Stoffe Olle Stoffe Olle skrev:
Blir lite fundersam, enplansvilla från 80 talet, och lägger spånskiva på betongplatta före flytspackling. Känns lite konstigt att ens lägga spånskiva på ett betonggolv när man kan flytspackla direkt på... om inte plattan är isolerad från början sen lägger isolering på plattan så finns det springer i isoleringen. Har man otur om den riktiga plattan inte är isolerad så kan fukten leta sig upp..
Det ligger 50 mm frigolit mellan plattan och spånskivan.
 
P Plåtsax skrev:
Enligt Gvk.se ska duschplats ha en lutning på 7-20mm/m och övriga ytor 2-10mm/m

om rätskivan inte är lagd i våg efter ryggen mellan dessa ytor och istället nedpressad i det brantare fallet borde en diff på 12mm (som det är enligt bild vad jag kan se) vara möjlig utan att det är fel på badrummets fall

sprickbildning är ju dock oroväckande se till så ni mäter rätt med rätskivan och förhoppningsvis är det en fullt godkänd diff och inte ett trasigt tätskikt :thinking:
Men då ska väl lutningen vara mot brunnen väl? Här har vi en lutning bort från golvbrunn mot väggarna. Jag tror dock också han tryckt ner rätskivan och inte lagt den i våg på ryggen.
 
  • Gilla
Skatjägare och 1 till
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Rören kommer ursprungligen från väggen. Möjligtvis har de flyttat på dem lite grann.

Jag vet inte vilken slags frigolit de använt. Ska fråga på fredag.

Angående fuktspärren så är det numera tillåtet att laga den. Man behöver således inte riva ut allt om de bryter spärren.

Jag kommer kräva att de undersöker om det trängt ner fukt i spånskivan. Blir ingen quick fix.
Är det fukt i spånskiva så skulle jag aldrig gå med på att dom skarvar mellan befintlig vägg och nytt golv, sen kan du fråga berört försäkringsbolag vad dom anser är rätt att göra
Frågan är kan fukt krypa 5cm?
utomhus lägger man 30 cm singel (8-16) som kapilärbrytande lager under en grund
 
K Korsfarare skrev:
Det ligger 50 mm frigolit mellan plattan och spånskivan.
Aa okej, men hur täta är skarvarna? Har dem lagt 25mm frigolit omlott varandra? Eller 1st 50mm? Isåfall kan det finnas skarvar där om man har slarvat och det kan komma upp fukt ur. Om själva huvudplattan är oisolerad. När man stänger av golvvärmen så kan man få tillsjkutande fukt om huvudplattan är oisolerad, vet inte riktigt om 50mm frigolit kan hjälpa mycket mot det. Gör det säkert..
 
Platta på mark och spånskiva låter inte som någon bra kombination. Har man inte något kapillärbrytande skikt eller isolering under plattan kan markfukt förekomma. I detta fall bör endast ytor med kraftig vattenbelastning, som duschplats, ha tätskikt på golv. Väggarnas tätskikt dras ut ca 1 dm på golv.

Varför man skall ha spånskiva, armeringsnät mm på ett betonggolv förstår jag inte. Golvvärmen kan man mycket väl lägga direkt på betongen och därefter flytspackla. Finns risk för att markfukt stannat mellan betongplattan och tätskiktsfolien.

Har själv ett hus med oisolerad betongplatta från 73, dock med vattenburen golvvärme. Gjorde om badrummet för ca 1 år sedan men skulle aldrig komma på tanken att lägga ett tätskikt på golvet (utom i duschen).
 
S Secondhandhomsted skrev:
Är det fukt i spånskiva så skulle jag aldrig gå med på att dom skarvar mellan befintlig vägg och nytt golv, sen kan du fråga berört försäkringsbolag vad dom anser är rätt att göra
Hur menar du med skarvar mellan vägg och golv?
 
Jag hade aldrig lagt spånskiva på ett golv som har betongplatta oavsett om man lägger isolering på osv. Men det är kanske bara jag..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Stoffe Olle Stoffe Olle skrev:
Aa okej, men hur täta är skarvarna? Har dem lagt 25mm frigolit omlott varandra? Eller 1st 50mm? Isåfall kan det finnas skarvar där om man har slarvat och det kan komma upp fukt ur. Om själva huvudplattan är oisolerad. När man stänger av golvvärmen så kan man få tillsjkutande fukt om huvudplattan är oisolerad, vet inte riktigt om 50mm frigolit kan hjälpa mycket mot det. Gör det säkert..
Det måste jag fråga på fredag.
 
