Jag tittar en del på hus inför första köpet, och har till slut insett att det mesta (om inte allt) faktiskt går att fixa, även om det inte är billigt och självklart kan vara en mindre katastrof för plånboken.

T.ex. sättningsskador? Finns företag som fixar det. Fukt? Finns företag som fixar det.

Men finns det några skador eller problem som dyker upp som verkligen inte går att fixa på något sätt? Vad är det i så fall?
 
Äkta hussvamp brukar anges som skäl för rivning. Men jag vet att man har kunnat sanera i vissa fall.
Allvarliga sättningsskador går kanske att åtgärda, men i vissa fall till kostnader som är helt orimliga. Tänk lutande tornet i Pisa.
Mögel kan också vara ”omöjligt”. Även om det ofta går att åtgärda.
Hus som är helt byggda i blåbetong. Går absolut att bo i. Men i vissa fall går det inte att få ned radonhalten under gränsvärdet. Risken att bo där är marginell, men huset kan vara osäljbart. därmed värdelöst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Slarvbyggen där själva arbetet är dåligt gjort från första början. Ofta är det bara att knuffa omkull och kapa till ved när det aldrig har funnits någon riktig stomme. Jag har varit med och renoverat en sådan tillbyggnad och det enda som blev kvar var trödet och plåten på taket och så innertakspanelen. Det fanns ingen vettig stomme i någonting bara återanvända plankstumpar och runda påkar kors och tvärs hur som helst utan något förnuftigt sammanhang. Det såg ganska bra ut på ytan förutom att både vattentaket och mellantaket hängde någonting väldigt. Tills ägarna började röra i det.

Gamla timrade fähus och hönshus och stall. Jag har sett två timrade fähus som inte var genomruttna. Det ena var byggt av utvald kärnfura långt uppe i lappmarken. Väggarna såg ut som om någon hade tjärat dem eftersom virket var så fett. Det andra hade min farfar i ren tjurskallighet timrat så tätt att det inte behövdes varken mossa eller drev mellan stockarna.
Alla andra timror som jag någonsin har sett som det någon gång har varit djur i någon längre period är totalt genomruttna. Rötan startar från mossan mellan stockarna och sprider sig uppåt och nedåt tills bara en tumstjock yta på var sida sitter ihop och resten av stocken har blivit jord.
Ibland händer det att folk ändrar gamla fähus till bostäder och sådant skall ingen köpa.

Äkta hussvamp som har spridit sig för långt. Mindre angrepp brukar gå bra att sanera om man är grundlig och inte har någon brådska.

Motorsågsvandalism i timmerhus. Man träffar ibland på timmerhus där så många ägare i rad har förverkligat sina visioner att det som finns kvar av timmerväggarna bara är korta stumpar utan stabilitet och sammanhang. Det går att reparera en timmerstomme nästan hur illa skadad den än är men det blir dyrare ju större skadorna är. I extremfall kan det vara som en timra som jag tog med en titt på tillsammans med ägaren för några veckor sedan. I väggarna i nedre våningen finns tre eller fyra möjligen fem stockar som är över två meter långa och inte genomruttna. Allting är bara olika generationers öppningar och korta stumpar däremellan. Då är det bäst att kapa hela huset till metersved.

Blåbetong.

1970-tals trähus på för låg platta på mark på våt åkermark. Stommen håller inte att lyfta så man kan mura på ett lecavarv och komma upp från fukten.

Timmerhus där taket har läckt länge så att vattnet har runnit ned bakom brädslåningen och rötan har spritt sig nedåt genom hela väggen. En sådan skada eller två brukar gå bra att reparera om timran annars är bra men har det funnits många sådana läckor på många olika väggar och i synnerhet om de har varit i knutarna blir det snart ingenting kvar av timran.

Mindre sättningar är normala i gamla trähus. Hela konstruktionen är byggd utgående från att grunden kommer att sätta sig litet. Konstigt nog blir folk ofta rädda för dem.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Läget. ;)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Läget. ;)
Grannar...
 
  • Haha
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Översvämningsrisk eller kvicklera eller rasande nipor
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
KristinaRT
Om något fått stommen i ett hus m trästomme att ge vika (typ svamp, myror, röta, lastbil, hemrenoverare utan förnuft) går det nog inte att fixa.

Det är ju också en fråga om det är ekonomiskt möjligt att reparera - tänk hus som är värt max 500 000 i tipptopp skick men har allvarliga sättningar, då är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga lika mycket på att åtgärda sättningarna? I teorin går det kanske att fixa men inte i praktiken….
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Om något fått stommen i ett hus m trästomme att ge vika (typ svamp, myror, röta, lastbil, hemrenoverare utan förnuft) går det nog inte att fixa.

Det är ju också en fråga om det är ekonomiskt möjligt att reparera - tänk hus som är värt max 500 000 i tipptopp skick men har allvarliga sättningar, då är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga lika mycket på att åtgärda sättningarna? I teorin går det kanske att fixa men inte i praktiken….
Det beror väldigt mycket på hur och varför stommen har gett vika.
I extremfall kan hela taket ha rasat in utan att det egentligen är något större problem eller ens behöver bli dyrt att renovera om felet är på ett lämpligt ställe och om resten av stommen är bra.

Jag har sett hus med extremt svåra sättningar som har blivit riktigt bra efter en renovering och dessutom till ett rimligt pris. Fast det var under förutsättning att stommen var både kraftig och välbyggd och i hyggligt skick så den tålde att lyfta.

Det värsta är när det är klent från första början och litet halvruttet överallt och ingenting riktigt sitter ihop.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Jag är en oduglig renoverare under upplärning, skulle aldrig köpa ett hus där 99% av min tid på fastigheten går till bygg av alla former. Det är kul första året, men efter 8år av tid blir historien annorlunda. Ofta finns det hus till salu där fd ägare/renoverare inte är helt klar. Det är svårt att finna tiden mellan vänner familj och orka igenom ett objekt som kräver insatser på många olika platser.
Är det första hus skulle jag leta efter lagom mycket arbete, kanske en fastighet med tomt där insatser krävs. Och sen bara lite slit med själva huset. Visst det kommer dränera plånboken mer, men du får mer tid för grillen och umgås med vänner/familj i ditt nya fastighetsköp.
Bara några tankar från en som har, tomt, tak, avlopp, invändig uppfräschning och flytt av kök samt bygga badrum på sin lilla lista. Men helst vill bygga bastu nu till tidig vår :crysmile:
 
Hade inte tänkt att skriva så negativt :rofl:
Men ibland så ser jag bara allt jag inte hinner med under helger/semestern, familjen gillar inte renovera varje helg, kanske inte helt konstigt. På sommaren är det lättare än på vintern, sommartid kan jag arbeta när barnen sover och få arbeten som inte låter för högt att bli genomförda.
Tex denna helg skulle jag dreva timmran, men det kom en vinterkräksjuk liten 4årig tjej som behöver mamma och pappa tid. Sånt kostar inte pengar, men tar och måste få ta denna helgs tid.

Så visst kan billiga objekt köpas, men det kräver flexibelt arbete och förstående familj och envishet(y)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.