Vi helrenoverar köket och har valt häll med intregerad fläkt ( för närvarande kolfilter) och den kommer att stå på ett annat ställe än nuvarande fläkt. Vad gör jag med utsuget ? Ska jag sätta dit en takfläkt eller hur löser jag det snyggast? Antar att jag inte kan bygga igen hålet. Kommer att vara köksskåp under men inte ända upp och antagligen ingen list.
Köksskåp med flexibel ventilationskanal och förvarade kryddburkar och kakao.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel ventilationskanal från köksfläkt leder till utsug i vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hus eller lägenhet?
Är den nuvarande en fläkt med motorn direkt ovanför spisen eller sitter motorn på vinden eller taket?

Det måste alltid finnas en imkanal i kök så den får inte byggas igen. Dess insug ska dessutom vara någorlunda nära hällen.

Snowcinderella Snowcinderella skrev:
antagligen ingen list.
List?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hus eller lägenhet?
Är den nuvarande en fläkt med motorn direkt ovanför spisen eller sitter motorn på vinden eller taket?

Det måste alltid finnas en imkanal i kök så den får inte byggas igen. Dess insug ska dessutom vara någorlunda nära hällen.


List?
BirgitS BirgitS skrev:
Hus eller lägenhet?
Är den nuvarande en fläkt med motorn direkt ovanför spisen eller sitter motorn på vinden eller taket?

Det måste alltid finnas en imkanal i kök så den får inte byggas igen. Dess insug ska dessutom vara någorlunda nära hällen.


List?
List= dekor/ krönlist, luft kan röra sig mellan skåp och tak, vi ska inte bygga igen överskåpen mot tak. Vi bor i villa byggd -59/60. Nära hällen behövs inte då hällen är fristående och det är inbyggd fläkt i hällen som suger ner os/ ånga nedåt, inte någon fläkt ovanför. Fast köket är litet med tre ingångar, ca fem kvm så allt är väl relativt. Planlösning är redan klar och kök är beställt. Vi har altandörr i köket, och det är angränsande öppen planlösning och luft ventil i väggen. Undrar bara hur man snyggast och med vad, man ” täcker” hålet i taket med, då nuvarande fläkt från 80- talet ska plockas bort och skåp kommer placeras under hålet i taket. Motorn sitter i fläkten. Jag förstår att vi inte ska bygga/ gipsa igen hålet. Men fler än vi har säkert plockat bort gamla fläktar och ändrat planlösning så att det gamla utsuget är på fel plats. Frågan är vad man gör med hålet i taket på bästa sätt för det kommer inte att användas mer på det sätt det används nu. Antar att det är frånluft och behövs för inomhusklimatet. Vi har självdrag.
 
BirgitS
Hålet i taket behöver täckas med ett reglerbart frånluftsdon (eller kanske det räcker med ett galler när det är självdrag?). Det måste vara fritt luftflöde dit.
Exempel: https://www.ventilationonline.se/kategori/ventilationssystem/franluftsdon/

Med 5 kvm kök så är nog all tillräckligt nära hällen för att det ska vara tillåtet. Imkanalen ska se till att ventilera ut vattenånga. En kolfilterfläkt låter ju bara all ånga åka rakt igenom.

Självdrag brukar fungera dåligt när det inte finns en varm murstock. Det är viktigt med bra ventilation för att huset och ni själva ska må bra i längden.

Snowcinderella Snowcinderella skrev:
luft ventil i väggen
Inte i köket väl?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hålet i taket behöver täckas med ett reglerbart frånluftsdon (eller kanske det räcker med ett galler när det är självdrag?). Det måste vara fritt luftflöde dit.
Exempel: [länk]

Med 5 kvm kök så är nog all tillräckligt nära hällen för att det ska vara tillåtet. Imkanalen ska se till att ventilera ut vattenånga. En kolfilterfläkt låter ju bara all ånga åka rakt igenom.

Självdrag brukar fungera dåligt när det inte finns en varm murstock. Det är viktigt med bra ventilation för att huset och ni själva ska må bra i längden.


Inte i köket väl?
Hahaha jo faktiskt i köket, gammalt skafferi. Vi har hyfsad koll på det mesta i huset, köptes för ett år sedan och vi renoverar varsamt. Låter som att jag kör på nått av de alternativen du föreslog , tack!!
 
BirgitS
Snowcinderella Snowcinderella skrev:
Hahaha jo faktiskt i köket, gammalt skafferi.
Ventilen till kallskafferiet har aldrig varit tänkt att användas för att ventilera köket utan den bör däremot isoleras och byggas för.
 
Snowcinderella Snowcinderella skrev:
Vi helrenoverar köket och har valt häll med intregerad fläkt ( för närvarande kolfilter) och den kommer att stå på ett annat ställe än nuvarande fläkt. Vad gör jag med utsuget ? Ska jag sätta dit en takfläkt eller hur löser jag det snyggast? Antar att jag inte kan bygga igen hålet. Kommer att vara köksskåp under men inte ända upp och antagligen ingen list.
[bild] [bild]
Hej ,vi har planer på att göra samma sak ,hur har det gått för er ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.