K Korsfarare skrev:
Hur menar du med skarvar mellan vägg och golv?
Golvtätskiktet ska ju gå upp på vägg och sen kommer väggens tätskikt utanpå, känns som det lätt kan bli fel och fukt kryper ner under golvets tätskikt
 
S Secondhandhomsted skrev:
Golvtätskiktet ska ju gå upp på vägg och sen kommer väggens tätskikt utanpå, känns som det lätt kan bli fel och fukt kryper ner under golvets tätskikt
Man ska följa vad som sägs i monteringanvisningarna på diverse produkt
 
Jag förmodar att plattan är oisolerad. Lägger man då en spånskiva på den utan att ha en mekanisk ventilation mellan spån och betong typ Nivellgolv kommer spånet att svälla. När det svällt tätt emot väggarna så byter den riktning nedåt är det betong och cellplast varpå den skjuter rygg uppåt och det blir som du beskriver. Detta kan naturligtvis även hända om det blir en vattenskada ifrån något annat än markfukt. Något din far bör undersöka förutom konstruktionen med en oventilerad spånskiva är om det är godkänna att ha ett flytande spånskivegolv som underlag för flytspackel/och ovanpåliggande tätskikt och keramik. Ring LIP som är tätskikts fabrikatet de kan ha synpunkter. Var företaget anslutet till BKR eller GVK och att ni fick papper på jobbet ifrån dessa så ring dem och fråga om konstruktionen. Även företaget kan ringa och be om en besiktning. I mina ögon måste hela golvkonstruktionen rivas upp ner till betongen och göras om därifrån. Det bästa sättet är att bila bort plattan och göra en moderna platta med isolering mm men det krävs att man får dränering på rätt djup om det skall vara bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mesr troligt har golvvärmen satts igång för tidigt,

Den ska inte användas dom 30 första dagarna,
 
Skumpe
S Sylvek skrev:
Mesr troligt har golvvärmen satts igång för tidigt,

Den ska inte användas dom 30 första dagarna,
Klassiker. Den undanflykten får man lära sig första dan på jobbet när man renoverar badrum.
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Jag förmodar att plattan är oisolerad. Lägger man då en spånskiva på den utan att ha en mekanisk ventilation mellan spån och betong typ Nivellgolv kommer spånet att svälla. När det svällt tätt emot väggarna så byter den riktning nedåt är det betong och cellplast varpå den skjuter rygg uppåt och det blir som du beskriver. Detta kan naturligtvis även hända om det blir en vattenskada ifrån något annat än markfukt. Något din far bör undersöka förutom konstruktionen med en oventilerad spånskiva är om det är godkänna att ha ett flytande spånskivegolv som underlag för flytspackel/och ovanpåliggande tätskikt och keramik. Ring LIP som är tätskikts fabrikatet de kan ha synpunkter. Var företaget anslutet till BKR eller GVK och att ni fick papper på jobbet ifrån dessa så ring dem och fråga om konstruktionen. Även företaget kan ringa och be om en besiktning. I mina ögon måste hela golvkonstruktionen rivas upp ner till betongen och göras om därifrån. Det bästa sättet är att bila bort plattan och göra en moderna platta med isolering mm men det krävs att man får dränering på rätt djup om det skall vara bra.
Men TS säger ju att det ligger 50 mm frigolit på plattan och ovanpå det golvspån. Det är nog rätt vanligt i den typen av hus med en konstruktion som är: betong/plastfilm/frigolit/spånskiva/golvskikt.

Att bila upp plattan och göra om den lokalt till en modern underisolerad platta tror jag ingen skulle ge sig på - av flera skäl.
 
  • Gilla
Maalkl
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Mesr troligt har golvvärmen satts igång för tidigt,

Den ska inte användas dom 30 första dagarna,
Han väntade 4 veckor på byggarens inrådan. Så nej, det är inte mest troligt, snarare totalt osannolikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.