Fick precis en kommentar från vår bygglovshandläggare om att vårt blivande uterum (se bifogad fil) har för låg snittakhöjd, dvs. 50% av rumshöjden understiger 2,40m. De hänvisar till BBR 3:311, men tycker det är märkligt att få denna anmärkning för ett uterum (även Willab Garden ställer sig frågande till detta). Någon som råkat ut för samma? Vad är orsaken till detta krav annars? Ventilation?
Arkitektonisk sektion av ett planerat uterum som visar mått och höjder, med kommentar om att rumshöjden inte uppfyller BBR 3:311.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stött på detta flera gånger, uterummet är ett rum där du vistas i mer än bara tillfälligt.
 
Det är sånt som får en att undra vad byråkratin ska vara bra för
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är sånt som får en att undra vad byråkratin ska vara bra för
Verkligen. Förstår nu varför handläggningstiden är milslång i vår lilla kommun….
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Stött på detta flera gånger, uterummet är ett rum där du vistas i mer än bara tillfälligt.
Det beror väl helt på hur mycket tid man avser spendera i det nya rummet. Eller är det något som Boverket har definierat?
 
Kalla det för "walk-in-skafferi" i ansökan och luta dig tillbaka.
 
  • Haha
  • Gilla
offlarjon och 2 till
  • Laddar…
Kommer det ske någon inspektion från kommunen efter färdigställande, platsbesök med slutintyg? Ändra ritningen annars och komplettera så det är "rätt" höjd på papper...man blir så trött, svensk byråkrati i ett nötskal.
 
Suck. Småpåvar som lägger sig i meningslösa detaljer. Vad spelar det för roll om det är 2,40m takhöjd på 111 cm eller 151 cm från husväggen?

Om jag räknar rätt så behöver du höja vägganslutningen med 8,1 cm för att få full takhöjd 1,51 m från huset, det ger en vinkel på 5,7 grader. Alternativt kan du höja hela taket med ett par centimeter men nu tog mitt kladdpapper slut :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ändra ritningen annars och komplettera så det är "rätt" höjd på papper...man blir så trött, svensk byråkrati i ett nötskal.
Vad tror du händer om man blir påkommen;)
 
F fribygg skrev:
Vad tror du händer om man blir påkommen;)
Smisk på rumpan? Påkommen blir man bara om det är platsbesök och då chansar man inte såklart.
 
offlarjon offlarjon skrev:
Det beror väl helt på hur mycket tid man avser spendera i det nya rummet. Eller är det något som Boverket har definierat?
Här är ett klipp ur BBR 1:6. Uterum faller in i första kategorin, se markering.

Utdrag ur BBR med regler för utrymmen i byggnader, med markering som visar kategorier för uterum.
 
offlarjon offlarjon skrev:
Fick precis en kommentar från vår bygglovshandläggare om att vårt blivande uterum (se bifogad fil) har för låg snittakhöjd, dvs. 50% av rumshöjden understiger 2,40m. De hänvisar till BBR 3:311, men tycker det är märkligt att få denna anmärkning för ett uterum (även Willab Garden ställer sig frågande till detta). Någon som råkat ut för samma? Vad är orsaken till detta krav annars? Ventilation?
[bild]
Om inte jag tänker fel har du 240 till under råspont vid väggen.Glöm inte räkna med takbalkarna bygger ner. Så du hamnar nog tom under 220 vid vägg och lägre ju längre ut i rummet. Kanske känns lite lågt
 
M MetteKson skrev:
Här är ett klipp ur BBR 1:6. Uterum faller in i första kategorin, se markering.

[bild]
Men om det inte används under vinterhalvåret är det ju inte för daglig användning;)
Vet du om den skrivningen har prövats?
 
  • Gilla
Matilda1992
  • Laddar…
Karrock
Jag har ett sånt uterum, egenbyggt med glaspartier från willab. Har inte ångrat en sekund att jag hoppade på kampanjen med specialmått på glasen och maxade dörrarna till 2200 istället för duckhöjd med skor som 2000mm blir. Har just över 2400 vid yttervägg och nånstans 2700 vid husväggen.
 
A AndersS skrev:
Men om det inte används under vinterhalvåret är det ju inte för daglig användning;)
Vet du om den skrivningen har prövats?
Det stämmer förvisso, och ska man spinna vidare på den logiken används sovrum inte dagligen utan nattligen. ;)

Skämt åsido, jag vet inte om den skrivningen har prövats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.