M mariahaider skrev:
Jag har samma problem vid flytt nu att plastplugget sitter fast i hållen.
Skruva in en "lagom" grov skruv "lagom" långt och dra ut hela rasket (skruv och plugg) med klon på en hammare som när du drar ut en spik.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Jo men nu gällde det ju borttagande av plugg inför flytt och då är frågan om de verkligen måste bort. Den nya boende kanske vill ha tavlor på samma ställe. Om det är en bostadsrätt ska den väl till och med vara i samma skick vid överlämning som vid kontraktskrivningen, att inklusive hål.
Sist jag flyttade från en lägenhet (vilket iofs var rätt längesen) så fick det inte vara ett enda hål i någon enda vägg. Allt skulle vara fixat. Annars åkte man på att betala för en omtapetsering.
 
A andersmc skrev:
Sist jag flyttade från en lägenhet (vilket iofs var rätt längesen) så fick det inte vara ett enda hål i någon enda vägg. Allt skulle vara fixat. Annars åkte man på att betala för en omtapetsering.
Det kan fastighetsägaren inte kräva, "normal" mängd hål är ok. Vad som är normalt går alltid att diskutera och när jag var på utbildning hos Fastighetsägarna kom exemplet spegelvägg à la 80-tal upp och den mängden hål är även idag tveksamt om det går att kräva ersättning för idag, detta sas alltså av jurist från den organisation som företräder och bevakar fastighetsägarens intresse. Så ett fåtal hål efter hyllor eller tavlor har de inte en chans att kräva in ersättning för.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Det läste jag också på nättet när jag googlade lite att 'normala' slitage är okej och det ingår några mindre borrhåll. Vår lägenhet via förstahandskontrakt är byggt i 2020 som vi lämnar nu. Det var wallenstam som var ägare sen det var såld till AXA. Men det var Wallenstam som gjorde besiktning och sa till oss att åtgärda alla borrhåll. Den som ni ser i bilden har jag sådana för tre taklampor, 1 spotlight lama på väggen, 5 gardinstånger och två hyllor. Jag håller på att fixa dem alla nu. Jag orkar inte bråka med dem om vad lagen tillåter mig som hyresgäst :(
 
  • Vägg med flera borrhål från upphängning av lampor och hyllor i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M mariahaider skrev:
Det läste jag också på nättet när jag googlade lite att 'normala' slitage är okej och det ingår några mindre borrhåll. Vår lägenhet via förstahandskontrakt är byggt i 2020 som vi lämnar nu. Det var wallenstam som var ägare sen det var såld till AXA. Men det var Wallenstam som gjorde besiktning och sa till oss att åtgärda alla borrhåll. Den som ni ser i bilden har jag sådana för tre taklampor, 1 spotlight lama på väggen, 5 gardinstånger och två hyllor. Jag håller på att fixa dem alla nu. Jag orkar inte bråka med dem om vad lagen tillåter mig som hyresgäst :(
Jag tror hyresvärden brukar uppskatta om man tar ut plugg och har i latexfog så de kan måla snabbt när du flyttat ut. Du kan ju fråga vad de menar med ”åtgärda”. Jag tycker att det är deras jobb, inte ditt. Lägg energin på det nya boendet istället.
 
  • Älska
mariahaider
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Borrmaskin med vanlig borr som är något mindre än hålet i väggen. Den skär ut hela pluggen på sekunder.
Håll kan bli större...........
 
M mariahaider skrev:
Det läste jag också på nättet när jag googlade lite att 'normala' slitage är okej och det ingår några mindre borrhåll. Vår lägenhet via förstahandskontrakt är byggt i 2020 som vi lämnar nu. Det var wallenstam som var ägare sen det var såld till AXA. Men det var Wallenstam som gjorde besiktning och sa till oss att åtgärda alla borrhåll. Den som ni ser i bilden har jag sådana för tre taklampor, 1 spotlight lama på väggen, 5 gardinstånger och två hyllor. Jag håller på att fixa dem alla nu. Jag orkar inte bråka med dem om vad lagen tillåter mig som hyresgäst :(
Flyttade också från Wallenstam som första hyresgäst i lägenheten. Alla hål skulle bort, även de perfekt centrerade krokarna i taken, så nästa hyresgäst får också borra utan helvete i dom stenhårda takbalkarna :rolleyes:
Det mesta gjordes med måttlig ambition, skära av plastpluggarna, bottna hålet med papper, sen lite spackel och färg.. Utom mollypluggarna som blev fina bulor på väggen :crysmile:
 
Claes Sörmland
W Wingburken skrev:
Jag tror hyresvärden brukar uppskatta om man tar ut plugg och har i latexfog så de kan måla snabbt när du flyttat ut. Du kan ju fråga vad de menar med ”åtgärda”. Jag tycker att det är deras jobb, inte ditt. Lägg energin på det nya boendet istället.
Ingen latexfog, det sjunker och sjunker där det torkar. Försvårar snabbt arbete.

Höll på att mörda säljarna av en bostadrätt som geggat med detta efter avflytt. Skapade merjobb vid målningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.