?? Flytspackel direkt på spånskiva ??
Det låter ju väldigt sunt...INTE...men jag måste ha missförstått upplägget, eller ? Annars är det ju inte så svårt att inse var fukten kommit ifrån.

Men de kanske väntade tre-fyra månader innan tätskiktet, så att spånet hann torka ut..?..
Fukten har ju som enda väg ut 'spackelskiktet' och det görs ju inte på en kvart.

- - - - STOP - - - -
Oj, nu blev jag lite mörkrädd. Jag kollade lite snabbt i GVKs branchregler för säkra våtrum och såg på s. 23 bl a :
1. 22 mm golvspånskiva eller motsvarande (kvalitet V313-P5 rekommenderas), som
kombineras med något av följande alternativ:
Formstabil avjämningsmassa som appliceras på spånskivan. Leverantören ska
ange hur eventuell armering av avjämningsmassan ska utföras. Tjockleken
utan elvärmekablar får inte understiga 12 mm om inte spackelleverantören
rekommenderar något annat.
• Formstabil 13 mm-skiva, som limmas och skruvas fast i spånskivan. När limmet
har verkat tas skruvarna bort för att inte skada tätskiktet.

Nu pysslar jag ju förvisso huvudsakligen med energiberäkningar vid bygg- och renovering, men fuktvandring är ju en del däri, framförallt vid dimensionering av isolering, och jag inser nu att jag vet för lite (eller för mycket.).
Oavsett, hälla vatten på spånskiva (flytspackel har en hög vattenhalt) och sen stänga in detta med ett heltätt skikt låter i mina öron oerhört märkligt !

( Jag fick iallafall något att fråga under min nästa fortbildningskurs i Lausanne, "L'humidité dans la construction")
 
  • Gilla
Byggtips
  • Laddar…
G Goran177 skrev:
Nu är inte jag en expert med div certifikat mm, men om man lägger spånskiva och ska vara värmekabel, ska det inte vara en gipsskiva över spånet, sen ska flytet på, nog var det så förr
Nej, behövs inte golvgips. Däremot måste man prima före flytet.
Har precis fått mitt badrum klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Biffkrull Biffkrull skrev:
?? Flytspackel direkt på spånskiva ??
Det låter ju väldigt sunt...INTE...men jag måste ha missförstått upplägget, eller ? Annars är det ju inte så svårt att inse var fukten kommit ifrån.

Men de kanske väntade tre-fyra månader innan tätskiktet, så att spånet hann torka ut..?
Fukten har ju som enda väg ut 'spackelskiktet' och det görs ju inte på en kvart.

- - - - STOP - - - -
Oj, nu blev jag lite mörkrädd. Jag kollade lite snabbt i GVKs branchregler för säkra våtrum och såg på s. 23 bl a :
1. 22 mm golvspånskiva eller motsvarande (kvalitet V313-P5 rekommenderas), som
kombineras med något av följande alternativ:
Formstabil avjämningsmassa som appliceras på spånskivan. Leverantören ska
ange hur eventuell armering av avjämningsmassan ska utföras. Tjockleken
utan elvärmekablar får inte understiga 12 mm om inte spackelleverantören
rekommenderar något annat.
• Formstabil 13 mm-skiva, som limmas och skruvas fast i spånskivan. När limmet
har verkat tas skruvarna bort för att inte skada tätskiktet.

Nu pysslar jag ju förvisso huvudsakligen med energiberäkningar vid bygg- och renovering, men fuktvandring är ju en del däri, framförallt vid dimensionering av isolering, och jag inser nu att jag vet för lite (eller för mycket.).
Oavsett, hälla vatten på spånskiva (flytspackel har en hög vattenhalt) och sen stänga in detta med ett heltätt skikt låter i mina öron oerhört märkligt !

( Jag fick iallafall något att fråga under min nästa fortbildningskurs i Lausanne, "L'humidité dans la construction")
22 spån, primer, armering och flyt. Allt som krävs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Beto


Under spånet ligger 50 mm frigolit, sedan kommer själva plattan.

