.
 
surris
M MånsG skrev:
Så 145mm glasfiber kommer andas ut den möjliga fukten som kan leta sig in? Och är det då bättre med vindpapp än oljehärdad board innannluftspalten?
Det är snarare att kondenspunkten inte kommer uppstå inne i isoleringen. Mer isolering så uppstår kondenspunkten inne i isoleringen och då kan den aldrig torka ut.
 
  • Gilla
Linnealinja
  • Laddar…
Nissens
surris surris skrev:
Proffsen som du kallar det är försäljarna/företag som vill sälja mer isolering, material och arbete.

Tro vad du vill men påstå inte att jag inte vet vad jag pratar om.
Om du säger att 5cm isolering räcker långt och att isolering kostar mycket när man gör jobbet själv så har du inte koll.
Bygger man som TS tänker med luftspalt så är det inga problem med att ha rätt tjocklek pä isoleringen.

Just isoleringen i taket är viktig, har man för tunn isolering där så förlorar man mycket värme.

Proffs behöver inte vara isoleringsföretag om man nu är konspiratoriskt lagd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.