Hej, vi har nyligen flyttat in i ett hur och efter att rivit platsbyggda garderober i en walk-in closet upptäckte vi mögel. Vi har åtgärdat felet och ska nu torka ur väggen. Jag har nu ställt en avfuktare i närheten av den vägg som fukten är i. Min fråga är nu åt vilket håll jag ska ställa den? Ska den sidan som drar in fuktig luft placeras mot väggen eller ska den sidan som blåser ut torr luft placeras mot väggen? Bifogar en bild, just nu är ”sugsidan” mot väggen. Tacksam för hjälp
 
  • Avfuktare mot en skadad vägg i ett hörn med mögelskador och blåsande del ej synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Teoretiskt skulle varm luft kunna torka ett område lite snabbare. Men principen bygger på att luften kondenserar i avfuktaren som då blir torr. Den torra luften i rummet drar sedan ut fukten ur väggen då den strävar efter en högre RF.

Jag hade placerat avfuktaren så att den står så störningsfritt som möjligt och kan bearbeta mycket luft. Inga möbler i vägen eller nära väggar som stör luftflödet.

Jag antar att det är en stenvägg och att ni inte på ett enkelt sätt kan ta bort så mycket fuktigt material som möjligt?
 
Tack för ditt svar! Det är en betongvägg, yttervägg. Så att helt ta bort den är problematiskt. Nu försöker vi torka ur den
 
Jag har under några timmar riktat en infravärmare mot det duktiga området, vet inte om det hjälper men läste det på anticimex hemsida
 
J Jonas Mellin Valden skrev:
Jag har under några timmar riktat en infravärmare mot det duktiga området, vet inte om det hjälper men läste det på anticimex hemsida
Ja det tror jag är effektivare än att försöka rikta avfuktaren. Kör med infravärme men ha avfuktaren så den kan jobba optimalt.

Är det föresten en källare? Om så är fallet kan det vara idé att fundera på hur fukten kom dit från början. En torrare vägg kommer dra mer fukt från marken om tätskiktet är undermåligt på utsidan.
 
J Jonas Mellin Valden skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in i ett hur och efter att rivit platsbyggda garderober i en walk-in closet upptäckte vi mögel. Vi har åtgärdat felet och ska nu torka ur väggen. Jag har nu ställt en avfuktare i närheten av den vägg som fukten är i. Min fråga är nu åt vilket håll jag ska ställa den? Ska den sidan som drar in fuktig luft placeras mot väggen eller ska den sidan som blåser ut torr luft placeras mot väggen? Bifogar en bild, just nu är ”sugsidan” mot väggen. Tacksam för hjälp
Hej, hur åtgärdade ni fele och vad var felet?
Skulle inte värma upp ytan, kan försvåra för fukt djupare in att ta sig ut
 
  • Gilla
Ludrian
  • Laddar…
Felet berodde på fukt som trängt in via grundmuren. Det är åtgärdat genom att vi tagit bort organiskt material som låg mot grunden samt att vi har gjutit på ca 20 cm betong på muren med ett fall från huset. På detta har det värmesvetsats på någon ”duk” minns inte vad den hette :). Sedan än plåt högst upp över detta. Grunden står mot berg
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Hmm så jag bör alltså inte värma utan?
 
Uppvärming hjälper men tänker Iom det är liten yta som värms upp känns de som fukten kan leta sig en annan väg. Kanske ställa den en liten bit bort iaf så hella ytan värms mer jämt
 
Ok tack för tips. En annan fråga. Avfuktaren ska tydligen ha en kapacitet på 20l / dygn. Nu har den stått på i ett dygn och det är mindre än 1 L i behållaren. Det är alltså kraftigt höjd fuktkvot i den delen av väggen så jag trodde det skulle bli mer vatten, men det kanske inte fungerar så?
 
J Jompa MV skrev:
Ok tack för tips. En annan fråga. Avfuktaren ska tydligen ha en kapacitet på 20l / dygn. Nu har den stått på i ett dygn och det är mindre än 1 L i behållaren. Det är alltså kraftigt höjd fuktkvot i den delen av väggen så jag trodde det skulle bli mer vatten, men det kanske inte fungerar så?
oj, nu ger jag mig ut på djupt vatten, så du får ta detta som en ”killgissning”. Kanske hittar någon mer kunnig tråden och kan ge ett bättre svar.

Men jag tror inte du har mer fuktavgivning i rummet helt enkelt. Vatten i betong är ju väldigt trögt om du exempelvis jämför med om du hade haft dyngsur öppen isolering eller något annat material som släpper fukt snabbare.
Som exempel fick jag ett hällregn ner genom min panoramaglaslucka i bilen. Ställde in en avfuktare och tömde nog ut 25-30l vatten på 48h.
Samma avfuktare står nu i vår tvättstuga där den inte alls är lika effektiv. Körde den också i garaget efter en vattenläcka och där var det inte heller mer än någon kanske ett par liter efter ett dygn.

Kan bli aningen bättre om du ställer avfuktaren mer fritt i rummet samt stänger dörrar etc så du får ett slutet utrymme.
 
Tack för ”killgissningen” :) Jag tror du har rätt i din gissning och jag resonerar likadant. Jag har efter inrådan flyttat ut den mer fritt i rummet och jag har stängt utrymmet med byggplast. Ytan/rummet är litet, ca 7kvm
 
  • Gilla
boihus123 och 1 till
  • Laddar…
J Jompa MV skrev:
Tack för ”killgissningen” :) Jag tror du har rätt i din gissning och jag resonerar likadant. Jag har efter inrådan flyttat ut den mer fritt i rummet och jag har stängt utrymmet med byggplast. Ytan/rummet är litet, ca 7kvm
Verkar du få någon bättre effekt?
 
Nja, svårt att säga. Men inte någon direkt märkbar effekt. Eftersom jag inte har någon direkt kunskap i ämnet är det dock svårt att avgöra om det beror på 1. En dålig avfuktare. 2. Ej optimal placering. 3. Att det helt enkelt blir väldigt lite vatten/dygn när man vill torka ur en betongvägg :)
 
Det tar tid. Lång tid att torka betong. Som samtidigt får väta från andra sidan väggen. Kör ett par veckor till, låt det sen självtorka ett par veckor till.
 
  • Gilla
Jompa MV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.