Vilket ansvar tar pappas försäkringsbolaget i detta? Går inte detta på byggarens ansvarsförsäkring?

Tror inte vi hinner ragga upp en besiktningsman så snabbt, men om vi anlitar en, kan man kräva byggfirman för den extra kostnaden?
Dom skulle använt EPS direkt. Funkar både som flyt och isolering.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
22 spån, primer, armering och flyt. Allt som krävs.
ok, där kom kodordet; primer.
Då såklart, om man tätar spånskivan så blir det ju förståeligt. Synd bara att GVK inte anger det i sina direktiv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Spelar det någon roll om armeringen inte ligger omlott? Armeringen har klamrats fast i spånet.
 
  • Ett rum under renovering med armeringsnät klamrat på spånskivegolv, rörinstallationer på väggen och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att en fuktmätare direkt på klinkret i detta fall är totalt bortkastad, den säger ev. om det finns vatten under eller i klinkern, inte på vilken sida om tätskiktet vattnet finns.
Klinker är också vanskligt att mäta på.
 
K Korsfarare skrev:
Spelar det någon roll om armeringen inte ligger omlott? Armeringen har klamrats fast i spånet.
Behöver inte ligga omlott. Och ja man brukar klamra fast nätet i spånet. En viktig detalj, har dom primat spånet?
 
Armeringen ska helst ligga omlott så det blir sammanhängande.
Tyvärr ser det även ut som att rören kommer upp alldeles för nära väggen.
 
L Luddasm skrev:
Armeringen ska helst ligga omlott så det blir sammanhängande.
Tyvärr ser det även ut som att rören kommer upp alldeles för nära väggen.
På vilket sätt har rören betydelse?
 
Det har ingen betydelse för problemet som uppstått, men dagens regler säger att avloppsrören måste komma upp minst 60mm från tätskiktet/väggen. Det ser inte ut som 60mm på bilderna.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men mäter du mot dörrbladet? I så fall måste ju golvet ha sjunkit mot väggarna snarare än rest sig i mitten. Och det har det naturligtvis inte eftersom det skulle fucka kaklet svårt. Om det nu inte var 15 mm från början...
I duschhörnet ser man en gammal väggvattenutkastare som ett pex-rör
ska kopplas till! I och med det så förstår man att detta inte är en seriös badrumsrenovering. Bara att riva och göra om. En gammal rörgenomföring ses även vid tvättstället. Kopparrör som är proppade.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
I duschhörnet ser man en gammal väggvattenutkastare som ett pex-rör
ska kopplas till! I och med det så förstår man att detta inte är en seriös badrumsrenovering. Bara att riva och göra om. En gammal rörgenomföring ses även vid tvättstället. Kopparrör som är proppade.
Står detta någonstans att läsa?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
I duschhörnet ser man en gammal väggvattenutkastare som ett pex-rör
ska kopplas till! I och med det så förstår man att detta inte är en seriös badrumsrenovering. Bara att riva och göra om. En gammal rörgenomföring ses även vid tvättstället. Kopparrör som är proppade.
Jag läste precis i branschreglerna om rörgenomföring i vägg. Tydligen hade de frågat pappa om han ville ha kvar vattenutkastaren och det ville han ju. Borde inte de upplyst om att det bryter mot de krav som ställs?
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Men då ska väl lutningen vara mot brunnen väl? Här har vi en lutning bort från golvbrunn mot väggarna. Jag tror dock också han tryckt ner rätskivan och inte lagt den i våg på ryggen.
En jätteslarvig och överdriven bild hur jag tänker att det kunde se ut. Där svarta linjer är golv i olika lutningar samt vägg, sen röd är en rätskiva med tokig placering och blått är avlopp. På bilden lutar båda golvlinjerna mot avlopp men såklart olika mycket.

Har det dock används ett vattenpass och lutningen uppenbarligen är åt fel håll så är det ju inget att fundera på, men på bilden ser jag bara vad som ser ut att vara en träregel :)
 
  • Skiss med svarta golvlinjer i olika lutningar, en röd rätskiva och blått avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.