Vi bor idag i bostadsrätt, men har hittat en villa/kedjehus som vi är intresserade av. Läget och tomten är perfekt för oss, det är en åker utanför och väldigt privat / insynskyddat även fast det är i ett övrigt tätt bostadsomåde, nära till allt etc. Det finns en hel del renoveringsbehov, och tyvärr är vi inte direkt proffs själva. Vi räknar med att kunna låna typ 400.000 kr extra för renovering (vi hamnar då på belåningsgrad typ 65% eftersom vi har en hyfsat insats).

Här är några av påpekanden från besiktningen (omformulerat / sammanfattat av mig så det inte blir allt för mycket text) jag skulle behöva hjälp av någon kunnig att tolka hur stora risker det är, och i vilken ordning det bör prioriteras?

70-tals kedjehus, platta på mark, uppreglat.

- 2 st. badrum + en tvättstuga som är gamla och i behov av renovering. Ingen fukt uppmätt, men plastmatta har släppt och är sprucken bl.a. Väldigt gammal standard.

- Utreummet har bl.a skador i tak, fuktfläckar på vägg, mm. Behöver renoveras enligt bes. man.

- Garaget har samma problem som uterummet, + invändigt fuktuppsug i väggar, Behöver renoveras. Det är ett fristående garage även fast det är kedjehus eftersom huset är det sista i slutet av gatan.

- Mark: "Del av mark under sockel/grund har sjunkit och hålrum noteras, för
kontroll samt eventuell åtgärd bör fackman kontaktas."

- Mindre sättningssprickor både i tegel och på sockeln, bör hållas under uppsikt


Jag är beredd på att bara badrummen x3 kommer kosta typ 600.000, jag tänker mig att man kan fokusera på en eller två av dem till att börja med (anlita någon , inget jag gör själv). Uterum och garage kan jag egentligen leva med även om de är i dåligt skick, inget som är akut väl i och med att det inte påverkar själva huset? Eller är jag dum som resonerar så? Hur stort problem kan det vara med sättningssprickor och hålet under grunden? Den känns ju allvarlig, men jag har inte sett den än.



 
  • Gilla
Jorentz
  • Laddar…
600 är nog i värsta fall, ni kan göra en del själv och man behöver inte kakla hela tvättstugan tex. Hur är det med tak?
 
Om man har som utgångspunkt att inte göra nånting själv så ska man nog inte köpa ett hus från 70-talet med eftersatt renovering. Det kan bli ganska dyrt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Efter att ha bott i två 70-talshus som är byggda på platta på mark - är det viktigt att budgetera för ganska mycket renoverande, om vissa saker inte gjorts. Exempelvis syllbyte? Installerat vent.golv? Två saker som är ganska dyra att leja bort. Extra dyrt med syllbyte om det inte är ett trähus, för då måste det göras inifrån = alla ytskikt behöver göras om. NU vet jag såklart inte om radhuset ni är intresserade av har det behovet, det KAN ju vara byggt utan den stinkande sortens syllar (men jag hade velat provborra på ett antal ställen, samt sniffad som en jäkla blodhund vid alla listerna i alla rummen).

Hur är skicket på taket? Också en sån där sak som är både dyr och trist att byta, men givetvis högst nödvändigt om behovet finns.

Badrummen - där kan man göra en del själv för att komma ner i pris, exempelvis riva själv, göra billigare val (t.ex. matta istället för kakel och klinker, inte den dyraste inredningen o.s.v.).

Garaget får man väl ta när tid och ork finns, men det låter litegrann som att man typ vill elda opp garaget och bygga nytt :cool: ...men det är klart det går att renovera, och det behöver ju inte göras imorgon direkt. Samma med uterummet.

Själv har jag, efter förra kåken, kommit fram till att livet är för kort för 70-talshus på platta :seenoevil:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
600 är nog i värsta fall, ni kan göra en del själv och man behöver inte kakla hela tvättstugan tex. Hur är det med tak?
Taket är gjort 2013. Inga fel hittades i besiktning, men det är besiktat från stege och det låg delvis snö på vid besiktningen. Det oroväckande är att taket på garage & uterum också är gjort 2013, och de är redan i dåligt skick. Man får hoppas att de två taken var hemmafix medans det riktiga taken är gjort av fackman (ska kolla upp detta).

Helt rätt att tvättstuga (och egentligen badrummen) kan göras simplare med plastmatta både på golv och väggar. Vi funderar även på att riva själva om vi läser på ordentligt innan. Har rörmokare i släkten som kan vara med och se över lite. Dock är själva badrumsbyggandet absolut inget jag kommer göra utan att anlita proffs.
 
useless useless skrev:
Om man har som utgångspunkt att inte göra nånting själv så ska man nog inte köpa ett hus från 70-talet med eftersatt renovering. Det kan bli ganska dyrt.
Vi gör det vi kan själva (typ ytskikt, golv & målning) samt att vi är sugna på att lära oss mer. Allt som går relativt enkelt att göra själva hoppas vi kunna göra, kommer dock aldrig röra något som har med el, badrum eller större konstruktion att göra.

Vi räknar absolut med att få betala för flera renoveringar de kommande åren, men det är som det är. Ska man upp i högre prisklass så är det hus som är flera miljoner dyrare, och de är inte felfria heller tänker jag.
 
