Hej.

Jag är helt ny inom ämnet ljudisolering och även här på forumet är jag ny. :)

Hemma i mitt rum har jag ett trumset som låter fruktansvärt mycket, det låter också ganska tydligt ut med stängd dörr. Jag har därför länge varit intresserad av att ljudisolera rummet för att få det att låta mindre ut och för att få bästa ljud inne i rummet. Vad har ni för tips för detta? Som sagt, jag kan inget om ämnet så förklara gärna tydligt ;).

/ Victor
 
Det finns två generella begrepp.
Dels det ljud som hittar ut genom konstruktionen.
Dels det ljud som "blir kvar" i rummet (kallas efterklangstid).

Ljud genom konstruktionen handlar om att materialen "svänger" och därmed fortplantar ljudet.

Ljud inne i rummet beror på att det studsar mot ytor som är hårda.

Alltså handlar det om att dämpa svängningarna respektive hitta mjuka ytor.

Vi börjar med det lätta: Mjuka ytor kan man fixa rätt lätt med tjocka tyger, isoleringsskivor i tak och på väggar, eller under bord etc.

Att dämpa svängningarna är svårare. Men generellt är det bra att hitta lösningar med tung isolering och tunga material.
Men inte för tunga, för då fortplantas ljudet i stommen istället.

Dessutom är dörrar en rejält svag punkt.

En lösning som kan funka är att bygga en vägg precis bredvid den befintliga väggen, men utan att sätta ihop dem.
Bygger man med dubbla gipsskivor på båda sidor, och stenull emellan så har man ökat på isoleringen rätt bra.

Men det är ett svårt ämne, och jag kan krasst sett inte speciellt mycket jag heller...
 
Tack för snabbt svar! :)

Jo ditt inlägg gav mig klart mer kunskap om de två generella begreppen inom ljudet.

Men jag tvekar fortfarande om hur jag ska gå till väga, något enkelt och inte alltför dyrt skulle vara bra, dessutom sa du att dörren var en svag punkt. Hur "täpper" man till den?

Och du rekommenderar isoleringsskivor och tjocka tyger till väggar och tak? Av vilken 'sort'/'märke'?

Jo som sagt, jag är en ren idiot inom det här ämnet ::)
 
Dörren kan du täppa till med till exempel tätningslister för dörrar. Det blir inte alltför dyrt. Fråga på järnaffärn vad du skall ha för list.

Sedan kan du sätta något isoleringsmaterial på insidan av den. Det finns väl något som ser ut som typ äggkartonger, som man brukar se i studios???

Häng sedan upp lite tygstycken av kraftig sort som gardiner/gobelänger för att dämpa efterklangtiden.

Börja så, och se om det gör någon skillnad.

Att ge sig på väggar blir sällan varken enkelt eller billigt...


Lycka till, och fråga gärna igen.
 
Och förresten...
Idiotiskt är det bara att inte fråga och erkänna sin okunskap ;)
 
Hehe, jo det är sant.

Jo det är just en studio som det kanske i senare tid kommer användas till.
Men iallafall, tack för tipsen, jag skall försöka börja med dörren och sätta tätningslister runt, har sett det förut i en studio. Och sen får jag se hur stor/liten skillnaden blir.
Tack så mycket Nix!
 
Spana in folket på www.prisjakt.nu hur de har isolerat sina rum som de kör hemibo i. Själv valde jag ett regelverk fyllt med stenull sen dubbla lager gips utanpå samt Sidacustic akustikputs i fogarna. Gjorde susen. Sedan har jag en heltäckmatta och Ecophon Sombra A tak som tar hand om de sista studsningarna. Voila!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.