Oh vad jag är trött på dessa säljare som inte vill sälja hus! Vi har tomt i Östergötland (Linköping) och vill komma igång med vårt bygge så snart som det bara går. Samtidigt vill vi inte förhasta oss när det gäller leverantör (ett antal år på Bygga Hus har satt sina spår ;)).

För ett par år sedan var vi rejält sugna på att bygga, men av olika anledningar blev det inget då. Trots att vi då inte hade tomt upplevde jag att de säljare jag pratade med var betydligt mer intresserade av potentiella kunder då än vad de är nu.

Myresjöhus tog 3 veckor (!) på sig för att ringa upp. Jag pratade med en receptionist eller liknande som sa att han satt i möte och skulle ringa mig. Hon frågade om jag hade tomt så det visste de om. Allmogehus sökte jag i måndags. Pratade på en telefonsvarare och sa att vi har tomt. Har inte hört något därifrån ännu.

Dalahus kändes jättebra efter ett ganska långt telefonsamtal. Han skulle maila offerter på ett par olika hus "när jag får tid". Happ, det har han uppenbarligen inte haft någon den senaste månaden...

Både Eksjöhus och Myresjöhus har antytt att de är dyra, d v s lite nedlåtande för dyra för oss. Det har de ingen aning om! Är det inte naturligt att be om en prisindikation vid första samtalet? Hur många har en budget utan begränsningar? Vi vet precis vad vi vill ha och har valt bort alla som inte lever upp till våra krav (t ex platta på mark, råspont i taket samt att de måste kunna bygga vår egen planlösning).

De två som har engagerat sig i oss är de två kvinnliga säljare vi har varit i kontakt med, på Vårgårdahus och Västkustvillan. Undrar just om det bara är ett sammanträffande?

Vilka husföretag som finns representerade i Östergötland (helst Linköping), som lever upp till våra krav ovan, har ni goda erfarenheter av?
 
Vi är också på gång och ska bygga i Linköping. Upplevde i viss mån samma sak som du. Den utlovade offerten från Värsåsvillan har vi väntat på sedan i januari...:mad:

Vi har skrivit kontrakt med Vårgårdahus och om det är något särskilt du vill veta kan du skicka ett pm till mig.

/Zelda
 
Vi ville bygga hus av Anebyhus som har tomter i Linköping, det blev en mardröm av säljare så vi bygger inte överhuvudtaget.... (tomten tillhörde dom) . Först var tomten utlovad 1500 kvm som sen visade sig vara 1000kvm. Sen försökte säljaren åtskilliga gånger lura oss på priset genom att lägga till, ta bort, glömma osv delar av huset - till exempel han glömde rita/prissätta 2.50 takhöjd, bytte storlek på huset mm Sen gick det inte att kommunicera med honom ang hur planlösningen skall se ut för han vägrade flytta trappan, jag ringde arkitekten direkt, han var snäll vi kom överens om hur skulle huset se ut, men säljaren har nog fortfarande inte hämtat ritningen från arkitekten. Priset som sagt kunde man absolut inte få ut från honom....

Trivselhus tycker jag var vettiga, vi byggde inte av dom för deras kedjehus i Ekängen var för små, men säljaren där var tydlig med pris på alla tillval samt ordande titt på ett hus som var färdig.

Varsåsvillan verkade vara villiga att sammarbeta, vi pratde om vad vi ville ha, men sen återkom han alldrig...
 
Jag väntar på offerter från 2 hustillverkare.. det har 'bara' gått lite över en månad från det att båda sa att de skulle återkommit med pris.

Ser fram emot den dagen de hör av sig, om de gör det, skulle hellre ta tjänstledigt från jobbet 2-3år och utbilda mig till snickare än att låta någon av dessa bygga mitt hus.

Visst dom har säkert massor att göra, men inte f_n har de så fullt upp så de inte har tid att skicka en offert.
 
