Vi behöver massor med byasten närmare 200km är det lönt att åka till tyskland, polen för att handla? Man får väl hyra en jättestor lastbil som tar den tyngden och då är ju frågan är det så mycket billigare där? Har hittat i sverige för 99 kr/km någon som vet något billigare?
 
Stenen väger så mycket att du inte får 200 kvadrat på en bil. Lastbil då.
 
Byasten är en svensk produkt så jag tvivlar på att den skulle vara billigare i Tyskland. 99kr/m2 tycker jag låter vara väldigt billigt. Tittade hos en åf, 193-239kr/m2 beroende på färg.
 
Vi kan ju göra en enkelt beräknande kalkyl.

Hur mycket skall man handla för?
Hur mycket är det rimligt att det är billigare där?
Vad kostar transporten/resan?

I ditt fall så handlar det om 20.000kr du skall handla för. Det är kanske rimligt att tro att det går att hitta något motsvarande utomlands 25% billigare, dvs 5.000kr. Men, transporten av några ton sten med kommer förmodligen att kosta mera, så det blir inte något bra utfall på den kalkylen.

Jag inbillar mig att man måste upp i ett köpbehov på mellan 50-100.000kr som man sedan vill hitta 25-40% billigare för att det skall bli en garanterat positiv kalkyl. Även om kvalitetsmedevetandet utomlands är minst lika bra som här, så är det rimligt att tro att det finns ett och annat fel på sakerna därifrån också, precis som när vi handlar i Sverige.

Vad kostar då resan? Med Polferries så kostar stor bil, typ större pickup, med två passagerare och hytt c:a 6600kr tur och retur på sträckan Nynäshamn - Gdansk. Priset för att åka Ystad - Swinoujscie är c:a 2600kr billigare, men bor man i Stockholm så kostar bilresa Stockholm - Ystad t.o.r. ungefär lika mycket.

Om man sedan vill åka runt lite i Polen för att titta på olika varuhus, sova över ett par nätter på hotell och äta lite, så kostar en resa för två personer inte mindre än 10.000kr. Det går åt en semestervecka också. Men, bor man i södra Sverige och skall köpa material för flera hundratusen kronor, och man efter lite rekognocering kan marknaden där, så kan man spara fina pengar att använda till annat.
 
jakim skrev:
Stenen väger så mycket att du inte får 200 kvadrat på en bil. Lastbil då.
Ja, altså vad jag försöker säga är att 200kvadrat sten är för tungt för en lastbil. Du måste med andra ord köra 2 gånger. Kan eventuellt gå med lastbil med släp.
 
tack för era svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.