Har byggt några nya skjutdörrar och ska förhoppningsvis snart få ordning på det sista med karmar, foder lister socklar etc.

Jag vill ha en traditionell karmprofil (samma som övriga huset) finns det färdigprofilerat virke att köpa? Eller finns det frässtål/bett med denna profil? Har både överhandsfräs och vertikalfräs.

Eftersom det är en skjutdörr fungerar inte en vanlig färdig karm och pocketkarmen byggde jag själv. Närbild på traditionell dörrkarmprofil med flera räfflor, vitmålad bredvid trädetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sån här profil jag söker.

Tyvärr en nivå för mycket på bilden då tidigare ägare satt gips på alla väggar och behövd lägga till en distans innan dörrfodret.
 
Tittade på bilden jag laddade upp tidigare, inser att den antagningen kvalar in bland årets sämsta bilder.

Nu sover barnen, då får man väl låna leksakerna... hoppas detta visar lite tydligare på profilen jag söker. Blå lerklump formad mot vita dörrlisten för att visa profilens form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Turkos modellera formad till en grov profil, kanske avsedd att visa en byggdetalj, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte så att det där är uppbyggt av flera olika trälister?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är det inte så att det där är uppbyggt av flera olika trälister?
Jo , resterande nivåer är det, men själva karmen har den profil jag efterlyser.

Först en radie på 5-7mm som slutar i en vinkel på några grader för att avslutas i en tunn kant, sen kommer någon list och foder som skapar två kanter till.

Detta är väl en mycket vanlig profil, i alla fall 40-70- tal, möjligtvis längre ändå, den sitter ju faktiskt i svärmors 30-tals-hus också när jag tänker efter. Egentligen borde man väl vara less på den, men det är något som tilltalar mig väldigt mycket ändå.
 
Ah, ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.