FredrikR skrev:
Jag väntar på offerter från 2 hustillverkare.. det har 'bara' gått lite över en månad från det att båda sa att de skulle återkommit med pris.
FredrikR skrev:
Har du bara ringt eller har du varit och träffat dem? Jag träffade alla möjliga husföretag innan vi till slut föll för Eksjöhus. Alla kunde presentera offerter, kalkyler på någon dag! Om man bara ringer runt tror jag inte man blir tagen på lika stort allvar.
 
bumpaberra skrev:
FredrikR skrev:
Jag väntar på offerter från 2 hustillverkare.. det har 'bara' gått lite över en månad från det att båda sa att de skulle återkommit med pris.
FredrikR skrev:
Har du bara ringt eller har du varit och träffat dem? Jag träffade alla möjliga husföretag innan vi till slut föll för Eksjöhus. Alla kunde presentera offerter, kalkyler på någon dag! Om man bara ringer runt tror jag inte man blir tagen på lika stort allvar.
Att bara ringa och sen sätta sig och vänta......
Hur funkar det?

Jag ringde en mäklares telefonsvarare en gång, ca 15 år sedan och lämnade uppgifter om önskat objekt, pris, läge, ort osv.... Han har inte ringt än.
 
Är det alltså OK att som säljare (de flesta är även egna företagare) lova att skicka produktionskostnadskalkyler men sedan bara skita i det? Det tycker inte jag!

Det kommer en tid då husföretagen får sämre tider och då finns denna attityd kvar i folks medvetande. Och dessa rader kommer fortfarande upp när man söker på husföretagets namn på detta forum ;).

Inte åker väl någon på allvar runt och sätter sig i möte med varje tänkbart husföretag? Det är ju via telefon som gallringen sker (om de inte redan blivit bortgallrade efter koll på hemsidan eller dåliga referenser)!
 
bumpaberra skrev:
Har du bara ringt eller har du varit och träffat dem? Jag träffade alla möjliga husföretag innan vi till slut föll för Eksjöhus. Alla kunde presentera offerter, kalkyler på någon dag! Om man bara ringer runt tror jag inte man blir tagen på lika stort allvar.
FredrikR skrev:
Jag väntar på offerter från 2 hustillverkare.. det har 'bara' gått lite över en månad från det att båda sa att de skulle återkommit med pris.
Jag har träffat båda säljarna, och bad ena om pris på ett kataloghus samt lite övriga frågor. Den andra skulle räkna på en modell de inte hade i sitt sortiment.

Jag undrar lite lätt hur de blir den dagen man valt att bygga med någon av dessa 2 och sen stöter på problem, dom verkar ju inte speciellt intresserade, iom att de inte ens kan återkomma med ett pris, och tom. dom bör ju fatta att utan pris så lär dom inte få sälja många hus.

Men som sagt, ja hoppas dom återkommer :) tänker ju knappast tjata för att få pris och möjlighet att kunna handla av dom...
 
I vårt husköp så styrdes vårt val till en början av själva objektet, dvs huset. Men efter en (lång) tid av diverse offertsnack, uteblivna och försenade så avgjordes vårat eget husval till slut efter hur snabbt säljaren reagerade. Hur teknisk och snabb och seriös säljaren verkade vara. Detta och hur husleverantören behandlade ärendet, dvs ritningar, service och kostnad på önskade ändringar. Och inte bara kostnad på ändringar utan också hur snabbt man kunde svara på vad en önskad ändring innebar.

Vissa säljare var sorgliga, och kom aldrig till skott. Vissa husföretag hade inte gett säljaren befogenhet att ge pris på ändringar, utan allt gick till husföretaget för prisberäkning. Vi fick till slut ge upp attt diskuttera med det företag vi utsett, och återgå till en leverantör vi tidigare förkastat, pga att detta företag var snabbast och seriösast vad gäller pris, och utförande.

Vi fick pris redan i telefon och skriftlig offert i brevlådan dagen efter. Trots detta så hörde vissa företag av sig efter 6-8 veckor med offert och då hade dessa redan akterseglats rejält. Vi hade då redan skrivit kontrakt, och börjat gräva på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.