M maja.andersson27189 skrev:
Efter att ha bott i två 70-talshus som är byggda på platta på mark - är det viktigt att budgetera för ganska mycket renoverande, om vissa saker inte gjorts. Exempelvis syllbyte? Installerat vent.golv? Två saker som är ganska dyra att leja bort. Extra dyrt med syllbyte om det inte är ett trähus, för då måste det göras inifrån = alla ytskikt behöver göras om. NU vet jag såklart inte om radhuset ni är intresserade av har det behovet, det KAN ju vara byggt utan den stinkande sortens syllar (men jag hade velat provborra på ett antal ställen, samt sniffad som en jäkla blodhund vid alla listerna i alla rummen).

Hur är skicket på taket? Också en sån där sak som är både dyr och trist att byta, men givetvis högst nödvändigt om behovet finns.

Badrummen - där kan man göra en del själv för att komma ner i pris, exempelvis riva själv, göra billigare val (t.ex. matta istället för kakel och klinker, inte den dyraste inredningen o.s.v.).

Garaget får man väl ta när tid och ork finns, men det låter litegrann som att man typ vill elda opp garaget och bygga nytt :cool: ...men det är klart det går att renovera, och det behöver ju inte göras imorgon direkt. Samma med uterummet.

Själv har jag, efter förra kåken, kommit fram till att livet är för kort för 70-talshus på platta :seenoevil:
Tack för utförligt svar! Vid besiktningen har de borrat upp hål på några ställen och tagit upp utan att hitta fukt eller någon lukt. Det är ju bara stickprov och garanterar ju inget, men de har gjort det i alla fall.

Taket är bytt 2013.

Ang. badrummen så är det ett bra tips att riva själva, det ska jag läsa på om. Känner rörmokare som kan hjälpa lite.
 
T thomaslindstrom1 skrev:
Tack för utförligt svar! Vid besiktningen har de borrat upp hål på några ställen och tagit upp utan att hitta fukt eller någon lukt. Det är ju bara stickprov och garanterar ju inget, men de har gjort det i alla fall.

Taket är bytt 2013.

Ang. badrummen så är det ett bra tips att riva själva, det ska jag läsa på om. Känner rörmokare som kan hjälpa lite.
I vårt förra hus provborrade vi på flera ställen, alla värden låg under kritisk nivå, men syllukt kom ändå nästan direkt vi flyttat in. Blev syllbyte (utifrån, tur nog, trähus liggande panel), och sedan installerade vi ventilationsgolv (vi fick då lägga nya golv i alla berörda rum). Var en jäkla dyr och trist renovering (hamnade på runt 400k allt som allt, 2013), men definitivt något att räkna med om man flyttar till 70-talshus på platta.
 
M maja.andersson27189 skrev:
I vårt förra hus provborrade vi på flera ställen, alla värden låg under kritisk nivå, men syllukt kom ändå nästan direkt vi flyttat in. Blev syllbyte (utifrån, tur nog, trähus liggande panel), och sedan installerade vi ventilationsgolv (vi fick då lägga nya golv i alla berörda rum). Var en jäkla dyr och trist renovering (hamnade på runt 400k allt som allt, 2013), men definitivt något att räkna med om man flyttar till 70-talshus på platta.
...förrförra hus ska det stå. Men det är ju skitsamma :geek:
 
M maja.andersson27189 skrev:
...förrförra hus ska det stå. Men det är ju skitsamma :geek:
Hur gör man för att ta reda på skicket innan köp då? Besiktningsmannrn har ju borrat upp och testat, men kan man beställa en mer utförlig besiktning av syllar?
 
Är det ni eller säljarna som anlitat besiktningsmannen? Har visningen varit? Ni ska gå runt i huset och lukta längs golvlister till att börja med. Det går att göra en utökad besiktning för grunden och ev. syllar. Försök få fram konstruktionsritningar via mäklaren eller hos kommunens stadsbyggnadskontor.
 
  • Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ni eller säljarna som anlitat besiktningsmannen? Har visningen varit? Ni ska gå runt i huset och lukta längs golvlister till att börja med. Det går att göra en utökad besiktning för grunden och ev. syllar. Försök få fram konstruktionsritningar via mäklaren eller hos kommunens stadsbyggnadskontor.
Vi var på visning idag, hann inte se din kommentar i tid tyvärr. Säljaren har besiktat, men vi tar egen besiktning om vi vinner budgivningen. Då kommer vi försöka göra allt så grundligt som möjligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T thomaslindstrom1 skrev:
Vi var på visning idag, hann inte se din kommentar i tid tyvärr. Säljaren har besiktat, men vi tar egen besiktning om vi vinner budgivningen. Då kommer vi försöka göra allt så grundligt som möjligt.
Hur man gör är att sniffa som en blodhund vid alla lister på golvet. Provborrade hål visar dels bara läget prick där man borrar (besiktningsmän gör ofta bara på ett ställe...), och dels kan syllukten uppstå innan man når kritiska nivåer för mikrobiell påväxt. Det är lätt att få ett hem att lukta helt okej inför en visning, men kryper man längs golvet och verkligen sniffar längs listerna brukar man kunna känna doften ändå. Känner man då doften, oavsett vad provborrningen ger för resultat, så vet man vad man har. Då är det bara en tidsfråga innan hemmet luktar igen.

Nu är det ju inte hela världen för alla om hemmet (och en själv och ens kläder och möbler) luktar 70-talssyll (påminner lite om mögellukt), och då är det ju inget att fundera så mycket på. För mig är det ett stort problem, därav renoveringen.

Men ingen fastighet är perfekt, men man kanske inte vill köpa på sig de största problemen första gången... :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.