Hej,

Undrar varför jag har en innerdörr, direkt efter ytterdörren ? Sitter liksom i samma karm.
Huset är byggt under 70-talet.

Mvh
 
Föra att hindra drag, eller ljud kanske.
 
Ljud tror jag. Rent akustiskt är många trappuppgångar förfärliga.
 
M
Borde ju vara lämpligt från isoleringssynpunkt. Vi funderar på att ha en myggnätsdörr på insidan för att kunna ha öppet på sommaren utan att riskera de små flygande satarna :surprised:
 
  • Gilla
Gullfal
  • Laddar…
Isolering och ljuddämpning. Det är vanligt i äldre hus. Moderna ytterdörrar är ofta så bra isolerade att det inte anses behövas.
 
Tack för svar, hade en tanke om att det kunde vara pga isoleringsskäl.
 
Förr tillverkade man ytterdörrar av trä och när det är riktigt kallt ute tex minus 15 så blir temperaturskillnaden mot insidan så stor att dörrbladet slår sig. Dörren blir alltså skev och tätar dåligt samt kan bli svår att stänga etc

Eftersom luft är ett av de bättre isoleringsmaterialen så satte mannen extra dörr innanför i samma karm. Luften som blir stillastående mellan dörrarna isolerade bra och det blev lite lagom temperatur där mellan dörrarna.

Det var viktigt att de som bodde i huset förstod detta och stängde den inre dörren vid sträng kyla. Många har inte fattat det utan rent av tagit bort dörren och fått problem med ytterdörren

Idag tillverkas ytterdörrar av andra material, som bättre klarar stora temperaturskillnader
 
Är det lägenhet så är det för ljudet. Farmors lägenhet var sådan. jag och min bror brukade klämma in oss där och stänga innerdörren och låtsas att vi åkte hiss. :rofl:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.