Jag håller på att tilläggsisolera väggarna i en stuga innifrån för åretruntboende.Jag sätter upp reglar på befintlig isolering och monterar upp Roxull flexibatts.Nu till den stora frågan?
Ångspärren,ångbromsen ,diffspärren(har jag i lastbilen ju) eller vad det nu ska kallas.Ska man ha det innan man monterar upp väggskivor?`jag har en svart vindpapp bakom träpanelen annars inget annat ångspärr.Vad ska man använda?
 
Ångspärren,ångbromsen ,diffspärren. Ska sitta på den varma sidan av väggen.
Den kan med fördel sitta 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan. Då man när man sätter upp tavlor & likande inte skadar den.

Alltså

Ytterpanel,vindpap,reglar&isolering, ångspärr,reglar& isolering, gipsskiva eller liknande.
 
Själv så undviker jag diffspärr om det inte finns det från början, den måste nämligen vara helt tät och hur man skall åstadkomma det på ett gammalt hus vet jag inte.

/Kent
 
jag har sökt runt på forumet o det verkar finnas lika mycket åsikter som människor om ångspärrar.man kanske skulle skita i ångspärren och istället satsa på en riktig ventilation inomhus?
 
Du ska ha både ångspärr på rätt ställe, dvs. innanför isoleringen och riktig ventilation. Det finns nybyggnadsregler som reglerar detta, och dessutom kommer du vilja ha detta själv, eftersom det ökar livlängden på ditt hus. Det spelar liten roll om du råkar köra igenom en skruv eller spik genom ångspärren. Ångspärren och ventilationen löser inte samma problem så du kan inte välja vilken du villl ha.
 
Ventilationen är ett måste med eller utan ångspärr.

Vid nybyggen så funkar diffspärr eftersom man kommer åt överallt men oftast så river man inte ner allt då man tilläggsisolerar och vid de ställen där man då inte sätter diffspärr så kommer fukten att vandra ut till konstuktionen.

De ställen som brukar ha problem med ventilation är badrum, där bör man se över det och kanske sätta in fläkt mm och sen att vind och takfotsventilation inte fungerar. Alla tänker inte på att t ex kupor eller takfönster stoppar ventilationen och att man då bör sätta mögelstoppers under och över.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.