K Knight skrev:
Vi valde ett Myresjöhus standardhus. De gick att flytta väggar och lägga till kakel, golvvärme i badrummet.

Det jag menar är att satsa pengar på något vettigt. Myresjöhus går att modda bra mycket både i höjd och bredd.

  • Satsa pengarna på tilläggsisolering i alla innerväggar och i mellanbjälklag.
  • Gör ett ordenligt kök med massa ljudlösa lådor
  • Lägg till ordentliga garderoblösningar i alla sovrum
  • Tänk på allmän förvaring.
  • Gör en ordentlig tvättstugan med tillhörande förråd.
  • Köp ett ordenligt garage
  • Ordentligt yttertak med råspont,papp + beklädnad
Jag behöver inte en dyr arkitekt med fancy namn för göra dessa förändringar. Jag får inse att jag aldrig kommer förstå syftet men men....
Det krävs inte mycket för att kunna gissa sig till flera anledningar. Det är väldigt talande om du är oförmögen att ens göra ett par rimliga antaganden kring varför man vill frångå ett katalogshus.
Jag antar att du då också sitter som totalt förvirrad när du eventuellt ser på eventuella klipp eller program som handlar om Husdrömmar eller ombyggnationer av t.ex. en Lada, Skola eller Kyrka som istället blir bostad.
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Den här tråden har jag inte skapat utan den är tagen ur sitt sammanhang som hör till en annan tråd. Det första inlägget är också låst för redigering.

Jag förväntar mig att moderatorn raderar den inom kort
 
R
K Knight skrev:
Den här tråden har jag inte skapat utan den är tagen ur sitt sammanhang som hör till en annan tråd. Det första inlägget är också låst för redigering.

Jag förväntar mig att moderatorn raderar den inom kort
På vilket vis påverkar det faktum att ditt inlägg är utbrutet ur en annan tråd det du skrivit i det? Det förändrar ju inte det faktum att du faktiskt ifrågasätter varför inte ett kataloghus med små justeringar skulle vara lämpligt för alla.

Det hade förvisso varit klädsamt av moderatorn att tydliggöra att det är utbrutet ur en annan tråd och länka till originalet. Det hade ju visat att du inte är så engagerad att du startat en egen tråd om det.
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
Jag har inget intresse av att skapa denna tråd.
 
K Knight skrev:
Vi valde ett Myresjöhus standardhus. De gick att flytta väggar och lägga till kakel, golvvärme i badrummet.

Det jag menar är att satsa pengar på något vettigt. Myresjöhus går att modda bra mycket både i höjd och bredd.

  • Satsa pengarna på tilläggsisolering i alla innerväggar och i mellanbjälklag.
  • Gör ett ordenligt kök med massa ljudlösa lådor
  • Lägg till ordentliga garderoblösningar i alla sovrum
  • Tänk på allmän förvaring.
  • Gör en ordentlig tvättstugan med tillhörande förråd.
  • Köp ett ordenligt garage
  • Ordentligt yttertak med råspont,papp + beklädnad
Jag behöver inte en dyr arkitekt med fancy namn för göra dessa förändringar. Jag får inse att jag aldrig kommer förstå syftet men men....
Men varför ingår då inte alla dina punkter i Myresjös standardhus i katalogen?:thinking:

Mingissning är att det skulle bli för dyrt. Istället går du lägga till vilket inte blir billigare. Ungefär som en bil för 300 000 som du sedan får betala för eftersom du måste ha vinterhjul och inte vill ha vit och troligen det ”obligatoriska” businesspaketet och en dragkrok.

Att arkitektrita kan ju även betyda att du kan ta bort sådant du inte behöver och då blir det inte dyrare utom tvärtom potentiellt billigare.
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
K Knight skrev:
Denna tråd är en flyttad off topic diskussion från tråden [länk]
/Moderator

--------------------------------

Varför kan man inte ta ett hus ur Myresjöhus katalog och lägga till massor med trevliga tillval ? Med små justeringar

Förstår inte syftet ?

Är det för att kunna säga att man bor i ett "arkitektritat hus ?
Helt rätt varför ritade inte Frank Lloyd Wright, Myresjöhus istället?
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Denna tråd är en flyttad off topic diskussion från tråden [länk]
/Moderator

--------------------------------

Varför kan man inte ta ett hus ur Myresjöhus katalog och lägga till massor med trevliga tillval ? Med små justeringar

Förstår inte syftet ?

Är det för att kunna säga att man bor i ett "arkitektritat hus ?
K Knight skrev:
Vi valde ett Myresjöhus standardhus. De gick att flytta väggar och lägga till kakel, golvvärme i badrummet.

Det jag menar är att satsa pengar på något vettigt. Myresjöhus går att modda bra mycket både i höjd och bredd.

