B
Jag bor i ett hus där det finns kommunalt vatten avlopp osv.
Ligger centralt så har varit påhoppat länge.

Har dock förstått att 1929 fanns det inte kommunalt vatten här.
Således fanns egen brunn.
De na brunn vill jag hitta och återaktivera för bla trädgårdsbevattning.
Delar av tomten, i en liten svag sluttning från huset har fyllts upp. Kanske att brunnen finns där under.

I alla fall, några frågor.

Hur hittar jag brunnen?

Finns det någon logisk placering avseende avstånd från huset osv?

Teoretiskt skulle brunnen kunna vara fylld. Men varför skulle någon göra det för kanske 70-80 år sedan. Rimliga att det bara lagts på ett lock och fyllt på?

Tacksam för alla tankar och tips.
 
Claes Sörmland
Det finns inte någon indikation i huset? T ex i mitt gamla hus från 1919 så kan man de spåren av den gamla galvade sugledningen till brunnen i källaren där pumpen en gång stod. Den ger så att säga riktningen mot brunnen, man drog ju oftast den rakaste vägen.

Annars kan man ju gissa att brunnen ligger på en lågpunkt på tomten där ytligt vatten kunde förväntas, typ en lågt liggande gräsmatta idag. I så ligger alla gamla grävda brunnar i mitt grannskap.
 
Med tanke på hur gammalt huset är så borde det ju vara en grävd brunn?
Antingen igenfylld eller (förhoppningsvis) ett redigt betonglock.
 
B
L lat skrev:
Med tanke på hur gammalt huset är så borde det ju vara en grävd brunn?
Antingen igenfylld eller (förhoppningsvis) ett redigt betonglock.
Jag har svårt att se varför en brunn skulle fyllts igen.
Ett jävla jobb.
Är det inte mer troligt att det lagts på ett lock och får gräsmatta på sig.

Hur långt från huset kan man tänka sig att brunnar ligger i centrala trädgårdar. Från den tiden
 
Finns ingen levande som du kan fråga?
 
@
B byron v2 skrev:
Jag bor i ett hus där det finns kommunalt vatten avlopp osv.
Ligger centralt så har varit påhoppat länge.

Har dock förstått att 1929 fanns det inte kommunalt vatten här.
Således fanns egen brunn.
De na brunn vill jag hitta och återaktivera för bla trädgårdsbevattning.
Delar av tomten, i en liten svag sluttning från huset har fyllts upp. Kanske att brunnen finns där under.

I alla fall, några frågor.

Hur hittar jag brunnen?

Finns det någon logisk placering avseende avstånd från huset osv?

Teoretiskt skulle brunnen kunna vara fylld. Men varför skulle någon göra det för kanske 70-80 år sedan. Rimliga att det bara lagts på ett lock och fyllt på?

Tacksam för alla tankar och tips.
Slagruta? ;)
 
  • Gilla
Carbonara84
  • Laddar…
Nu är det ju ett drygt arbete förstås men ett armeringsjärn eller liknande kan du ju gå runt och köra ned i marken med jämna mellanrum. Om det är ett betonglock kan du kanske hitta det på det sättet.

Det känns ju dock som att om man fyllt upp en del av tomten borde man även fyllt brunnen. Så hade jag nog gjort i alla fall istället för att bara ösa jord över locket, vem vet vad som händer med det i jorden efter några decennier.

I mitt gamla hus fanns en gammal stensatt brunn. Där var det inget betonglock utan ett i trä, så kan det ju även ha sett ut för dig?
 
B byron v2 skrev:
Jag har svårt att se varför en brunn skulle fyllts igen.
Vem vet vilka bevekelsegrunder folk har i olika tider?
De kanske tyckte det var "ute" med en grävd brunn när de fick kommunalt vatten indraget?

Tipset om att gå med ett armeringsjärn är väl inte fel.
På sommaren kan du väl också se om det är grönare nånstans.
 
Karrock
Är det någon fläck på gräsmattan där gräset torkar snabbare på sommaren, så kan det vara ett ställe att börja på för att leta lock. Ta ut riktning på eventuella gamla installationer är ett bra förslag också. Väldigt liten chans att den är med, men en titt i Brunnsarkivet karta hos sgu kan också vara värt sina minutrar.
 
Det var väl tyvärr inte helt ovanligt att man såg det som ett lämpligt ställe att bli av med sopor på.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
B
L lat skrev:
Vem vet vilka bevekelsegrunder folk har i olika tider?
De kanske tyckte det var "ute" med en grävd brunn när de fick kommunalt vatten indraget?

Tipset om att gå med ett armeringsjärn är väl inte fel.
På sommaren kan du väl också se om det är grönare nånstans.
Att brunnen slutats användas är i sig dumt men sånt kan säkert viss få för sig. Att man skulle lagt massa tid och pengar på det verkar dock svårsmält.
Man tog ev bort en ring. På med lock och täcker med jord. Torde ligga mellan 10-50 cm under mark.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Det var väl tyvärr inte helt ovanligt att man såg det som ett lämpligt ställe att bli av med sopor på.
Jag tror att många brunnar i alla fall i äldre hus blev dit man kopplade dagvattnet kanske.
I så fall kan det vara tegelrör
 
Har du frågat kommunen om alla gamla ritningar/kartor över fastigheten. Kan synas där. Sen finns det ju de klassiska flygfotona från 50-60 talet. Där kan det synas. Många av dessa finns inscannade på arkiv digital som är en tjänst för släktforskning.


Brunnen ligger ju ofta på baksidan nära köksingången eller vid ladan. Men geografin kan ju göra att den ligger där det är lättast att gräva/hitta bra vatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B
K kioskdavid skrev:
Har du frågat kommunen om alla gamla ritningar/kartor över fastigheten. Kan synas där. Sen finns det ju de klassiska flygfotona från 50-60 talet. Där kan det synas. Många av dessa finns inscannade på arkiv digital som är en tjänst för släktforskning.


Brunnen ligger ju ofta på baksidan nära köksingången eller vid ladan. Men geografin kan ju göra att den ligger där det är lättast att gräva/hitta bra vatten.
Kollat med kommunen och orgonalritningar finns inte kvar.
Jag "tror" jag kan hittat ett vatten rör som kommit in i huset en gång för länge sedan.
Men osäkert på rörets ursprung.
Har dock hittat lite annat kul i jakt på brunnen.
2.5 kubik nergrävd oljetank där rören faktiskt finns kvar in i huset.
Tanken har inte används på bra länge så lär vara rejält opparostad.

En tanke var att dra ett stuprör till tanken. Sen när den är full ett rör vidare till gatan eller en stenkista. Har stort tak så behövs inte möe regn för att få till den tanken full. En minibrunn, haha!!
Men det blir en annan historia.

Hur som. Alla tips mottages tacksamt när det kommer till att hitta brunnen.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Det var väl tyvärr inte helt ovanligt att man såg det som ett lämpligt ställe att bli av med sopor på.
Ja kanske det.
Antar att några gamla brunnar blivit stenkista utan sten :) för dagvatten.

Däremot tror jag inte att de fyllts igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.