Hej!

Ska bygga en sängstomme och vill ha rätt nätt design med som ett slags överhäng men i och med att det kommer behöva palla rätt ordentligt med vikt är jag osäker på hur jag ska tänka för att uppnå detta. Vill ogärna ha ribbor under sängen eftersom jag helst vill ha sängen lågt.

Är det här ens görbart på något sätt och i så fall hur? Förslag på andra bra nätta lösningar tas tacksamt också emot.

(Gjort ett hål i skissen på sängstommen för att lättare se vad jag menar).
 
  • Skiss av en sängstomme med nätt design och överhäng utan synliga stödribbor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en nätt designad sängstomme med överhäng, planerad för att bära tung vikt utan synliga ribbor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha ovanpå det du bygger själv? Resårbottnar brukar vara självbärande så att de går att använda med bara ett par ben i vardera ände, i alla fall de från IKEA. Runt fästena för benen finns ofta lite utrymme som för det mesta sträcker sig över till andra sidan. Har du en sån är det bara att bygga lådan som står på golvet och sedan dra ett par rejäla reglar över som fäster i där benen skulle suttit. Borde inte kräva någon extra höjd alls.
 
P Pettman skrev:
Vad ska du ha ovanpå det du bygger själv? Resårbottnar brukar vara självbärande så att de går att använda med bara ett par ben i vardera ände, i alla fall de från IKEA. Runt fästena för benen finns ofta lite utrymme som för det mesta sträcker sig över till andra sidan. Har du en sån är det bara att bygga lådan som står på golvet och sedan dra ett par rejäla reglar över som fäster i där benen skulle suttit. Borde inte kräva någon extra höjd alls.
Lite osäker på hur du menar med regeln.
Tagit en bild med tolkning på hur jag antar man kan få stabilitet. Så du menar?

Känns annars som en ok lösning? Frågan är hur jag ska fästa plankan eller skivan i regeln utan synliga skruvhål ovanifrån?
 
Petter Borggård Petter Borggård skrev:
Lite osäker på hur du menar med regeln.
Tagit en bild med tolkning på hur jag antar man kan få stabilitet. Så du menar?

Känns annars som en ok lösning? Frågan är hur jag ska fästa plankan eller skivan i regeln utan synliga skruvhål ovanifrån?
Handritad skiss av en möbelkonstruktion med markerade ben och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utrymmet/hålet jag syftar på är ett liknande det som visas i bilden nedan.
Vy under en säng med sänggavelns fotända till vänster och sängbenet till höger, träreglar och resårbotten syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster i bild har sängens fotända och till höger ser du benet på den sida jag fotar från. Regeln/stången/balken skulle ligga från där benet fäster på ena sidan till där det fäster på andra sidan. Alternativ kan du bara göra en "läpp"/hylla på änden av balken som sängramen vilar på. Mot rörelse i sidled kan du sedan passa till lite kilar/klossar som ligger an mot insidan av sängens ram. Du kommer inte behöva några besvärliga snickeriknep för att gömma skruvarna då dessa hamnar under resårbotten.
Här är en skiss på hur jag menade att reglarna skulle vara placerade:
Skiss av en säng med utmärkta punkter för stödreglar och position för kilar mot sidrörelse.
 
  • Gilla
Petter Borggård och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Utrymmet/hålet jag syftar på är ett liknande det som visas i bilden nedan.
[bild]
Till vänster i bild har sängens fotända och till höger ser du benet på den sida jag fotar från. Regeln/stången/balken skulle ligga från där benet fäster på ena sidan till där det fäster på andra sidan. Alternativ kan du bara göra en "läpp"/hylla på änden av balken som sängramen vilar på. Mot rörelse i sidled kan du sedan passa till lite kilar/klossar som ligger an mot insidan av sängens ram. Du kommer inte behöva några besvärliga snickeriknep för att gömma skruvarna då dessa hamnar under resårbotten.
Här är en skiss på hur jag menade att reglarna skulle vara placerade:
[bild]
Tusen tack. Känner mig lite dum men fattar inte exakt hur själva ”skivan” eller plankan ska fästas ändå? Vill helst inte reglar ska gå ut under eftersom det kommer synas. Kanske misstolkar?
 
Petter Borggård Petter Borggård skrev:
Tusen tack. Känner mig lite dum men fattar inte exakt hur själva ”skivan” eller plankan ska fästas ändå? Vill helst inte reglar ska gå ut under eftersom det kommer synas. Kanske misstolkar?
Nej de kommer inte att synas för att sängens kanter hänger ner över regeln. Antingen låter du den lilla falsen på regeln ta stöd under kanten på sängramen som jag ritat här:
Handritad skiss över en sängram och regel med förklaringar för dold montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så skruvar du fast en kloss på insidan av sängens ram, typ där benet ska sitta som går halvvägs ner från botten av håligheten (uppåt i fotot), typ så här: Handritad skiss som visar montering av regel och kloss under sängkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah. Har dock tänkt använda resårmadrasser utan sån träkonstruktion under. Men kommer få ihop med reglar ändå under liknande du föreslår.

Mitt största huvudbry är ändå själva skivan, den är ju bara några cm hög, hur ska jag fästa den underifrån så att det ändå håller för vikten som den kan utsättas för?
En illustration av en träskiva med vägledande frågor om hur den ska fästas för att bära tung vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Petter Borggård Petter Borggård skrev:
Ah. Har dock tänkt använda resårmadrasser utan sån träkonstruktion under. Men kommer få ihop med reglar ändå under liknande du föreslår.
Det kunde du väl ha skrivit direkt?

Ska du ha något så böjligt som en resårmasrass ovanpå kommer inte den överhängande kanten få några större laster på sig såvida man inte typ sätter foten mellan madrassen och det den ligger på. 12mm plywood borde hålla om utsticket inte är mer än någon decimeter. Plugga och limma fast ett kantband av lite bättre virke så kommer det bli hur styvt som helst och du får en liten stopp mot att madrassen halkar i sidled på kpet.
 
Kan du inte spika socklar och lägga på en hel skiva typ mdf, alltså under hela madrassens yta plus utsticket? Lär tarvas en skarv nånstans om du inte åker till skivgrossist eller beställer genom brädgård.
Edit sorry missade nedsänkningen, tänkte den skulle stå rätt uppepå.
 
Vad är syftet med överhänget? Sitta på?

Som jag uppfattar det vill du egentligen bara lägga madrasserna på golvet och sedan ha en plankram på det, med ett överhäng runt om (utom i huvudändan)? Som en "sandlåda"?

Det är nog svårt att få det att hålla. Och personligen skulle jag hata blåmärkena jag får på vaden när jag slår i hörnet. Kolla på hur fönsterbrädor är gjorda, konsollerna har stöd i vinkeln och det behöver man ha här också.
 
Jag har för ett tag sedan ritat en ram i 3D med utgångspunkten inga mer ömma tår och leder.

Kanske något att ta inspiration ifrån?
3D-ritad ram bestående av en mjuk topp och robust underdel designad för att minska risken för ömma tår och leder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tusen tack för alla svar. Efter input har jag valt att designa om lite och bygga på stomme och klä med skivor som inte behöver bära:
3D-renderad bild av oavslutad plattformsäng i plywood i ett rum med ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är frågan vilket skivmaterial som är passande hehe. Har gått på 3cm plywood men det känns knepigt att snedsåga för att få lite mindre vass kant, flisar väl lätt?

Några förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.