  • Satsa pengarna på tilläggsisolering i alla innerväggar och i mellanbjälklag.
  • Gör ett ordenligt kök med massa ljudlösa lådor
  • Lägg till ordentliga garderoblösningar i alla sovrum
  • Tänk på allmän förvaring.
  • Gör en ordentlig tvättstugan med tillhörande förråd.
  • Köp ett ordenligt garage
  • Ordentligt yttertak med råspont,papp + beklädnad
Jag behöver inte en dyr arkitekt med fancy namn för göra dessa förändringar. Jag får inse att jag aldrig kommer förstå syftet men men....
Ser man bostaden som en samling funktioner som kan utföras lite som en snabbmatsmeny med plusmeny, större dricka, extra dippsås och har en tomt i nytt villaområde på platt mark finns få anledningar att jobba med en arkitekt.

Har du en knepig tomt eller en med stor potential och någorlunda budget finns det verkligen anledning att fundera på arkitektritat.

Det bästa anledningen är dock att någon gång upplevt hur ett riktigt bra hus kan vara. Fått känn på hur det är att leva i en miljö där platsens förutsättningar och rummens utförande och relationer är genomarbetade och skapar så många vackra ögonblick som möjligt. Över årstiderna och livets faser.

Man kanske har besökt någon, i barndom eller vuxen ålder, och fått starka minnen av en fantastisk miljö. Kanske har man arbetat i eller besökt en offentlig byggnad där man märkt att byggnader verkligen kan lyfta upplevelser. Film, foto och böcker kan givetvis också öppna folks ögon. Kataloghus når inte dit, jag tror aldrig någon känt så inför dessa. Det kan dock vara trevligt nog med egen hus och tillräckliga kvadratmeter, men nivån är helt annan.

Om man jämför med mat igen. Samma enkla råvaror kan i en skicklig kocks händer bli något helt fantastiskt, och i skolköket bli... mindre inspirerande. Arkitektur fungerar på samma sätt. Det är svårt att beskriva varför, men uppenbart, att det skickligt tillagade maten är godare. Arkitektur blir vanligtvis till genom arkitekter men ibland nås samma höjder genom tur, skickliga "amatörer", tradition eller den komplicerade processens nycker.

Jag skulle säga att det blir svårare och svårare utan arkitekt, eftersom valmöjligheterna expanderar och det är svårt att hålla styr. Även många arkitekter har svårt och utarbetar komplicerade (ofta kontraproduktiva) metoder, smaker och ideologier för att begränsa och göra val. Förr då form och utförande var bestämt blev det arkitektur i och med traditionens finslipning. Arkitektritat är ingen garanti. Insnöade beställare, oskickliga arkitekter eller dåliga hantverkare kan leda till, och leder ofta till, mediokert resultat. Husdrömmar och Grand Designs är inte där det bästa finns. Det är de där husen som satt sig i minnet.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
raspen86 och 7 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Nej, inte riktigt. Jag försöker mig på att formulera en distinktion. Begreppet "arkitektritat" innebär att följande kriterier är uppfyllda:

  • Huset är ritat av en och samma arkitekt som har medverkat från platsbesök och första skiss hela vägen genom bygghandlingar och uppförande fram till slutbesked.
  • Huset har ritats för att passa en specifik tomt.
  • Det viktigaste; huset har ritats efter en specifik familjs önskemål, behov och livssituation.

Ritningarna för kataloghus är visserligen ritade av arkitekter, men kataloghusen uppfyller bara delvis första punkten och ingen av de andra. Att arkitektritade hus är unika är inte nödvändigtvis ett resultat av unikumets egenvärde utan snarare ett praktisk konsekvens av att kriterium två och tre har uppfyllts.
Lite ”försenad” hoppar jag in i denna tråd.

En rättelse är att de flesta kataloghus faktiskt inte är ritade av en utbildad arkitekt, inte ens hälften av småhusen som byggs är det (med risk för att mina källor är ca 10 år).
Kruxet är att Arkitekt inte är en skyddad titel (och det finns många duktiga arkitekter även utan 5 år på universitetet).

Som du säger är den stora skillnaden att man får ett hus ritat för både platsen och de som ska bo där, något just arkitekterna är proffs på. Alla arkitekter är inte ”exklusiva” i sin smak heller utan det kan som sagt bli billigare.

Hittar t.ex. arkitekten sätt som kan effektivisera era egna ritningar/tankar med 3-5 kvadrat så har man ju tjänat in hela arkitektarvodet (sparar 20-30 tkr för varje kvm som sparas).
Sen blir det kanske en lite mer ansträngande resa för er att ta in offerter etc från olika byggare än att köpa ett ”nyckelfärdigt” men värt det när slutresultatet är på plats!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.