Hej forum. Jag hjälpte till lite med detta. Jag bor på lite mer än 3 hektar. Jag hade en tonåring Jonsered 14tum, som kan ha varit lite äldre än så. Det slutade igår och jag är inte säker på att det kommer att starta igen. Jag tänkte byta ut den, men jag är inte säker på vad. Min budget är 2-3,5K sek. Träden runtomkring är aska och ganska sjuka. Jag kommer att använda den mycket för att rensa äldre träd som har fallit nyligen.

Tack igen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R RemidiosSvenson skrev:
Hej forum. Jag hjälpte till lite med detta. Jag bor på lite mer än 3 hektar. Jag hade en tonåring Jonsered 14tum, som kan ha varit lite äldre än så. Det slutade igår och jag är inte säker på att det kommer att starta igen. Jag tänkte byta ut den, men jag är inte säker på vad. Min budget är 2-3,5K sek. Träden runtomkring är aska och ganska sjuka. Jag kommer att använda den mycket för att rensa äldre träd som har fallit nyligen.

Tack igen.
jonsered 14" är alltså först märket och sedan längden på svärdet.

14" är en 3/8 delning..
Så jag skulle gissa på 2036-2137..

du vill veta ungefär vad du behöver för såg och att den ska klara av jobbet och då helst samma delning för du har säkert kedjor och svärd kvar?

Eller vill du veta hur du ska börja för att felsöka din såg?
 
A
vid felsökning


 
Tack Maskintok. Det var en 2036. Jag har inte så många reservdelar till den så jag kanske måste börja från början. Kolvcylindern har ett spår i sig nu. Jag har tittat på ett Wtiga som finns i min budget.Jag kan inte alls Stiga för sågar; är dem okej?

Mvh
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R RemidiosSvenson skrev:
Tack Maskintok. Det var en 2036. Jag har inte så många reservdelar till den så jag kanske måste börja från början. Kolvcylindern har ett spår i sig nu. Jag har tittat på ett Wtiga som finns i min budget.Jag kan inte alls Stiga för sågar; är dem okej?

Mvh
lite bilder på cylindern och kolven.
Kan få att rädda.. :thinking:

Jodå stiga duger men är en rejäl chansning..
Då skulle jag köpa en stihl 170-180 istället eller ett uppfixat objekt..
 
A
satt och funderade..

2036 är samma 2040..
2036/2040 är lika motor mässigt som Hva 136/137..141..
om cylindern är slut... Så köp isåfall en komplett cylinder till en Hva 141a och montera i sågen..
Då har du iallafall ökat på styrkan för småpengar..
Och sedan så råder jag dig att köpa kedjor på biltema... Och att fila dessa med stihls nya fil.. 6 kantig.. Då har du ett jäkla bett och då går den fint... Och skulle du vilja testa E85 så går den betydligt bättre
 
  • Gilla
RemidiosSvenson
  • Laddar…
A
  • Gilla
RemidiosSvenson
  • Laddar…
A

renoverad Hva 136
provkörd på E85
 
Maskintok skrev:
lite bilder på cylindern och kolven.
Kan få att rädda.. :thinking:

Jodå stiga duger men är en rejäl chansning..
Då skulle jag köpa en stihl 170-180 istället eller ett uppfixat objekt..
Jag köpte en stiga 426/16/w .325 kedja i järnaffären. Jag funderar på att ta tillbaka den, eftersom jag precis såg en STIHL MS 181 C-BE för ungefär samma pris. STIHL har en 3/8 tums kedja och jag har redan några sådana som reservdelar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R RemidiosSvenson skrev:
Jag köpte en stiga 426/16/w .325 kedja i järnaffären. Jag funderar på att ta tillbaka den, eftersom jag precis såg en STIHL MS 181 C-BE för ungefär samma pris. STIHL har en 3/8 tums kedja och jag har redan några sådana som reservdelar.
stihlen är en helt annan verklighet.
Vad ska du göra med din 2036a?
 
Maskintok skrev:
stihlen är en helt annan verklighet.
Vad ska du göra med din 2036a?
Jag har en god vän som är mekaniker. Han har hjälpt mig med en massa småsaker så jag gav det till honom. Han ska bygga om den. Så blev det ja på STIHL då? Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R RemidiosSvenson skrev:
Jag har en god vän som är mekaniker. Han har hjälpt mig med en massa småsaker så jag gav det till honom. Han ska bygga om den. Så blev det ja på STIHL då? Tack för hjälpen!
Jajemän det tycker jag verkligen, kör på den(y)
 
Maskintok skrev:
satt och funderade..

2036 är samma 2040..
2036/2040 är lika motor mässigt som Hva 136/137..141..
om cylindern är slut... Så köp isåfall en komplett cylinder till en Hva 141a och montera i sågen..
Då har du iallafall ökat på styrkan för småpengar..
Och sedan så råder jag dig att köpa kedjor på biltema... Och att fila dessa med stihls nya fil.. 6 kantig.. Då har du ett jäkla bett och då går den fint... Och skulle du vilja testa E85 så går den betydligt bättre
Motorsågskedja på Biltema, 6kantig fil? Jag förstår inte, upplys mig :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Motorsågskedja på Biltema, 6kantig fil? Jag förstår inte, upplys mig :)
deras kedjor är full mejsel tandade..
vilket ger en bredare tand och egg..
Då blir kedjan vassare och skär längre.

Den 6 kantade filen ger en utmärkt vinkel och gynnar spårrensningen vilket ger en mjuk och vass kedja som inte kräver samma styrka som en rundfilad men ändå gör jobbet samt är vassare.. betydligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.