När min diskmaskin kör huvudmotorn får reläet som styr motorn duktigt med motion, det står nämligen och gläpper konstant och motorn rycker lite lagom. Även luckan som släpper ut diskmedlet kan stå och gläppa.
Men programmet kör klart som det ska.
Antingen finns det någon givare som förreglar pumpmotor och lucka, och denna givare påverkas på nåt sätt av vattnet som far runt, eller så håller styrkortet på att ge upp - typ att kretsen som ska dra reläer inte orkar hålla spänningen så det gläpper konstant, men mikroprocessorn har annan drivspänning och klarar sig utan omstart.

Nån som varit med om liknande?

Ikea Whirlpool DWH B00
 
A
martin43 martin43 skrev:
När min diskmaskin kör huvudmotorn får reläet som styr motorn duktigt med motion, det står nämligen och gläpper konstant och motorn rycker lite lagom. Även luckan som släpper ut diskmedlet kan stå och gläppa.
Men programmet kör klart som det ska.
Antingen finns det någon givare som förreglar pumpmotor och lucka, och denna givare påverkas på nåt sätt av vattnet som far runt, eller så håller styrkortet på att ge upp - typ att kretsen som ska dra reläer inte orkar hålla spänningen så det gläpper konstant, men mikroprocessorn har annan drivspänning och klarar sig utan omstart.
[media]
Nån som varit med om liknande?

Ikea Whirlpool DWH B00
Vanligt på den här gamla häcken
Byt kretskort eller reparera det du har
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vanligt på den här gamla häcken
Byt kretskort eller reparera det du har
Byta alla kondensatorer av större storlek?
 
A
martin43 martin43 skrev:
Byta alla kondensatorer av större storlek?
Jag vill minnas att det är en liten jäkel som tjurar
 
Har nu konstaterat att det är inget fel på kretskortet. Det jag trodde var gläppande reläer är nivåswitchen i botten av maskinen som växlar. Den är kopplad så att både huvudmotorn och doseringsventilen går genom den.
https://www.discountapplianceparts....shwasher-switch-diaphragm-part-4812-271-28556
Verkar heta pressostat på diskmaskinsspråk.
Kan det vara så igensatt av däromkring att trycket sjunker onormalt mycket över givaren när motorn går?
 
Redigerat:
A
martin43 martin43 skrev:
Har nu konstaterat att det är inget fel på kretskortet. Det jag trodde var gläppande reläer är nivåswitchen i botten av maskinen som växlar. Den är kopplad så att både huvudmotorn och doseringsventilen går genom den.
[länk]
Verkar heta pressostat på diskmaskinsspråk.
Kan det vara så igensatt av däromkring att trycket sjunker onormalt mycket över givaren när motorn går?
Bara om Filtren är igensatta
 
electroluxaren skrev:
Bara om Filtren är igensatta
Fixat. Fungerar utmärkt. "Bristande underhåll" :/
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.